Jump to content
Bilforumet.no
torleifh

Problem frontlys Octavia II 2005

Rate this topic

Recommended Posts

Har flere ganger fått melding om at høyre nærlys (Xenon) har gått - (dipped beam melding). Pæra har vært mørk, så kommer lyset tilbake.

Bytta pære - men det hjalp ikke.

Så fikk jeg melding om at høyre tåkelys var gått - og tåkelyset var mørkt en stund, litt etter kom tåkelyset tilbake. 

Da slo det meg at jeg har et mønster på høyre side -  parklys - nærlys og tåkelys slukker innimellom med tilhørende feilmelding.

Litt etter kommer lysene tilbake. Jeg har tatt ut/inn kontakten mellom hovedlys og bil, uten synlig endring. Ser ingen grunn til at det skal være dårlig kontakt der.

Har noen erfaring med lignende feil?

Kan det være andre steder med dårlig kontakt, eller kan det være andre (elektronikk?) problemer?

Kan vere feil på balasten.

Som gir signal på at pære er gåen.

Har du tatt diagnose på bilen så du kan lese av feil koder.

Kan også vere rust og fuktig som slår ut se om alt er reint og fint rundt pærer og holder og kontakter.

Se om lyktene er tette.

Takk for svar!

Vil feil på balasten gjøre utslag på tåke og parklys?

Ikke synlig fukt i lyktene.

Ikke synlig rust i/rundt lykt.

Lykta ser tett ut.

Får høre med Møller neste gang bilen er på service, men problemet har vart så lenge nå at de burde ha gitt beskjed hvis diagnoesverktøy fortalte om probmet.

Andre forslag mottas med takk!

Status er nå: Har kryssbytta ballastene mellom høyre og venstre hovedlys. Dvs. at både Xenon pære og ballast er byttet på høyre side. Ingen tegn til dårlig kontakt, fukt eller rust. Fremdeles får jeg feilmeldinger om dipped beam som kommer og går. I tillegg har jeg som sagt innimellom feilmelding på blinklys eller tåkelys.

Kan det være dårlig kontakt andre steder enn ved lykta, evt. kan det være feil på elektronikken?