Gå til innhold

Lydisolering

Ranger emnet


Ragnarok87

Anbefalte innlegg

Hey

Har tenkt å lydisolere bilen min, men treng tips før eg begynner.
Eg vil isolere bilen fordi eg har planer om å legge inn eit..relativt "stort" / middels stort anlegg i bilen og vil bli kvitt støy fra utsiden, og forbedre kvaliteten på lyd inne i bilen.

 

Har ein BMW e36 1998 1.8

Så no lurer eg på:
Om eg skal isolere, må eg isolere eller vil det å isolere bagasjerom/dører være "effektivt" på ein generell basis?

No eg eg også intressert i å isolere "billigest" mulig, men likevel få eit godt resultat. Vært innpå diverse sider som selg isolering og de er stort sett ganske dyrt. Så treng litt anbefallinger på hva type og kor eg skal kjøpe den.

Kunne også tenkt meg å vite hvor det er eit "must" å isolere / eit sted det er lurt.

Har ikkje lyst å rive ut alt av intriør / rive opp tak/tøyet i taket for å isolere taket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt høyttalerne er det lurt å isolere. F.eks i frontdørene om du har høyttalere der. Hele bagasjen pga bassen. Mot skjermbuer pga veistøy om du kommer til det uten å demontere så mye

 

Billige matter får du her: Lydibilen.no og her http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter

 

piktogr_1.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STP har også et stort utvalg i lyddempingsprodukter og produktene er konkurransedyktige på pris:

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoydemping.html

 

To pakker med Vibroplast silver koster f.eks 999,- / stk.

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoydemping/stp-vibroplast-silver-bulk-vibrasjonsdempematter-for-bruk-pa-karosseri-butyl-2mm-4m2.html

 

Denne brukes for å dempe støy og vibrasjoner.

 

I tillegg for å forbedre de akustiske lydegenskapene i døren kan man kombinere ved å legge AK10/AK15. Mot plast brukes BTP 5/10. Tidligere brukte man også SPLEN, men den har først og fremst gode isoleringsegenskaper (temperatur).

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt høyttalerne er det lurt å isolere. F.eks i frontdørene om du har høyttalere der. Hele bagasjen pga bassen. Mot skjermbuer pga veistøy om du kommer til det uten å demontere så mye

 

Billige matter får du her: Lydibilen.no og her http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter

 

piktogr_1.jpg

Hva bør eg gå for?

Altså hva type. Og hvor mange M^2 treng eg ca?

 

Ser også de anbefaller ein hau med anna dritt utenpå silent coat. Hva tenker du ang. det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du vanlig silent coat eller lignende, så trenger du ikke noe over det igjen, men vær nøye med å få tettet så godt du kan i dørene foran (regner med det er der du skal ha høyttalerene siden du skal ha et bra anlegg ;) ) Det kan også være en idè å se på Gladen Aero-Stone, for å få dempet plasser som er vanskelig å komme til med matter ;)

 

Kan man spørre hvilke planer du har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du vanlig silent coat eller lignende, så trenger du ikke noe over det igjen, men vær nøye med å få tettet så godt du kan i dørene foran (regner med det er der du skal ha høyttalerene siden du skal ha et bra anlegg 1-winking.gif ) Det kan også være en idè å se på Gladen Aero-Stone, for å få dempet plasser som er vanskelig å komme til med matter 1-winking.gif

 

Kan man spørre hvilke planer du har? smile.gif

Planer : har ikkje ein direkte plan

 

Prøver å tilegne meg informarsjon for å se om det er verdt det (altså de ulike tingene eg skal gjøre). Bilen er ikkje kjempe spesseiel og min første. Så nå tilegner eg meg info for å så ta ein vurdering på kva som skal bli gjort.

 

I utgangspungtet kjøper eg meg eit skikkelig stereo, og monterer det. Merker eg mye støy og dritt så lydisolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så merket ikke jeg de store forskjellene da jeg dempet dørene. Fikk ikke den WOOW følelsen mange opplever. Kanskje jeg dempet feil? Vet ikke. Dempet kun ytre plana på dørene. Brukte dynamat matter. 

Hadde jeg vist at det ikke ble så mye bedre så hadde jeg heller fylt opp tanken med bensin :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet mye veistøy når jeg dempet bilen min.

 

Fordelen er jo de lydforbedrende egenskapene, du forandrer en makrellboks til en nesten fullverdig høyttalerkasse ved å avstive kabinettet.

 

Jeg har fått tilbakemelding fra mine kunder at de ikke trodde det kunne bli så stor forskjell. Størst fordel på lyden blir det jo om man ikke har subwoofer i tillegg, men kun kjører frontsett. Hvis man har sub i tillegg, så har man jo allerede såpass mye bass at det "overdøver" endringene i døren, ihvertfall når det kommer til bassen.

 

Ved å legge AK10 eller AK15 i tillegg til VIBROPLAST forbedrer du akustikken i døren betraktelig. Siste hånd på verket blir da BTP 5 GOLD eller BTP 10 GOLD på dørtrekket, og lydbildet blir helt annerledes. Knirking forsvinner, bedre lyd, mer bass, mindre skrangling osv.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet mye veistøy når jeg dempet bilen min.

 

Fordelen er jo de lydforbedrende egenskapene, du forandrer en makrellboks til en nesten fullverdig høyttalerkasse ved å avstive kabinettet.

 

Jeg har fått tilbakemelding fra mine kunder at de ikke trodde det kunne bli så stor forskjell. Størst fordel på lyden blir det jo om man ikke har subwoofer i tillegg, men kun kjører frontsett. Hvis man har sub i tillegg, så har man jo allerede såpass mye bass at det "overdøver" endringene i døren, ihvertfall når det kommer til bassen.

 

Ved å legge AK10 eller AK15 i tillegg til VIBROPLAST forbedrer du akustikken i døren betraktelig. Siste hånd på verket blir da BTP 5 GOLD eller BTP 10 GOLD på dørtrekket, og lydbildet blir helt annerledes. Knirking forsvinner, bedre lyd, mer bass, mindre skrangling osv

 

Men så er det begrenset hvor mye man vil invistere i "matter" og dritt.

 

hadde mattene vært "billige" og man ikkje ville miste verdien så hadde det vært mye mer verdt det iforhold til arbeidsmengden man ligger i det.

 

Fekk nettopp eit tilbud på alle delene eg treng å bytte på bilen og det er ca 1500,- mer enn eg i utgangspungtet trudde. Så har 1500 mindre til anlegg. SÅ må spare opp enda mer.

 

Men kjøper selve anlegg og spiller og så tar eg isolering etter det om det trengs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er begrenset hvor mye man vil investere i "matter og dritt", så betyr det jo at man ikke vil legge så mye i anlegget i utgangspunktet. Det er ofte plass til noen prosenter i demping på budsjettet om man vil ha god lyd og stenge støy ute.

 

Butylmatter får man jo kjøpt for litt over hundrelappen for 0,4m2 og kjøper man 3-4 ark så har man til to dører. Hvis man hadde tenkt å bruke 4000,- på et frontsett, så er det en god ide å se om man ikke kan bruke 500,- ekstra på buytylmatter, eller man kan kjøpe et litt rimeligere frontsett.

 

Nå har vi også lagt ut VIBROPLAST i en BULK MINI-pakke til 649,- holder til to dører og mer.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det begrenset hvor mye man vil invistere i "matter" og dritt.

hadde mattene vært "billige" og man ikkje ville miste verdien så hadde det vært mye mer verdt det iforhold til arbeidsmengden man ligger i det.

Fekk nettopp eit tilbud på alle delene eg treng å bytte på bilen og det er ca 1500,- mer enn eg i utgangspungtet trudde. Så har 1500 mindre til anlegg. SÅ må spare opp enda mer.

 

Men kjøper selve anlegg og spiller og så tar eg isolering etter det om det trengs.

 

Lyd isolering er som en ny verden åpner seg. Det går maaaange kvadrat hvis du skal dempe hele bilen. Jeg har brukt både stp,silent coat og gladen matter. Alle mattene er bra. Men likte best stp mattene. Ja det koster. Men det er verdt det. Slippe å høre skrangle lyder, vei støy. Jeg har ikke lagt splen oppå mattene igjen. Men det er pga db drag. Men hadde jeg gjort det så blir det nesten lydløs kjøring.

Skal du ha bilen i 5 år, så kjør på. Hvis ikke så kjøp et anlegg du kan putte inn i neste bil :)

 

Mvh Kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår