Gå til innhold

Guide for spotlakkering

Ranger emnet


Verksmestern

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en guide på spotlakkering/flekklakkering også, siden jeg har laget en på lakkering av deler i plast tidligere. smile.gif

Her er utgangspunktet.  En støtfanger med skrapeskader som kunden ønsker å få utbedret billigst mulig. 
Bilen er maskert og vi prøver å flekke ut lakken på det arealet som gir minst mulig etterarbeid og best resultat (i dette tilfellet det smale partiet midt på fangeren).
 

post-140351-0-46416100-1408653571_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en metallic-lakk og derfor skal vi påføre en blender.
Blenderen er transparent og blir gjennomsiktig når den tørker. Oppgaven den har er å sørge for at man får en fin overgang der baselakken avsluttes mot gammel lakk.

Ved lyse metallic-farger som dette så er det lett å få det vi kaller for skjolder/halo hvis man flekker ut lakken på en tørr flate og ikke inn i blenderen. Dette er pga. at metallflakene legger seg "feil" i forhold til de bløte partiene på baselakken og vil reflektere lyset feil. Flekker man ut inn i blenderen så vil det være letter å få flakene til legge seg riktig.

 

Dette krever litt trening og fin sprøyteføring, men er fullt mulig med litt øvelse.

 

På bildet under ser dere ferdig blandet base til venstre og blenderen til høyre.

post-140351-0-66633800-1408654803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg påført blenderen og legg merke til at jeg stopper lenge før området som klarlakken skal avsluttes. Man skal heller ikke legge blender rett på området som basen skal legges, men kun mot flaten der basen skal flekkes ut.

Har man blender direkte der basen kommer så er det lett for at basen vil starte å renne før man har full dekkevne på området.

 

 

post-140351-0-72837200-1408655465_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår