Gå til innhold

Mini F56 erfaringer

Ranger emnet


JarleA

Anbefalte innlegg

Dette innlegget skrev jeg opprinnelig som et svar på et innlegg på broom.no ang. Mini F56, Det viste seg at broom.no sitt forum krever innlogging med Facebook eller Twitter, noe jeg ikke er interessert i. Poster derfor mine efaringer her for at innlegget ikke skal gå tapt.

 

---

 

Jeg kjøpte en Mini Cooper F56 bensin manuell ny i mai 2014. Bilen var en utstillingsbil som hadde stått på utstilling hos Bavaria Stavanger i ca. to uker da jeg kjøpte den.
 
Er så langt generelt sett meget godt fornøyd med bilen. Det jeg har å utsette så langt er følgende:
 
* I starten hadde jeg problemer med å stoppe motoren (!). Jeg måtte trykke på keyless-bryteren opp til 10-15 ganger enkelte ganger for å få respons. Litt skremmende. På sensommeren hadde jeg imidlertid bilen inne hos Bavaria for en programvareoppdatering, og etter det har jeg aldri opplevd dette problemet. Så det er tydeligvis et programvareproblem. Derfor: Dersom du kjøper en ny Mini F56, sørg for at programvaren er oppdatert!
 
* Bilen gikk et par måneder etter levering i sikkerhetsmodus, hvor det virket som om turboen var slått av. Dette var grunnen til at jeg leverte inn bilen for programvareoppdatering (se ovenfor). Programvareoppdateringen løste også dette problemet - jeg har ikke hatt problemet igjen. Igjen: Sørg for at programvaren er oppdatert når du kjøper bilen!
 
* Lange gir. Som nevnt av Verzada (broom.no forum) har bilen veldig "lange" gir med store overlapp. Det gjør det noe vanskelig å bli venner med bilen i starten hvis sportslig kjøring er målet. Dette er et langt mindre problem etter at man har eid bilen en stund og blitt kjent med den.
 
* Grove girskift: Girskifter føles veldig mekaniske - man hører og føler tydelig mekanikken ved girskifte. Ikke nødvendigvis et minus - men ikke forvent silkemyke og lydløse girskift (manuell kasse). (Jeg kom fra Mercedes automat, og er muligens ikke helt akklimatisert enda :-)
 
* Auto start/stopp (motoren stopper automatisk i fri med clutchen ute). I likhet med mange BMW-eiere holdt dette på å drive meg til vanvidd i starten. Det er ikke mulig å slå av denne funksjonaliteten permanent, det må gjøres hver gang tenningen slås på. Det blir etter hvert en refleks å slå av funksjonaliteten hver gang man starter bilen - bryteren er rett til venstre for keyless-bryteren.
 
Foruten dette er jeg meget godt fornøyd med bilen. Den er meget sportslig og gir mengder med kjøreglede.
 
EDIT: Må også nevne svært god kundeservice hos Bavaria (Stavanger) som er stort pluss. Det har overgått alt av hva jeg har vært borte i hos andre bilforhandlere tidligere.
 
Jarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår