Gå til innhold

ESP-varsellampe lyser noen ganger

Ranger emnet


Henree

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg aldri blir ferdig med feil på min "nyinnkjøpte" bruktbil. Jeg har en 307 2004-mod. hvor varsellampa for ESP lyser i tide og utide. Den begynner alltid å lyse etter ca. 5 minutters kjøring om morgenen når det har vært litt kaldt om natten og det er "duggfriskt" ute. Når jeg f.eks. kjører hjem fra jobb samme ettermiddag så lyser den ikke.

 

For meg virker det som om det er en sensor som ikke liker fuktige og kalde morgener fremfor at det er en faktisk feil på det sensoren faktisk skal oppdage som feil. En "logisk tankegang" er at hvis det er feil på bilen som sensoren skulle oppdage, så burde den lyse hele tiden. Eller?

 

Er det noen som har en formening om hva dette kan være? Er det en typisk feil på denne bilen/sensoren? Hva kan jeg forvente meg av verkstedregning denne gangen?

 

Jeg har allerede bestilt time hos verksted - just in case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på ett engelsk forum,ser ut til at det er samme feilen du har.

 

It could be many things, getting the car hooked up to a diagnostic should tell you for sure. A common fault with the 307's however is that the metal behind the wheel sensor rusts and pushes the sensor away from the wheel hub which stops it reading the speed of the wheel, this happened to my 307. Here's what you need to do if the sensor gap is the problem. Jack up the car securely with the handbrake off (if the rear wheel sensor is at fault. With the wheel removed rotate the wheel hub until the bolt hole in the wheel hub lines up with the bolt in the wheel sensor. (one the rear wheels this is at approx 3 o'clock) Get a long Allen key (5 or 6mm I think) and push it through the wheel hub to the wheel sensor bolt. Remove the wheel sensor bolt using the Allen key (only 1 bolt) then remove the sensor itself with your hands from behind the hub. Check the sensor for any obvious signs of damage. If the sensor looks ok scrape away any rust from behind where the sensor sits then refit the sensor. I needed to add a washer behind my sensor also. The flat part of the sensor should almost be touching the wheel hub but should never actually touch. Refit the bolt and wheel and take her for a test drive to see if the problem has been solved. Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår