Gå til innhold

Kjøp av "ny" småbil

Ranger emnet


Psyfoon

Anbefalte innlegg

Vi tenker å handle en nr.2 bil som er rimelig i drift og gir et forutsigbart bilhold. Budsjett ca. 110-120k.

Ønske om nyest mulig bil med mest mulig nybilgaranti igjen og samtidig med mest mulig plass.

Jeg har forløpig en liste med følgende aktuelle kandidater:

 

Mitsubishi Space Star 1.2

Kia Picanto 1.2

Chevrolet Spark 1.2

VW UP! / Skoda Citigo

 

Bilen vil bli brukt til jobb av meg (4mil daglig), samt annen dagligdags kjøring i nærområdet med bhg og butikker. Vi har st.vogn utenom.

Vi har 1 barn (2,5år) og planlegger et barn til innen ikke altfor lang tid.

Derfor ønsker vi mulighet for bakovervendt barnesete. Vi er heldigvis bare hhv. 1.73 og 1.60 høy så det bør gå greit :-)

 

Litt om mine tanker rundt bilene foreløpig;

 

Space Star: denne er allerede prøvekjørt da vi fikk låne den hele helga som var. Overraskende romslig, gikk fint med bakovervendt sete bak både fører og passasjer. Bagasjerom også helt ok til daglig behov. Ganske morsom å kjøre med artig lyd fra 3syl. Helt ok komfort, litt mye støy inni bilen fra motor ved akselerasjon men som sagt litt "sportslig" lyd :-)

Denne får vi kjøpt ett år gammel med ok utstyrsnivå innen budsjett.

 

Kia Picanto 1.2: ligger ca 20k over space star i pris som 2013modell. Virker markant trangere i både baksete og bagasjerom. Litt mer påkostet interiør. Motor bruker mere drivstoff enn Space Star.

 

Chevrolet Spark: lite kjennskap til denne bilen og vet ikke mye om plassforholdene. Litt mer skeptisk på kvaliteten på bilen. Pris i nedre del av budsjett.

 

UP!/Citigo: Penere design enn alle de ovennevnte. Bedre kjøreegenskaper og penere interiør. Kanskje mer sosialt aksepterte biler? Usikker på plassforhold, virker trangere enn Space Star, iallefall utifra bilder.

Svakere motorer er negativt samt priser ligger høyest av alle nevnte biler.

 

Dette ble en lang avhandling, men for de som har giddet å lese helt hit så ønsker jeg rett og slett deres meninger om de ulike bilene og gjerne erfaringer fra dere som eier en av disse eller har kjennskap til de på andre måter.

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er klar over det, men igjen er den langt utenfor garantitiden selv om toyota er driftsikre biler så er det mye som kan få istykker på en hybrid, iallefall batteriene kan være et svakt punkt når bilen begynner å bli 7 år gammel. Og jeg tror ikke det er så mye å spare på drivstoff heller, den space star'en kjørte jeg faktisk på fabrikktall når det gjelder forbruk (med forsiktig gassfot dog) nemlig 0,4 pr mil med blandet kjøring. Dessuten synes jeg prius er grusom og se til, selv om de aktuelle bilene jeg vurderer nok ikke er noen designerbomber Men takk for innspillet ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår