Jump to content

Slark i veiv på 1500cc

Rate this topic

Buzz-63
 Share

Recommended Posts

Har en "overhalt" 1500cc som sto i en ombygd -67 mod jeg kjøpte for en tid tilbake. Veiven beveger seg ca 1,5-2mm når jeg trekker og skur i reimhjul. Resultat er at clutchplate slår inn i gear kassen når motor er i gang. Har ikke skrudd på VW motorer tidligere, og trenger råd om hvordan veiv skal ordnes. Antar det gjøres ved hjelp av shims!?

Eneste jeg vet er at bolten på svinghjulet skal skrus til med et helt sinnsykt moment, husker ikke akkurat hvor mye. Anbefaler forøvrig VWNorge - Hovedside , som er et forum for luftavkjølte vw. Der er det garantert noen som kan dette :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

:-) det stemmer nok det ja. Har en 1600cc som jeg tenkte å sette inn i går. Svinghjulet på den har tettere tanning, så jeg måtte bytte over fra 1500cc'en. Svinghjulet satt rimelig greit på 1600 motoren. Det er mulig det hadde gått å dra til svinghjulet på 1500 motoren, men jeg valgte å bytte over. Fikk satt inn "ny" motor og testet den på starteren med ok resultat. Skal rigge ferdig i dag og se om den går greit.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By xr4ti
      Har en tydelig slakk/bevegelse i det jeg tror er opphenget til drivverket. Problemet er at jeg har en eller annen slakk i motor/drivverk-opphenget ved pådrag. Om jeg gir litt kjapt gass eller slipper gassen for så å gi raskt gass igjen så merker jeg, og hører, en bevegelse i hele drivverket. Merkes som en forsinket nykk/rykk. Om jeg gir sakte gass og lite pådrag så merkes ingen ting men om jeg fks kjører i gang raskt eller slakker av for en fartsdemper for så gi gass igjen så merkes det godt. Begge bakre girkasseoppheng er nye, har sjekket fremre senterdemper, den er fast og fin. Hvordan kan man sjekke motorfestene om disse er bra. Klarer jo ikke å rugge på motoren da den er for tung. Tips mottas med takk på hva jeg bør sjekke eller hva som er feil.
      Det meste under bilen er nytt men motorfester er ikke byttet ei heller noe med subframe (travers, bærebru).
      Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro - Side 4 - Prosjektforum - Bilforumet.no
    • By jocko0094
      Hei,

Har en 04 Nissan Primastar 1.9 som jeg bruker til som depobil i forbindelse med motocross.

Møtte på et lite problem i helgen da det begynte å klunke når man svingte brått i lav fart, etterhver begynte deg også å klunker når man kjører sakte over dumper. Siden jeg går på kjøretøy tok jeg bilen med på skolen og hadde den på bukken. Håpet det var endeledd, noe det såklart ikke var, viste seg at det var tannstangen som det slakket i.

Så det jeg lurer på er om noen vet om det finnes rep sett til tannstang på disse bilene og om dette er noe å sattse på isåfall? (er samme bil som Opel Vivaro og Renault Traffic) Eventulet om det er bedre å kjøpe en brukt tannstang fra utlandet og bytte hele. Kostet 11 lapper for en ny på mekonomen og det er noe jeg desverre ikke har økonomi til akkurat nå. Noen som har noen forslag til hvor jeg kan skaffe en tannstang, tittet litt på bildelbasen.se og ebay forløpig..

Og et siste spørsmål, det slakker ikke mye ennå, så jeg tenkte å kjøre med bilen til jeg får fikset det, er dette dumt? Hva vil skje etterhvert, er det noe annet som kan ryke/bli slitt dersom jeg fortsetter å kjøre med den?

Tusen takk for svar!

Joachim
  • Populære emner nylig

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.