Gå til innhold

lav temperatur og lambda lampe passat 1.6 2003

Ranger emnet


gekon

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en passat 1.6 2003 mod. Den siste uken har temperaturen vært lav på den, ligger på ca 60 grader, kan bli litt varmere når jeg kjører den i lavere gir på høyere turtall. Mest trolig er det termostaten?

 

Men idag begynte lambda lampen å lyse. Kan det være noen sammenheng her eller er det to separate feiler? Jeg er ikke noen ekspert på bil men så for meg at bilen kanskje sprøyter inn mer bensin pga lav temp og at det er årsaken til at lambda lampen lyser?

 

Skal uansett ringe verksted på mandag, men fint om jeg hadde fått noen tips/meninger her også så jeg vet hva som skjer og kan finne en raskere løsning på egenhånd eller ved hjelp av verksted :)

 

Er det noen her som har skiftet termostat på en liknende bil og som evt vet om det er mye styr for å bytte den ut?

 

Alle svar/tips mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel 90'C på motoren om du står på tomgang? 

Er typisk defekt termostat ja. Den står oppe. 

 

Det er ikke vanskelig å bytte selve termostaten. Det som er vanskelig er å komme til. Noen har termostaten godt synlig og godt plassert. Andre biler har mye i veien for termostathuset. 

 

Som du ser på bilde her. Nr6 på bilde er termostaten. Kommer du til skruene nr3 og får av huset til termostaten så er mye gjort

tdisline_142.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, som du sier så kommer bilen opp til 90'C etter å ha stått 35min på tomgang. Så da er det vel rimelig sikkert at termostaten er gåen.

 

Men er det noen som vet om termostaten og lambda lampen kan ha noen sammenheng eller om det helt sikkert er to separate feil.

 

Som sagt så er jeg rimelig amatør på bil, men det slo meg en tanke på at hvis bilen kjører kald hele tiden så sprøyter den inn mye bensin som igjen kan få lambdasensoren til gjøre feilmåling. Men kan jo godt hende at jeg er helt på gjordet også da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lambda sonden slår ut på termostat feil har ikke jeg opplevd. Men så klart, motoren skal jo ha driftstemp. Alt sitter jo sammen, så hvem vet.

Ville startet med å bytte termostaten. Så kan du jo slette feilkodene du har i bilen. Kjøre noen litt og se om lambdasonden kommer tilbake. 

 

Tips: Kjøp original termostat hos Møller. Ja, de koster gjerne dobbelt så mye men det er verdt det. Flere på forumet inkl meg har opplevd tull med termostater fra biltema og bilxtra. Så kjøp en på møller med det samme, så slipper du problemer. (Koster vel rundt 500kr hos Møller)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte en lite kjørt pasat 16. 2003 mod stv.  56km, der begynnte også Lamba lyset og lyse,  Møller verksted sa at katalysator måtte skiftes,  kost 15k.

han som solgt meg bilen ville sjekke den sjøl, (lokalt verksted)  de fant 2 mindre gummislanger på baksiden av motoren var sprukkne og trakk falsk luft og også oljedamp. (tror det var noe slikt,  kost  ?  ikke mye.  Nå er avleste verdier fra eksos  helt ok, og lamadaen virker fint.

 

Blir mektig irritert på Møller som bare skulle skifte katalysator med en gang,  til en kost av 15000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår