captenen Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Har en romlelyd/ulyd når jeg svinger til venstre.Men bare ved belastning/gasspådrag,når jeg slipper gassen forsvinner lyden.Ingen ulyd rett fram eller når jeg svinger til høyre.Har byttet ytre drivledd og hjullager men ingen forbedring.Noen som har noen tips? Indre drivledd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Har drivakselen friløp på begge sider, ved rattutslag til begge sider? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Forstår ikke helt hva du mener? Har ikke tittet så mye på det selv,har hatt et verksted til å bytte ytre drivledd og hjullager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Selve drivakselen skal alltid kunne beveges litt i aksial retning, om ikke kan det lage lyd som du beskriver. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Ok! Hvis den ikke bevrger seg,hva er feil da? Er jo bare indre drivledd jeg ikke har byttet.Kan sjekke om det er noe forskjell på venstre og høyre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Om det ikke er aksial slark så er feilen er mest sannsynlig feilmontert/feiljustert forhjulsstilling, f.eks bærekule montert for langt inn/ut. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Hvordan får jeg sjekket det da?Kan det plutslig komme av seg selv da? Da ulyden begynte hadde jeg ikke gjort noe i forstillingen.Du tror ikke det er indre drivledd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Dette kan du sjekke, som jeg skrev, ved å kjenne om selve akselen lar seg bevege aksial. Dette skal ikke endre seg av seg selv, da såfremt hjulet ikke har hatt et hardt sammenstøt med f.eks. en fortauskant. Normalt blir ikke en indre drivknute slitt, hvertfall ikke om bilen ikke er senket, men det kan ikke avskrives. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Den er ikke senket.Kan det hjelpe å ta en forstillingskontroll? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Kan det hjelpe å ta en forstillingskontroll? Muligens, men først av alt burde du finne ut hva som er galt. Blir feil (og dyrt) å bytte deler eller justere på måfå. I det minste, sjekk akselens frispill med full sving til høyre, så til venstre, koster deg kun noen minutters "jobb". Siden det allerede er lyd så er det ett eller annet som ikke er som det skal være, altså at noe er slitt. Kan være en drivknute, kan også være lager på stikkaksel i girkassen, da gjerne som følge av ingen frispill på drivaksel. Har du byttet hjullager på begge sider foran? Romlelyd ved sving kun til den ene siden er typisk hjullager. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Har bare byttet hjullager på venstre side.Tror ikke det er feil i hjulstillingen.Hadde bilen på merkeverksted nå i høst og byttet foringene i bærebruene på begge sider.Jeg spurte de og de sa det ikke var justering på camber på golf 4.Bilen har ikke gått så langt heller,115000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Camber (og sporvidde) kan justeres noe ved å bevege nedre bærekule inn/ut i bærearmen (ovale hull). Kan være det er det andre hjullageret som lager lyd. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Ok! Det sa de ikke noe om på verkstedet.Hvis det ikke er frispill på akselen,hvordan fikser jeg det? Bytte hele drivakselen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Dersom akselen ikke har frispill så er nok motor- og girkasseinnfestningen litt skjev, altså at motor og girkasse ikke er helt sentrert i bilen, er litt å justere på her også. Kan også være det siste hjullageret eller drivknuten som ikke er skiftet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
captenen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Ok! Når jeg tenker etter så kom ulyden etter jeg hadde den på verksted og fikk sveiset inn nytt flexiledd på eksosen under bunnpanna.Hele frontrøret og katalysator er en enhet på denne bilen.Mekanikeren fikk en stor jobb med å få eksosen på plass og måtte løsne og jekke opp motoren for å få eksosen på plass.Kanskje han har forskjøvet motoren litt? Hvis motoren sitter litt skjevt,kan det ha skadet noe? Er det mye jobb å løsne og forskyve motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg