Gå til innhold

Blinkende LED parklys

Ranger emnet


gasolli

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper denne havnet på riktig plass..

 

Har installert LED parklyspærer fra Biltema (i know) i parklysene på bilen min.

Dette dreier seg om pærer med BA9S sokkel, og bilen er en 1996 Mitsubishi Carisma.

Har oppdaget at disse står å blinker uten noe særlig spesifikt mønster. Mener det er 5stk dioder på hver pære, og disse blinker av og til om hverandre med varierende hastighet.

Det merkelige er at dette kun er på førersiden (foreløpig).

Prøvde LED pærer fra Mekk også, men disse hadde bare en diode på hver pære, så når dette problemet oppsto også på disse pærene, så trodde sikkert folk at jeg var på utrykning.

De ble derfor plukket av rimelig fort.

 

Jeg har montert flere LED pærer rundt om på bilen (kupelys, skiltlys, blinklys, bagasjeromslys), samt et sett med DRL lys i fangeren. Dette får meg til å tro at det ikke er noe i veien med spenningsnivået på bilen, da disse funker fint. Måler også 12-14V, så dette er jo ok.

Har lest om flere som mener blinkingen kan skyldes små spenningspulser som blir sendt til pærene av pæresjekk-systemet på bilen, men jeg visste ikke at denne bilen hadde noe slikt kontrollsystem?

 

Har også prøvd å montere LED pærer i bilen til dama, en 2003 Audi A4, og disse blinket også, men i et fast mønster/hastighet. Dette ble i orden da jeg satte inn såkalte "CanBus-pærer".

 

Noen forslag til hva denne blinkingen kan skyldes?

Finnes det noe slikt pæresjekksystem på bilen min?

Vil det bli i orden ved å koble inn motstander i parallell med pærene?

(x) 1992 VW Passat 35i TrendLine 1,9TDK

(x) 1996 Mitsubishi Carisma DA0 1,6I

( ) 1999-2003 BMW E46 325Ci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna billige LED pærer. Kjøp bedre kvalitet og de med canbus system. Selv om du ikke har pære sjekk på bilen. Grunnen til at de står å blinker er at de trekker så lite strøm. Setter du i canbus pærer som har motstand så vil parklys delen på bilen få riktig motstand i systemet. Og da vil du nok også bli kvitt blinkinga. 

 

Prøvde billige pærer i interiøret på bilen min. De oppførte seg også rart. Jeg måtte skru på kupe lyset for å få på speillyset. Skrudde jeg kun på speillyset så virket det ikke. Skrudde jeg på kupelyset først så tente speil pæra seg. Alt ble perfekt da jeg fikk bedre pærer + canbus. Jeg har heller ikke pæresjekk i bilen min

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår