Jesper1201 Skrevet August 14, 2013 Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Det kommer mye forskjellige lyder fra en bil. Ytre drivknute knepper når du har bevegelse på bilen og i sving. Indre drivknute dunker når du gir gass/slipper gassen. Stab.stag kakker/dunker, samme med bærearmer og bærekuler. Fjørbenslager hører du sier dunk i hele bilen, mest markant når du står stille og svinger fra side til side. Som det ble nevnt i #4 kan det være slitasje i oppheng. Jeg tenker da spesielt i f.eks travesj eller hjelperamme høyre/venstre side som motor og girkasse sitter festet i/på. Eller oppheng til bærearmer i karosseriet. Hadde du bodd i nærheten av meg, skulle jeg hivd bilen opp på bukk å klare å lokalisere den ila. 1-2 timers tid :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Jeg har tenkt en del på om det kan være fjørbenslager, men vet heller ikke helt hva jeg skal se etter. Tror jeg får prøve som offpist sier og se hva jeg finner ut av da. Dunkelyden høres i hele bilen, men er rimelig sikker på at den kommer fra høyre fremhjul. Kjedelig at jeg bor i Bergen, fleste parten av dere hjelpsomme brukere her inne bor i Østlandsområdet. Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offpist Skrevet August 14, 2013 Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Ja det kan være verdt å undersøke det med fjærbenslageret. På engelsk heter det "Strut bearing", finner en del treff om du googler litt. Her er faktisk en tråd fra en med A4 B8 som har noe lik problemstilling: Annoying front end noise Har ikke tid til å lese igjennom alt nå sitter på jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Leste igjennom en del av disse innleggene nå på det forumet. Er ikke verdens beste i engelsk :P Men slik jeg forstår det så er det en gjenganger på de som har sportpakken, med sportdempere. Jeg har originalt understell ikke noe s-line eller sportspakke. Får ta og se om jeg får sett litt på dette fjærbenslageret og se hva jeg finner ut av... blir helt gal av dette. kanskje jeg må bare bite i det sure eple og kjøre rundt med det, kanskje det blir så gale etterhvert at det blir mye lettere og finne ut hva som er årsaken til feilen. Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offpist Skrevet August 14, 2013 Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Siden det er såpass lett å fremprovosere så kan jeg ikke fatte og begripe hvordan et verksted bare kan gi opp å finne hvor det kommer fra ;) Ikke gi opp, ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 14, 2013 Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 Jekk opp bilen så begge forhjulene er i lufta, sett nøkkelen i låsen og "deaktiver" rattlås. Vri på hjulet (ikke rattet) fra side til side flere ganger. Fult utslag mot høyre, så til venstre og tilbake til høyre igjen. Her skal ting gå lett, skal ikke være mye motstand og det skal heller ikke være motstand på enkelte plasser. Alt bra? Sett bilen på bakken igjen, få en til å vri på rattet, fra høyre til venstre og tilbake igjen flere ganger mens du kjenner med hånden på støtdempertoppen i motorrommet, husk begge sider. Kjenner/hører du små slag/dunk Det er i utgangspunktet ikke vansklig å lokalisere feil på fjørbenslager, men siden jeg verken ikke hører lyden eller har bilen foran meg må du gå grundig til verks :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 15, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2013 Jaja, da skal bilen inn igjen på verksted førstkommende mandag, da er planen at de skal demontere forstilling og sjekke hver eneste kule og foring. Like greit at verkstedet gjør jobben da dette fremdeles er en forsikringssak igjennom If bilbytteforsikring. Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offpist Skrevet August 19, 2013 Rapporter Share Skrevet August 19, 2013 Husk å holde oss oppdatert da ;) Blir spennende å se hva de fant ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2013 Ja, skal nok ikke glemme det :D Bilen var igjen inne på verkstedet idag (den er der enda). Snakket med de før idag og da hadde de funnet litt slark i ene øvre bærekule samt en sprekk på baksiden av en av de øvre bærearmene slik jeg forstod det. De hadde ellers sjekket alt som var i forstillingen, deriblandt fjærbenslager mm. De kunne ikke finne noen ting ellers. Så håper da at det er denne sprekken og bærekulen som er årsaken. Hvis det ikke er det, så vet jeg rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre. Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offpist Skrevet August 19, 2013 Rapporter Share Skrevet August 19, 2013 Ja, det er en kjent sak at 2008 og tidlig 2009 modellene hadde en svakhet i foringene til øvre bære arm. Så de nye nå er forsterket og det har blitt byttet mange av de der. Det skal kunne gi vibrasjoner i rattet, men egentlig ikke noen banke lyd. Men er selve bærekulen gåen så vil det kanskje gi lyd ja. Nye ser slik ut med litt større gummiforing. ¨ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2013 Nå husker ikke jeg helt hvordan den gamle ser ut heller :P Men håper virkelig at det er dette som er årsaken til "alle verdens problemer" Begynner å bli lei av dette her nå. Har heller ikke mer penger til å skifte enda flere deler :P Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 21, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 21, 2013 Da er bilen hentet igjen, og nå er omtrent alt i forstillinge på høyreside skiftet, bærearmer, hjullager, spindel, endeledd og som gjort tidligere drivaksling. Det er også tatt firehjulskontroll på den. Og gjett hva!!! Jo dunke/klankle lyden er BORTE! :D Kan bremse og gjøre hva jeg vil og lyden er 100% borte!!! :D men så kommer ett stort men...... (ja det måtte jo bare komme) Dunkingen i rattet er der enda, så når jeg står helt stillestående og vrir på rattet kommer det fremdeles flere dunk når jeg svinger begge veiene. Lyden er veldig veldig svak (hadde nok ikke lagt merke til den hadde det ikke dunket i rattet) men den høres ut som kommer ifra rattstammen. Noen som vet hva som kan være årsaken? Er det noen ledd/overføringer fra rattstamme til tannstag? kan det være tannstag? Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offpist Skrevet August 22, 2013 Rapporter Share Skrevet August 22, 2013 Jeg har lest noe om at det kan være en slange på servoen som rett og slett er for trang, og derfor lager rykking i rattet når man svinger med store ratt utslag fra side til side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2013 Igår kveld leste jeg meg grønn i trynet over alt på nettet og søkte på alle mulige kombinasjoner av ord på mitt problem. Og veldig mange innlegg i forskjellige forum herav fra USA og andre land. Leste litt om dette med denne servoslangen, men så også at flere med samme problem hadde fått byttet denne uten at det hjalp. Men så kom jeg over noe interressant og tenkte jeg skulle prøve dette idag. Det dette gikk ut på var egentlig bare å endre ratt posisjonen litt. (slik jeg har hatt den nå har den vært helt inne og sånn midt på i høydejusteringen) *flaut* men jeg viste ikke at jeg kunne justere i lengden før igår kveld :P men uansett, på vei til jobb idag så justerte jeg rattet litt, til så og si helt opp i høyden, og da var denne dunkingen i rattet helt vekke, jeg prøvde å frem provosere dette på alle mulige måter (slik jeg alltid har gjort før og det har alltid fått frem denne dunkingen) men denne var 100% borte etter dette. Merkelige greier, kan det være så enkelt rett og slett at AUDI bare ikke liker en viss rattposisjon? Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZynThraX Skrevet August 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2013 Okei då, dunkingen er ikke helt borte. Men slik jeg stilte rattet nå er det vesentlig bedre enn tidligere. Så det må vel være noe med rattstammen da? Eller? Siter Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk) Tidligere hatt : Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk) VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk) Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.