Gå til innhold

Rimlig eksos til GOLF 4 ?

Ranger emnet


santho96

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott, greit å vite om motoren skulle ryke og kostnadene skulle bli høy p.g.a den høye km standen 230 000. 

Og girkassa som står orginalt i bilen, hvor lenge holder den ca. ? Hvor mye koster det for ny ?

 

Hva må godkjennes og gjøres for å evt. sette i en 1,6 L ? og hvilken motor koder passer da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer fra Golf 4 passer over (ikke R32).

Jeg tror til og med at GTI-Motoren passer over.

 

Men, med en gang du bytter motor er du også nødt å bytte ledningsnett og ECU.

 

I noen tilfeller, girkasse også. Gti krever gti-kasse :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer fra Golf 4 passer over (ikke R32).

Jeg tror til og med at GTI-Motoren passer over.

 

Men, med en gang du bytter motor er du også nødt å bytte ledningsnett og ECU.

 

I noen tilfeller, girkasse også. Gti krever gti-kasse :-)

 

Takk for bra svar! :) 

 

Jeg har motor kode AHW nå, om jeg skulle finne på å sette i 1,6 L  må det vær samme motor kode ? Og hva må gjøres for å godkjenne dette ? 

 

Om jeg ikke får oppgitt om motoren er fra golf 1, 2 , 3 , 4, 5, 6, 7 , eneste er at det er 1,4 L , 75 hk og motor kode AHW, 2004/2005 modell . 

 

Vil den passe i min bil, eller må den vær til golf 4 også ? 

 

Hva er ECU ? 

 

Og når jeg skal bytte elnett, må jeg bytte elektriske komponenter også, og bytte kabel sko osv ? Eller er det bare å knipse på det som er i bilen fra før ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan fint sette inn en 1.6 - Men du må ta med ECU (eventuelt startsperre/nøkkel) og ledningsnett fra donorbilen.. 

 

Om det er fra 2004/2005 med motorkode AHW er det nøyaktig samme motoren. Bare fra et annet årstall ;) Samme ECU, samme ledningsnett. 

 

ECU er "Engine Control Unit".. Hjernen som styrer motoren :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan fint sette inn en 1.6 - Men du må ta med ECU (eventuelt startsperre/nøkkel) og ledningsnett fra donorbilen.. 

 

Om det er fra 2004/2005 med motorkode AHW er det nøyaktig samme motoren. Bare fra et annet årstall ;) Samme ECU, samme ledningsnett. 

 

ECU er "Engine Control Unit".. Hjernen som styrer motoren :)

 

 

Takk for god hjelp! :) 

 

Lært endel mer nå, har heldigvis endle kompiser som jobber som lærling på bil verksted så det skal nok gå greit om jeg først bestemmer meg for å bytte motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har bilen vært på EU kontroll! 

 

fikk to toer feil: (Og parklys, men der ordner jeg fort) 

 

-Bremsen henger på Venstre bak 

-Stor slittasje i ytre endeledd - Venstre 

 

Noen som kan fortelle meg om jeg kan bytte dette selv (hobby mekaniker, men skrudd lite på bil), pris på deler, ca. arbeids tid ? 

 

Hvor er det ytre endeleddet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du bytter ytre endeledd bør du ha bilen på 4hjulskontroll etterpå. For å sjekke om hjula står rett. 

 

Jeg har nettopp byttet alle 4 på bilen min (2x indre + 2x ytre) + 4hjulskontroll. Det kom på 3500kr. Jeg kom med deler selv da. 4 hjulskontrollen alene ligger på +/- 1500kr

 

Dette er et ytre endeledd. Sitter i forbindelse med styringa til forhjula

RS1382.jpg

 

Bremsene bak kan være kaliperen. Ta den av og sjekk om du får skrudd/presset inn stempelet. Sitter det fast må du ha ny kaliper. Går stempelet lett inn, så prøv med nye klosser. Kan være for stor slitasje på klossene, så stempelet går for langt ut, og igjen har "problem" med å gå tilbake. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du bytter ytre endeledd bør du ha bilen på 4hjulskontroll etterpå. For å sjekke om hjula står rett. 

 

Jeg har nettopp byttet alle 4 på bilen min (2x indre + 2x ytre) + 4hjulskontroll. Det kom på 3500kr. Jeg kom med deler selv da. 4 hjulskontrollen alene ligger på +/- 1500kr

 

Dette er et ytre endeledd. Sitter i forbindelse med styringa til forhjula

RS1382.jpg

 

Bremsene bak kan være kaliperen. Ta den av og sjekk om du får skrudd/presset inn stempelet. Sitter det fast må du ha ny kaliper. Går stempelet lett inn, så prøv med nye klosser. Kan være for stor slitasje på klossene, så stempelet går for langt ut, og igjen har "problem" med å gå tilbake. 

 

Takk for tipset! Fant billig endeledd på bildeler.no (eller finst der rimligere plasser å få taki det på ?) 

 

Er det helt nødvendig emd firehjuls kontroll, bilen har ikkje mange år igjen ( tipper 2-4 år) 

 

Hva er fordeler og ulemper med fire hjuls kontroll ? 

 

Skal sjekke ut det med bremsa kaliperen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det ikke greit at alle hjula står rett |  |  og ikke |  /  ? Jeg bare spør ;)

 

MÅÅ ikke ha 4hjulskontroll, men er anbefalt. Du får feil slitasje på hjula om du har feil på hjulstillingen på bilen + sporing

Jo selvfølgelig!Blir vel tatt 4hjuls kontroll, og sjekka om de andre endeledd begynner å bli slitt, så tar jeg de i samme slengen :) 

 

Har glemt heilt av tråden, skaffa meg min første bil så har holdt på med det den siste tida! BMW 316i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår