viper Skrevet April 2, 2004 Rapporter Share Skrevet April 2, 2004 Tenkte jeg skulle rubbe noen riper i lakken, viktig å ta hele skjermen f.eks. eller holder det å ta akkurat rundt problemområdet? Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet April 3, 2004 Rapporter Share Skrevet April 3, 2004 Kanskje tatt heile bilen? Bare slik at det ikkje blir nokke forskjell i fargane. Har sett at rubbing gjer underverker. Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfy Skrevet April 3, 2004 Rapporter Share Skrevet April 3, 2004 Hva går rubbing ut på egentlig?Blir småriper og lignende borte/usynelig? Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet April 3, 2004 Rapporter Share Skrevet April 3, 2004 Rubbing er vel et slags slipemiddel som skal fjerne mindre riper, men ikke forvent dere at det fjerner alt av riper, blir stort sett bare mindre synlig, men hvis du har en sliten lakk blir den mye penere etter rubbing, og husk å polere etterpå. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet April 3, 2004 Rapporter Share Skrevet April 3, 2004 Rubbing er et slipemiddel som fjerner øverste del av lakken. Ofte så kan man se at det blir "mer" riper med rubbing om lakken ikke er mye slitt. Det som er viktig er at når man har rubbet, så fortsetter man på samme jobben igjen med finere polish - dvs en med mindre slipemiddel i. Denne fjerner de små ripene som har blitt etter rubbingen. Til slutt bruker man en lakkforsegler som er nesten som vann. Om en har litt rubbing på fingertuppene og gnir disse sammen, så kan en kjenne at rubbingen inneholder små "kuler". Om lakken er veldig oksydert (dvs matt) kan en gjøre følgende hurtigrubbing: Kjøp en flaske med JIF på Rema. Ha JIF på svampen når du vasker bilen, og gni godt over alt på bilen. JIF'en fjerner det øverste oksyderte laget ganske effektivt og bilen er mye blankere etterpå. Med litt trening så gjør slike ting underverker. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GLR Skrevet April 4, 2004 Rapporter Share Skrevet April 4, 2004 Rubbing er bra som faen men drit i det på metallic Siter '03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GLR Skrevet April 4, 2004 Rapporter Share Skrevet April 4, 2004 Originally posted by GLR Rubbing er bra som faen men drit i det på metallic Jeg har prøvd å det blir ett helvete å få det fint Siter '03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet April 4, 2004 Rapporter Share Skrevet April 4, 2004 Da jeg jobbet hos Haugens Bilshine i Oslo. (Som er regnet for å være en av de beste i bransjen) rubbet jeg biler til jeg så mannen med ljåen. Å rubbe en hel bil for hånd er en jobb jeg ikke unner noen. Da blir du mest sannsynlig så støl i armene at du ikke greier å tørke deg selv engang. En god poleringsmaskin er derfor å foretrekke, men ikke de latterlige maskinene som selges på Bilextra etc. De er for svake og går istykker på kort tid. Dersom det kun dreier seg om en liten del av bilen går det greit for hånd. JIF er altfor grov og inneholder midler som billakken ikke liker. Er det kun en enkelt ripe kan tannpasta til nød brukes. Foretrekker rubbingen til LaHega og polishen til Autoglym. Går først på med middels grov rubbing, evt grov dersom området er veldig ripete. Mye rubbing på kluten er et must for å unngå for mange sliperiper og arbeidet går også mye lettere da....Ikke vær gjerrig! Etter en liten runde med grov/middels rubbing går jeg over til fin rubbing for å fjerne ripene den grove rubbingen lager. Til dette bruker jeg normalt LaHega nr 17 som er lett å jobbe med, tørker fort og etterlater ingen riper. Den rubbingen er det heller ikke nødvendig å fjerne før polering og man sparer seg derfor for en del jobb. Til slutt polerer jeg med Autoglym sin "Super Resin Polish" og lar denne tørke god før jeg fjerner den med en myk poleringsklut. FERDIG! Et par tips til slutt.... - Ikke bruk frotté-håndklær på lakken. De riper noe vanvittig uansett hvor myke de kjennes. Dette ser du godt i sollys. - Ikke bruk Turtle Wax på bilen. Den er dritt å jobbe med og varer kortere enn en tank med bensin. - Spander noen kroner ekstra på en god svamp. De billigste svampene er for harde og riper bilen. - Legg på mye bumpershine før du polerer så slipper du at polishen fester seg på svarte plastdetaljer. Etterpå er det bare å tørke vekk den overflødige bumpershinen. - Bruk Autoglym "Super Resin Polish" på frontruta. Fjerne møkk effektivt og varer lenger enn RainX og lignende produkter. Sparer det beste til slutt.... Alle har vel bannet over asfaltflekker og kvae o.l på lakken som er umulig å få bort? Ved hjelp av en Bright Stick og såpevann blir selv en bil som er dyppet i asfalt strøken på 10 minutter. En Bright Stick koster en god slump penger, men den blir aldri oppbrukt og sparer deg for maaange timers jobb med avfetting og gikking. Problemet er at dette ikke selges i Norge.....Send PM! Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 4, 2004 Rapporter Share Skrevet April 4, 2004 Et annet godt tips er etter polering, at man pusser hele bilen med en microfiberklut :) Så en vask igjen etterpå! Husk å ALLTID tørke av vann etter vask med pusseskinn :D Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillefot Skrevet Mai 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2004 tenkte kanskje dette var den beste tråden å legge inn spm mitt i, siden man er inne på riper osv.. Jeg har nå klart å få noen "svake" riper i bilen til mor.. den er grønn metallic.. en kamerat av meg sa at jeg kunne kjøpe sann stift som man klinte noe greier på lakken (samme farge som bilen) noen som har noen erfaringer med dette eller har noen bedre ideer? klarte også å få ripe bortover ruta også, men dette er det vel ikke mulig å få fjernet?? mvh en stakkarslig klumsing :S Siter - 92` Fiesta Xr2i 1.8 16V [-x-] 87` Sierra 2.0i ohc [-x-] 79`Escort 1300 Basskasse selges! -med eller uten element Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mai 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2004 Rubbing med maskin kan ta mye av ripene, kommer an på hvor dype de er Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.