Gå til innhold

original xenon passat 3bg 2003 mod justering ved oppstart

Ranger emnet


A4TDI Quattro

Anbefalte innlegg

Når jeg starter opp bilen er det ikke bevegelse i nærlysene slik mange xenonlys har original. 

 

1. Hva kan være årsak? 

 

Bilen er import, så jeg må vri over bryteren for å slå på lys.

 

2. Kan det være at det ikke er slik selvjustering på import bil? 

 

 

 

3.Eller er det noen biler som ikke har slik funksjon ?

 

I understellet er det nivåsensor foran og bak som beveger seg med hjulopphenget.

 

4.  Kan det være feil med disse?

post-104506-0-46997200-1424111140_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med original xenon skal ha automatisk høydejustering, og siden du har nivåfølerene, så har du hele systemet smile.gif

I Norge må du ha automatisk justering av xenonlyktene (nærlys), ellers er det ulovlig for bruk på veien.

 

Lyktene dine justerer seg kanskje med en gang ved tenning, selv om lysa ikke er slått på.

 

Jeg har selv en Passat 3bg med xenon (Lysene slår seg på med en gang automatisk, pga det er norsk bil), og lysene justerer seg inn når jeg setter tenninga på. Selv om jeg har lysbryteren i park, så hører jeg justeringsmotorene gå, og da er ikke xenonlysene slått på. Hvis jeg starter bilen med lysbryteren i "Park", og deretter kjører litt, for å så sette lysene "på", så justerer de ikke seg. Da er de allerede "ferdig justert".

 

Prøv å vri lysbryteren i "på" posisjon, og deretter slå på tenninga/start bilen, så ser du om lyktene går ned og opp. Tror lyktene kun justerer seg inn med en gang de får strøm, dvs med en gang du slår på tenninga.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis bilen er senket, så kan følerene komme utenfor sitt måleområde, og da vil lysene justere seg en gang under kjøring (når nivåfølerene kommer innenfor måleområdet sitt)

 

Men hvis du har originalsenk så skulle ikke dette være noe problem. Er kun hvis bilen er senket mer (kanskje ca 40mm++??)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kobler til Vagcom, så vil du få opp feilmelding på eventuell defekt nivåføler(e). Du vil også få feilmelding hvis lyktene "ikke er justert" dvs at du må kalibrere grunninnstilling på nytt, og deretter justere lyktene inn manuelt slik de skal være (med justeringsskruene på lykta).

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bruker vagcom til å kalibrere grunninnstilling. Hvis nivåfølerene er utenfor måleområdet sitt, så vil ikke den nye grunninnstillingen lagres, pga den vil gi feilmelding.

Grunnen til at du skal kalibrere grunninnstilling er pga at bilen skal vite hvor "normalhøyde" er, slik at den kan justere lyktene nedover hvis du f.eks laster bagasjerommet fullt opp (dvs at bakenden på bilen synker ned, og fronten løfter seg opp).

 

Du kan justere lykta ved å bruke umbrakoskruene. Den "øvre" for høyde på nærlys, og den "nedre" for sideveis nærlys. I tillegg er det også en skrue for høyde på fjernlyset.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bytte xenonpærer, må du av med frontfangeren. Den er festet i 4 torx-skruer i hver fremre hjulbue, og 4 torx-skruer under grillen. I tillegg er det 3 skruer under frontfangeren, som holder fast platen som er under motoren. Grillen er festet i 2 torx-skruer, du må også fjerne T-stykket til panseråpneren. Husk mye WD-40 eller lignende på skruene som er på og under grillen, da disse ruster fort, og kan knekke.

Når alle skruene er ute, trekker du ut hver ende av fangeren, og tar den ned. Du kan også koble fra tåkelysene.

For å lett få av T-stykket til panserlåsen, er det lurest å løsne de tre boltene (10mm) på panserlåsen, da blir det lettere og vippe av "T-stykket"

Når frontfangeren er av, kan du skru ut de 4 skruene på hver lykt, og ta av lyktekontaktene. Slik at du får tatt ut hele lykta.

Når du har hele lykta i hånda, er det bare å skru ut de 3 små torx-skruene som holder dekselet fast (dekselet som dekker baksiden av xenonpæra), og deretter vri av xenon-tenneren fra pæra. Du må også vri av en "feste-ring" som holder pæra på plass. Pass på å se på sporene, om hvordan pæra skal sitte i lykta. Sett ny pære inn i sporet først, deretter fest på "feste-ringen", og så tenneren. Resten er motsatt av det som er beskrevet tidligere smile.gif

Pærene heter D2S xenon.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår