passelaten_89 Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Har en vw passat 1.9 tdi, 3b. Turboen havarerte i mars, jeg satt da bilen på verksted, og fikk byttet turboen. For noen uker siden så begynte turboen og hakke, og det kommer en ulelyd fra førersiden på bilen som bygger seg opp med turtallet. Turboen hakker ved pådrag, og enkelte ganger mister den effekten. Spessielt merker jeg dette i oppoverbakker, da kjenner jeg at turboen plutselig kutter og mister fart, før den kobler seg på igjen og gir effekt. Kommer mye eksos ut av bilen nå, og i ny og ne spytter den svært svart røyk. Jeg har tatt ut egr-ventilen og eksosmanifoildn og renset dette, uten at det hjalp. Eneste som gjenstår er å sjekke vakumslanger, luftmassemåler, forså å få sjekket turboen/wastegaten. Noen som har hatt et lignende problem som kan være behjelpelig med problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 dieselfilteret da? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 dieselfilteret da? Ja det er noe som er modent for bytte! Det har jeg faktisk tenkt å få gjort fortere enn fanden! Men skal virkelig diesefilteret ha noe betydning for effekten på turboen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 ikke effekten på turboen, men effekten på motoren. Motoren trenger luft og drivstoff for å lage energi/kraft. Får den mindre av en ting, så blir det jo feil Jeg hadde noe av det samme på bilen min (A6, 1.9TDI AFN) Da jeg dro hardt på, spesielt i 3. gir kuttet bilen ut og mistet mye effekt i motoren. Da gikk bilen i nødmodus. Den var også ujevn på gass pådrag. Men da jeg byttet diesel filteret så ble problemet borte. Jeg har nå kjørt i 1/2års tid uten det problemet nå. Men sjekk vakum slangene også. Mange av mine var ødelagte. Jeg byttet alle til slutt. Koster så lite. Men husk å KUN bytt en og en. Ikke dra ut alt på en gang ;) Diagnose på bilen skader heller ikke ;) Edit:Her ser du noen av slangene mine Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 ikke effekten på turboen, men effekten på motoren. Motoren trenger luft og drivstoff for å lage energi/kraft. Får den mindre av en ting, så blir det jo feil Jeg hadde noe av det samme på bilen min (A6, 1.9TDI AFN) Da jeg dro hardt på, spesielt i 3. gir kuttet bilen ut og mistet mye effekt i motoren. Da gikk bilen i nødmodus. Den var også ujevn på gass pådrag. Men da jeg byttet diesel filteret så ble problemet borte. Jeg har nå kjørt i 1/2års tid uten det problemet nå. Men sjekk vakum slangene også. Mange av mine var ødelagte. Jeg byttet alle til slutt. Koster så lite. Men husk å KUN bytt en og en. Ikke dra ut alt på en gang ;) Diagnose på bilen skader heller ikke ;) Edit: Her ser du noen av slangene mine Ja fusk på motoren kan jo igjen slå ut på turboen siden eksosen går gjennom der. Min kutter litt sporadisk, den kutter aldri helt, bare hakker no jævlig og så komme seg, men spessielt i oppoverbakker kutter den. Jeg er ganske fersk på det mekaniske. Jeg driver å selvlærer meg litt, blir gal av å vær avhengig av kompiser for å få hjelp. Vet ikke helt hvor mange vakumslanger der på bilen og eller hvor de ligger, så det kan jo bli utfordrende å finne. Kan se du har noen defekte slanger på bilde :P Men hvor de stammer fra i motorommet må gudene vite :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Det er ikke så vanskelig å sjekke vakumslangene selv. Fjern motordeksler så ser du dem lett. Går mellom dysene f.eks. Rundt med turboen, magnet ventilen. Er bare å dra de av, sitter ikke skrudd fast De originale vakumslangene har stofftrekk rundt seg. Som du ser på bilde her: Ta av en slange. Sett fingern på ene siden og sug på andre ;) da vil du merke om den er tett Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Det er ikke så vanskelig å sjekke vakumslangene selv. Fjern motordeksler så ser du dem lett. Går mellom dysene f.eks. Rundt med turboen, magnet ventilen. Er bare å dra de av, sitter ikke skrudd fast De originale vakumslangene har stofftrekk rundt seg. Som du ser på bilde her: Ta av en slange. Sett fingern på ene siden og sug på andre ;) da vil du merke om den er tett Hvor får jeg kjøpt slangene da? Tenker jeg skal plassere bilen en strategisk plass idag og begynne å rive ut og erstatte gamle vakumslanger. En slange spessielt den som går til wastegaten er flerret opp! lurer på om det kan ha noe effekt å bytte den :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Ja, der har du feilen din ;) Wastegaten åpner og stenger turboen. Vakum lekkasje der kan gjøre at du har "null" effekt Slangene får man kjøpt på bilxtra, mekonomen og sånn. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Men som et siste tips til deg ;) Om du skal begynne å skru på egen bil, og ikke er helt kjent med alt på bilen så kan det lønne seg å kjøpe en diagnose maskin. Sånt får man kjøpt fra 100kr og oppover på ebay. F.eks min, kjøpt i Norsk butikk og litt mer påkostet. Den forteller meg hva som er galt i klartekst på skjermen. Da jeg er ferdsig å skru, kan jeg gå inn å slette feilmeldingene som ligger i bilen. F.eks den feilen du har på bilen nå kunne du fått ut som feilkode. Og hadde du slått opp den feilkoden på nettet så hadde det nok stått som mulig årsak "air leak" f.eks ;) Da er det mye lettere å vite hvor du skal begynne å skru Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2013 Men som et siste tips til deg ;) Om du skal begynne å skru på egen bil, og ikke er helt kjent med alt på bilen så kan det lønne seg å kjøpe en diagnose maskin. Sånt får man kjøpt fra 100kr og oppover på ebay. F.eks min, kjøpt i Norsk butikk og litt mer påkostet. Den forteller meg hva som er galt i klartekst på skjermen. Da jeg er ferdsig å skru, kan jeg gå inn å slette feilmeldingene som ligger i bilen. F.eks den feilen du har på bilen nå kunne du fått ut som feilkode. Og hadde du slått opp den feilkoden på nettet så hadde det nok stått som mulig årsak "air leak" f.eks ;) Da er det mye lettere å vite hvor du skal begynne å skru Har diskutert litt med kompiser og sett litt på nettet, og jeg er kommer fram til at det som mest sansynlig er feilen er en slange som går fra intercoolen lekker eller ikke sitter helt som den skal. Det forklarer mye bedre at bilen bruker MYE diesel, lager svart eksos, ikke helt får trykket opp i tur og at det følger en bilyd som øker i volum i takt med turtallet :P Har vurdert å anskaffe meg enn så maskin som leser av bilen, har til nå hørt at det er jævlig dyrt. Men får se hva jeg finner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet November 6, 2013 Rapporter Share Skrevet November 6, 2013 Dyrt? Du trenger ikke å kjøpe den værste maskinen. Holder med en liten scanner. F.eks denne, 110kr gratis frakt. http://www.ebay.com/itm/U281-OBD2-Diagnostic-Scanner-Code-Reader-for-Skoda-VW-/150843899832?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item231eff3fb8&vxp=mtr Om innsugslangen ikke sitter helt riktig, så skru den fast da ;) Slangeklemme på hver side. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2013 Leser den maskinen av bilen, og forteller meg akkurat hva problemet er? eller spytter den bare ut koder som jeg må finne ut av selv? Jeg klarte ikke å finne noe galt me slangene i går, jeg var både under og over bil, kjente ikke noe trykkluft som ble blåst ut noen plass. Så bilen står på verksted idag. Så får man håpa at de finner ut av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2013 Fant ut at maskinen bare leser ut koder, men ikke diagnoser. Er mer interesert i en maskin som leser og gir diagnoser. Selv om det kan koste litt. Har ikke noe problem med å bruke 1500 kr på et slikt verktøy, da jeg vil spare det allerede første gang jeg bruker maskinen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
passelaten_89 Skrevet November 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2013 Problemet er løst. Latterlig nok var det faktisk luftmassemålern som var defekt og måtte byttes. Da setter vi det på cv'n til neste gang noe lignende skjer igjen. Kosta meg 1800 kr å få vite det inkl feilsøking, og ytterligere 1300 kr førr ny luftmassemåler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.