Gå til innhold

Kamaksel til Ford Sierra

Ranger emnet


StreetCar

Anbefalte innlegg

kvassere kam/trimkam holder vel ventilene åpne lengre, som gjør at du får mer inn og evt ut ved høy rpm -> mer effekt...

 

også ganske stilig på tomgang da du hører at det ikke går helt 'jevnt' :D

 

noen si ifra om de finner trimkam til CA18ET (nissan 1.8 liters SOHC, Bluebird/s12 200sx/siliva) :rolleyes:

 

sjekka halve nettet, men finner ikke noe..

 

nærmeste jeg kommer er fra Nissan Motorsports:

The Euro turbo cam (.413/256deg), while designed for the CA18ET engine, will also work in the (non-turbo) CA20E engine. Requires new OE rocker arms (13257-D0103).

13001-21E83 Euro Camshaft

13257-D0103 OE Rocker Arm (8)

 

 

men vet ikke om dette er standard kam eller trimkam? noen som vet gradene på vanlig?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by StreetCar

Det lurer jeg oxo på. Kommer jeg til å merke no på aksellerasjonen ? Ford Sierra 2.0iS OHC motor

 

 

merker sikkert litt... kan jo muligens greie 150 hk på en is med anna kam, chip av styreenhet, grenrør og eksosanl.. portet topp kan gi 10 hk mer kanskje..

 

is toppen har større porter så den er bedre enn en "vanlig" topp..

 

har en for vass kam så kan en merke ujevn tomgang.. hvertfall så lenge en ikke har nok bensin og komp...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by StreetCar

kjetilr: hvorfor i all verden skal man kjøre billig olja mineral?? Syntetisk smører jo mye bedre da !

 

10-15 HK sa de jeg kunne forvente på verkstedet. :)

 

ohc motor og syntetisk olje hører ikke sammen. Tro hva du vil, men slik er det faktisk.. hvis ikke så må du kjøpe en rollerkam...

 

mineral olja smører minst like bra.. Jeg har prøvd begge deler + flere jeg kjenner.. alle har samme erfaring.. Broren min kjørte 8 rally på den billigste mobil mineralolja. Var null slitasje da vi åpna.. og det var ganske mange ss mil med full gass..

 

 

10-15 hk med kun kam kan nok stemme.. spørs hvilken en går for..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med mange ford mekanikere og delelagermedarbeidere og alle sier at syntetisk olje dreper kammen.. De solgte nesten ikke kamsett før den syntetiske olja kom fortalte en kar meg på delelageret på gustavsen bil(ford) på gjøvik.. Men å overbevise folk gidder jeg ikke. Jeg vet hva en skal og ikke skal på disse motorene, bare gir råd. Så hvis en ikke tror på det så er det greit for meg. Hvis en ser på konstruksjonen på toppen på ohc motoren så ser en at løfter/kam får ekstrem belastning.. Så en kan ikke sammenligne med andre motorer som trykker direkte på ventil osv...

 

mvh kjetil

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er derfor den kammen jeg har når har tatt kvelden da? Fordi jeg har kjørt syntetisk etter at jeg kjøpte bilen. Har kjørt 20 000 km og nå tikker den som faen. Er på verksted nå da og får inn en ny trim kam. ;) :D

 

EDIT: i intruksjonsboka fra Heynes står det følgende: Smørmedel til motor: Multigrade motorolja, viskositet minst SAE 10W/30 - 20W/50, API SG/CD.

 

Og det vil si hva slags olje ??? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by StreetCar

Kanskje det er derfor den kammen jeg har når har tatt kvelden da? Fordi jeg har kjørt syntetisk etter at jeg kjøpte bilen. Har kjørt 20 000 km og nå tikker den som faen. Er på verksted nå da og får inn en ny trim kam. ;) :D

 

EDIT: i intruksjonsboka fra Heynes står det følgende: Smørmedel til motor: Multigrade motorolja, viskositet minst SAE 10W/30 - 20W/50, API SG/CD.

 

Og det vil si hva slags olje ??? :rolleyes:

 

sier noe om kvaliteten.. se bakpå olje kanna.. Hvertfall så trenger du ikke kjøpe spes dyr olje.. Skift heller oftere... da vet en at det holder... hvertfall hvis en ikke tukter mot turtallsperra for ofte..

 

Kjøp ikke så tynn olje som 10/30, men heller 15/50 eller 10/40 .. de api greiene står for kvaliteten...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

sier noe om kvaliteten.. se bakpå olje kanna.. Hvertfall så trenger du ikke kjøpe spes dyr olje.. Skift heller oftere... da vet en at det holder... hvertfall hvis en ikke tukter mot turtallsperra for ofte..

 

Kjøp ikke så tynn olje som 10/30, men heller 15/50 eller 10/40 .. de api greiene står for kvaliteten...

min også begynte å tikke nå jævlig etter noen måneder. måtte skifte kamaksel og løftere. det viktigste er å sjekke olja ofte. den blir ofte borte fortere enn man tror. merket hvertfall at sierran min slukte olje når det var minusgrader. nå bruker den ingenting.

BMW 520 E28 (med E30 325 motor) -85

Ford Escort 1.6 clx -96

BMW 518i E28 -85

Ford Escort MK5 1.4i -91

Ford Sierra 2.0li (RS) -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zibbit

min også begynte å tikke nå jævlig etter noen måneder. måtte skifte kamaksel og løftere. det viktigste er å sjekke olja ofte. den blir ofte borte fortere enn man tror. merket hvertfall at sierran min slukte olje når det var minusgrader. nå bruker den ingenting.

 

Hvertfall viktig å holde seg unna de dyre syntetiske.. da ender en opp med forbruk og slitt kam.. spesielt havoline gir havari..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår