Gå til innhold

Håndbrekk tar dårlig på venstre side

Ranger emnet


Iver B

Anbefalte innlegg

Hei, var på EU kontrol med min volvo S70 97mod. Fikk en 2'er feil på håndbrekket fordi det tok dårlig på venstre side. Har fått en del tips om hva det kan være, men er litt usikker på hvordan jeg skal angripe saken. Hører at dårlig håndbrekksystem er et ganske kjent problem på disse bilene?

 

Håper noen har litt erfaring med dette og kanskje kan hjelpe meg med å komme fram til feilen smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Sir!

 

Håndbrekket på 850/X70 er ikke akkurat vedlikeholdsfritt. Ujevn håndbrekkvirkning er heller ikke noe man justerer seg bort fra ved å skru på strammemutteren i midtkonsollen.På 850 bytter jeg håndbrekksko omtrent annethvert år (mulig jeg overdriver ørlite nå). Ofte har belegget løsnet og medførte sågar en gang at hele hjulet låste seg. Jeg måtte da sette vinkelsliperen i bremseskiva for å kappe hull så jeg fikk tilgang til justeringsmekanismen. Denne mekanismen må skrus helt inn med en passende skrutrekker med flatt skjær når skiva skal av, slik at håndbrekkskoene ikke henger fast i slitasjekanten inne i skiva.

 

Sist gang måtte jeg også bytte selve vajeren på venstre side. Den gikk så tungt i strømpa at den ikke ville frigi håndbrekkskoen fullstendig, og da blir det fort meget varmt der. Skadelig varmt. Ny vajer kjøpte jeg på biltema for en billig penge.

 

Min erfaring er (dessverre eller heldigvis) at det er minimal forskjell på Biltema og originaldeler i de fleste tilfeller.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår