Gå til innhold

Bytte/etterfylle girolje på '96 Micra?


frevev

Anbefalte innlegg

Heisann! Er det noen som har erfaring med etterfylling av olje på en av nissan micra serien mellom 1993 - 2000?

 

Finner ikke noe åpenbart etterfyllingspunkt, selv om jeg ser noe preget merke på girkassa, som viser

hvordan mann skal foreta seg nivå sjekk.

 

eneste jeg fikk opplyst via en engelsk haynes bok var at den skulle befinne seg i fremkant av

girkassen, og andre mener mann må ut med speedometervajeren?

 

tips / bilde tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1litern fyller du girolje gjennom speedometervaier "hullet".

 

-Fjern luftfilterboks for å komme til.

-Løsne bolt som fester speedometervaierpinjong, drei skive mot klokken (sett ovenfra) og trekk hele speedometervaier med pinjong rett opp.

-Fyll olje til oljenivå er 28-38mm fra topp (iflg. Haynes). Jeg brukte motoroljepeilepinnen for å måle.

-Monter i motsatt rekkefølge av demontering.

 

Iflg. verkstedmanual skal man bruke SAE 80 GL4. Jeg brukte syntetisk SAE 75W90 GL4/5 (Ikke GL5).

 

Hvis du først har "åpnet" påfyllingshullet, er det like greit å skifte all giroljen. Kassen tar ~ 3 liter.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinjongen sitter rimelig godt fast, er det noen råd for det? har fått ut speedometervaier, ser rett ned på pinjongen, har prøvd å tappe litt

i den med flatjern / oppretter hammer med flat ende etc, prøvd å få grep med rørtang, ingen response.

 

skikkelig trasig, hvem skulle tro at en så liten bil skulle gi en stakkar hodebry. makes no sense! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en skuffende prøvelse, rant bare over osv.

 

Pinjongen er vel ikke hul hele veien gjennom? iallefall, det fungerte ikke.

speedometervaier er ute og pinjongen sitter igjen og gliser.

 

Noe videre godt tips om dette?

 

apropo, speedometervaieren sitter i pinjongen, riktig? ble litt usikker på

om det er en pinjong det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometervaier sitter i pinjong. Du skal trekke ut speedometervaier med pinjong.

 

På min Micra løsnet pinjong sammmen med speedometervaier. Hvis du googler "nissan micra k11 speedometer cable" og ser på bilder får du kanskje en ide om hvordan det bør se ut.

 

Her ligger det et bilde med tekst (ca. midt på siden):

EBB Tech - EBB `s Micro Micra project.

 

og her (men her er pinjong separert fra vaier, ca. midt på siden)

PollyMobiles Rebuild | Page 8 | Micra Sports Club

 

En til her (både med vaier separert fra pinjong og alt i en enhet):

http://www.micra.com.au/community/message.php?messageid=78998

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Googlet den mer enn nok, viste seg at den rett og slett satt som faen. ødela gjengene med rørtang og

"øret" med flatjern. Fikk den opp med basketak med vicegriptang. (sveisetang med låsing).

 

Irret o-ring og irret fast (eller eiret) rundt toppen av pinjongens flate. men gikk helt greit, billig penge å

bytte ut. Takk for alle tips! :)

 

Visste at den ideelt sett skulle komme opp med vaier. :) i følge boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår