Audi80-1992 Skrevet April 23, 2013 Rapporter Share Skrevet April 23, 2013 Min Audi 80 2.3E har alltid vært litt tungstartet på varm motor, men etter jeg byttet tennplugger så starter den ikke på varm motor med mindre jeg drar den på starteren veldig lenge. og da tenkte jeg at det kanskje var en feil på tennpluggene, så kjøpte nye igjen men det viste seg å ikke hjelpe noe. så kjøpte nye tennpluggkabler og ny coil, men det hjalp ikke. Så sjekket jeg 2 sensorer til kjølevæsken. og da jeg vippet av ledningen til den nederste, så ville den ikke starte på kald motor heller, så da regnet jeg med at den var i orden. Men så vippet jeg av ledningen på den øverste sensoren ( sitter 2 på den her med 5 cm mellomrom) og da startet den med en gang på varm og kald motor. så da tenkte jeg at det var noe galt med den, så bestilte en ny en, men det hjalp heller ikke noe. men hva er da konsekvensene av da å kjøre uten å ha ledningen koblet på den sensoren? Takker for all hjelp jeg kan få nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 tydeligvis ingen som har hatt samme problem :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 (endret) Har vært bortreist på kurs så dermed ikke fått med meg tråden din. Men jo, har erfaring med det du beskriver. Du har en NG-motor antar jeg, og da er den øvre sensoren til ECU og den nedre til instrumentpanel mm. Altså motsatt som på bildet under (AAR-motor), stemmer det? Altså har du skiftet den til venstre og ikke den til høyre? Endret April 25, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Det er den jeg har byttet ja, prøver å bytte lambdaen nå, men er jo så trangt. men tror du at lambdasonden kan være problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Lambda er ikke aktiv før det har gått minst ett minutt etter at tenning er skrudd på/motor starter, så den er ikke synderen nei. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Stort sett er det alltid falskluft som er årsaken til dette, altså hull i en slange eller gummibelgen mellom mengdefordeler og innsug. Også slangen til veivhus står i forbindelse med innsuget og et hull i denne vil skape problemer, også hull som er så små at de er vanskelig å oppdage. Derfor, sjekk ALLE slanger i motorrom, alle som står i forbindelse med innsuget. Er også en del slanger under innsuget til bl.a. ISV og air shroud. Dersom alle er ok så kan du måle strømmen til DPR og endre grunnjusteringen på denne, motor vil da starte uansett varm eller kald. Er ikke bra å kjøre uten giver tilkoplet, motor vil da alltid få for mye bensin når den er varm, samt vil heller ikke lambda jobbe da ingenting lenger er i closed loop. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 (endret) Vilken funksjon har tempgiver til Ecu da? bilen starter med en gang når den er kald, men det stopper igjen hvis jeg lar den stå på tomgang helt til det blir litt varme i motoren. Og kjører 400 meter og skrur av tenninga, så vil ikke bilen starte før jeg tar av ledningen til tempgiver til instrumenstpanel. også har det kommet en bensinlekasje i en slange ved høyre bakhjul. syntes jeg så det var to slanger der som var festet oppi karosseriet. Takker for all hjelp :) Endret April 25, 2013 av Audi80-1992 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Temp-giveren forteller ECU hva temp er på motoren, og den doserer bensin deretter. Kald motor får mer bensin enn en varm motor. Neste gang du skal starte på varm motor, napp da først av pluggen til kaldstartdysa og se hva som da skjer. Du rører vel aldri gasspedalen når du skal starte motoren? Har du A/C på bilen? Les litt her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/286061-motorproblemer-audi-cab.html Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Har ikke AC. rører aldri gasspedalen :) Men bensinlekasjen kan ikke ha noen med dette å gjøre? Lekker ikke hele tiden. bare innimellom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Har du bensinlekkasje så må dette utbedres - uansett. Hvor lekker det bensin? Men nei, mest sannsynlig har lekkasjen ingenting med dette å gjøre. Sjekk alle slanger mm for sprekker eller hull som beskrevet HER. Om alt er ok så må du måle og justere grunninnstillingen på DPR. Hvordan dette gjøres har jeg skrevet om her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/292702-guide-male-og-justere-differensialtrykkregulatoren-dpr-pa-ke-ke3-jetronic.html#post2908925 Instrumentet MÅ koples som anvist på bilde under, men aldri justere på dette uten at alt annet er verifisert i orden! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Hvis man skrur av høyre bakhjul så ser på den, ser ut som 2 slanger som går opp ett feste Og det virker som dette skjedde samtidig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 (endret) Det er tur/retur-slangene til tanken. Dette bør du sjekke opp og fikse med en gang. Endret April 25, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Også lurte jeg på om, når bilen går normalt og starter med en gang når det er kaldt, om det kan være at den trekker falsk luft da? Og når jeg nappet av ledingen til ddr så ville den heller ikke starte på varm motor prøvde ikke på varm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Også lurte jeg på om, når bilen går normalt og starter med en gang når det er kaldt, om det kan være at den trekker falsk luft da? Jo, den vil gjerne det, men da får den til gjengjeld mye mer bensin, temp-giver sier motor er kald og motor får fetere blanding. Og når jeg nappet av ledingen til ddr så ville den heller ikke starte på varm motor prøvde ikke på varm. Denne var jeg ikke med på. Kan du ta det en gang til? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi80-1992 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Du sa jeg skulle nappe av pluggen på kaldstartdysa, Jeg trodde kaldstartdysa satt inni Dpr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.