Gå til innhold

Epoxy grunning over 1K grunning

Ranger emnet


Olav_121

Anbefalte innlegg

Holder på å rustsveise og lurer på om det går greit å bruke en 1-komponent grunning for så å sprøyte over epoxy grunning seinere?

1K grunninga er fra Hagmans (Carosol). Står at den er overmalbar med de fleste 2K, men er det best å ha epoxy på bart metall eller vil den hefte god på 1k grunninga og?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg må behandle overflatene med bart metall med noe så de ikke ruster fram til jeg får sprøyta på epoxy grunninga. (får ikke lagt epoxyen før til påske eller seinere)

Noen andre bedre forslag enn 1K grunning for å forhindre rust før sprøyting av epoxy mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt smør på flesk å bruke syregrunning (antar at det er dette du mener når du skriver grunning) for deretter å påføre epoxy, da begge har til formål å isolere det bare metallet og forhindre rustdannelse.
Du vil ikke støte på noe problem her så vidt jeg kan se, men personlig så bruker jeg syregrunning først og en vanlig filler etterpå. Ved større jobber som restaurering av gamle biler etc, så påfører jeg ofte epoxy i bunnen mot bart metall da det kan sparkles over.

Med andre ord:

Syreprimer - Filler
Syreprimer - Epoxy
Epoxy
Epoxy - Filler

Alle disse kombinasjonene fungerer på bart metall. PS. Aldri legg sparkel eller lakk direkte på syregrunning.

Sparkel kan legges enten på bart metall eller godt gjennomherdet epoxygrunning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring, selvom den ikke svarte helt på spørsmålet;)

 

Tenkte å bruke den grunninga her før epoxy, altså ikke syregrunning, bare for at det er en enkel og grei måte å slippe rust før jeg skal sprøyte på epoxy seinere i år.

Men det jeg lurte på er om det er så lurt, og om epoxyen vil feste seg godt til denne grunninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår