Gå til innhold

Dapp69 - Golf "einzer" 1983

Ranger emnet


Dapp69

Anbefalte innlegg

Renner det over? :P

Hvis du har samme ekspansjonstank som meg så er det meningen. Har ofte opplevd at når motoren får varmet seg opp til normal temperatur så renner det gjerne litt over om du nettop har fylt på, dette skjer fordi ekpansjonstanken har et hull bakpå for å kvitte seg med "overflødig kjøleveske".

 

Men tror ikke det er årsaken til at den går så varm. Hos meg viste det seg å være vannpumpa som var årsaken. Hadde selv lenge problemer med overoppheting og tap av kjøleveske på min 2'er. Det forsvant med en gang når jeg fikk byttet vannpumpe, selv om den gamle pumpa var tilsynelatende helt i orden :)

 

Fikk mi vannpumpe fra carparts.no til 600 (tror jeg) men den var komplett med pumpe og hus :) (fikk ikke huset av den gamle pumpa, alle boltene brakk av. Om du får det av har de bare pumpe og pakning på Biltema til ca. 300,-)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Renner det over? :P

Hvis du har samme ekspansjonstank som meg så er det meningen. Har ofte opplevd at når motoren får varmet seg opp til normal temperatur så renner det gjerne litt over om du nettop har fylt på, dette skjer fordi ekpansjonstanken har et hull bakpå for å kvitte seg med "overflødig kjøleveske".

 

Men tror ikke det er årsaken til at den går så varm. Hos meg viste det seg å være vannpumpa som var årsaken. Hadde selv lenge problemer med overoppheting og tap av kjøleveske på min 2'er. Det forsvant med en gang når jeg fikk byttet vannpumpe, selv om den gamle pumpa var tilsynelatende helt i orden :)

 

Fikk mi vannpumpe fra carparts.no til 600 (tror jeg) men den var komplett med pumpe og hus :) (fikk ikke huset av den gamle pumpa, alle boltene brakk av. Om du får det av har de bare pumpe og pakning på Biltema til ca. 300,-)

 

 

Takk for god info. Er en sprekk som jeg ser det bobler ut av når bilen blir veldig varm. Den skal nok ikke være der for den gjør at det blir endel mindre vann enn minimum. Har ordnet meg ny tank så skal prøve nye tanken og blande ut med frostveske og se om det hjelper! Men fortsatt kjedelig og ikke kunne sitte i kø om det er +20 :( Kanskje det er vannpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mest sansynlig vannpumpa ja, det er ikke så mye annet som kan gå galt, bortsett fra termostaten. Eller i verste fall sprekk i toppen eller dårlig toppakning da, men det tror jeg ikke. Om termostaten sitter fast i lukket stilling så får bilen ikke kjølt seg ned. Dette kan du sjekke samtidig som man tar av vannpumpa :)

 

En ting til; har du sjekket at radiatorvifta går? Min hadde defekt viftemotor, jeg byttet denne før vannpumpa og det forbedret ting en hel del. Prøv å kjør bilen opp i temperatur og still deg utenfor bilen og hør etter om den starter. Om den ikke starter når den begynner å bli varm så har du enten en 1) defekt viftemotor eller 2) defekt temp-sensor i radiatoren. Vet ikke helt oppsettet på Mk1 men regner med det er omlag samme som Mk2, mtp radiator osv?

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjent med 1.9tdk motora er jo at toppene sprekker.. og blokka.. Det som skjedde med min var jo at begge deler sprakk.. så den ble varm med engang jeg rørte gassen.. Klart, det kan jo være andre årsaker også som gjør det.. Men du har kanskje skrudd opp trykket på den? Turbotrykket altså.. kan hende bilen har kokt engang ell 2 før du fikk bilen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har omtrent nettopp fått ny topppakning og ny topp pga forje sprakk mener jeg og huske. Bilen blir ikke sånn type varm med engang jeg rører gassen. Kan fint kjøre turer med den og slik. Men blir den stående over lengre tid på tomgang koker den. Og normal drifts temp virker som å være 85-90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koker på tomgang..? Radiatorvifte!

Når bilen er i bevegelse strømmer lufta gjennom radiatoren og den får nok kjøling. Men når den står i ro så får den ikke nok luft, da skal radiatorvifta starte og gå. Om den ikke gjør det så går motoren varm :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koker på tomgang..? Radiatorvifte!

Når bilen er i bevegelse strømmer lufta gjennom radiatoren og den får nok kjøling. Men når den står i ro så får den ikke nok luft, da skal radiatorvifta starte og gå. Om den ikke gjør det så går motoren varm :)

 

Vet jo det :) Men selv med viftekontakten på virker det som om den blir litt fort varm. Spesielt i varmt vær, selv med vifta på. Men er mulig jeg bare er paranoid etter at den kokte den ene gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny radiator eventuelt rense den gamle (hageslange med vann inn Termostat hullet, sjekk at hele radiator overflata blir varm, ofte at det bare er øverste 1/3 som faktisk kjøler pga gammel dritt ligger lenger nede.

 

Må vel ut med radiatoren da eller? Eller bare koble av div ting? Er avhengi av og bruke bilen daglig og jobber til kl 16 samt jeg ikke så altfor effektiv når jeg skrur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår