Gå til innhold

Chippet Octavia 1.9tdi 2000 - speedometerproblem, mister motoreffekt ++

Ranger emnet


tezer71

Anbefalte innlegg

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en skoda Octavia 1,9tid!

den skal etter sigende vere chippa og skal ha runt 130hk,

men her er problema mine,da motoren er kald eller litt varm så går den som ett skudd!

men da den for normal drifttemperatur på motoren så henger den igjen og mister omtrent all motoreffekt!

på 3 gir er det så vidt jeg for den over 3000rpm da den er gjennom varm,men da den er litt under driftstemperatur

så går den helt til rødlinja på turtelleren!

 

det andre problemet mitt er att speedometret ikke virker i det hele tatt,og turteller, tank måler,temp måler virker først

etter att bilen er god og varm!er 20 kuldegarder der jeg bor,og han jeg kjøpte den av sa att det kunne komme av att bilen

hadde stått siden februar og bare blitt flyttet inn og ut av verkstedhallen!

er det noen som kan gi meg ett par tips på hva som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som instrumentet ditt er defekt.

Er ganske mange med Octavia mk1 som er rammet av dette.

 

Prøv å ta ut sikring nr. 15 og se om noe virker da.

Om det virker da, så viser det trolig en del feil, men kan være en indikasjon på en defekt spennningsregulator eller noe.

 

Litt mere her: Octavia 90 TDI Intermittent Instrument panel - Skoda Octavia I - BRISKODA.net - The Skoda Forum and Community

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tok ut sikkring nr 15 men fortsatt det samme!prata med han jeg kjøpte den av og han ville fikse det

gratis,og att bilen gikk i nødmodus var pga feil kobla vacum slanger så det ordna seg!

 

men nå har jeg ett større problem,tok bilen på en tur,starta lett og gikk som han skal!

kom hjem slo av bilen,men neste morgen da jeg prøvde og starte den,så var den helt død!

går fint runt på starteren men er ikke anntydning til liv!la også merke til att lampa for glødinga ikke virker

og da jeg prøvde og ta diagnose med vag com så har den ikke kontakt med motoren i det hele tatt!

så begynner og bli lei skoda nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en skoda Octavia 1,9tid!

den skal etter sigende vere chippa og skal ha runt 130hk,

men her er problema mine,da motoren er kald eller litt varm så går den som ett skudd!

men da den for normal drifttemperatur på motoren så henger den igjen og mister omtrent all motoreffekt!

på 3 gir er det så vidt jeg for den over 3000rpm da den er gjennom varm,men da den er litt under driftstemperatur

så går den helt til rødlinja på turtelleren!

 

det andre problemet mitt er att speedometret ikke virker i det hele tatt,og turteller, tank måler,temp måler virker først

etter att bilen er god og varm!er 20 kuldegarder der jeg bor,og han jeg kjøpte den av sa att det kunne komme av att bilen

hadde stått siden februar og bare blitt flyttet inn og ut av verkstedhallen!

er det noen som kan gi meg ett par tips på hva som er feil?

 

Hei

Det er mest sansynlig luftmengdemåleren.

Du kan begynne med den da det er kjappest.

I verstefall er det turboen,mulig en rengjøring og smøring av regulator stag kan hjelpe.

ditt andre problem kan jeg fikse for deg for kr.500+frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut sikkring nr 15 men fortsatt det samme!prata med han jeg kjøpte den av og han ville fikse det

gratis,og att bilen gikk i nødmodus var pga feil kobla vacum slanger så det ordna seg!

 

men nå har jeg ett større problem,tok bilen på en tur,starta lett og gikk som han skal!

kom hjem slo av bilen,men neste morgen da jeg prøvde og starte den,så var den helt død!

går fint runt på starteren men er ikke anntydning til liv!la også merke til att lampa for glødinga ikke virker

og da jeg prøvde og ta diagnose med vag com så har den ikke kontakt med motoren i det hele tatt!

så begynner og bli lei skoda nå:)

 

Hei

Prøv og fjern + og - kabelen fra batteriet,og la den stå en times tid.

Kan være et forsøk da jeg selv hadde noe av det samme på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips,men fikk start på bilen igjen,var rele merket 109 som var defekt,kjente på det

og det klikka nå tenninga vart skrudd på,så trodde det var i orden,men viste seg att selv om det klikka i relet så var det defekt!

 

kan du fikse spedometeret for 500kr+ frakt mecen?det ville ihvertfall vere fint hvis du kunne!

 

 

men har ett nytt problem i dag,kjørte med bilen og parkerte hos en venn av meg,

var kanskje inne runt 10 minutters tid med den eneste nøkkelen jeg har til bilen stående i tenninga,men heldig hvis var motoren skrudd av

men da jeg kom ut så har sentrallåsen låst alle dørene,så jeg kan ikke komme inn i bilen,og kan jo ikke låse opp den manuelt

da nøkkelen står i tenninga,trodde ikke det var mulig jeg att en bil låser seg selv,med nøkkelen i tenninga!

 

er vel bare og knuse ei siderute,er eneste jeg kan tenke meg fikser det here!en brukt siderute koster 500kr

så da er jo det billigere en og få satt den inn på verksted!men nå har jeg lært att jeg aldri skal gå fra en bil med nøkklene i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips,men fikk start på bilen igjen,var rele merket 109 som var defekt,kjente på det

og det klikka nå tenninga vart skrudd på,så trodde det var i orden,men viste seg att selv om det klikka i relet så var det defekt!

 

kan du fikse spedometeret for 500kr+ frakt mecen?det ville ihvertfall vere fint hvis du kunne!

 

 

men har ett nytt problem i dag,kjørte med bilen og parkerte hos en venn av meg,

var kanskje inne runt 10 minutters tid med den eneste nøkkelen jeg har til bilen stående i tenninga,men heldig hvis var motoren skrudd av

men da jeg kom ut så har sentrallåsen låst alle dørene,så jeg kan ikke komme inn i bilen,og kan jo ikke låse opp den manuelt

da nøkkelen står i tenninga,trodde ikke det var mulig jeg att en bil låser seg selv,med nøkkelen i tenninga!

 

er vel bare og knuse ei siderute,er eneste jeg kan tenke meg fikser det here!en brukt siderute koster 500kr

så da er jo det billigere en og få satt den inn på verksted!men nå har jeg lært att jeg aldri skal gå fra en bil med nøkklene i!

 

 

Hei

Normalt skal vel ikke førerdøra låse seg,(låser med låser opp igjen etter et par sekunder når nøkkelen står i.)

Som regel er dette en jordfeil i førerdøra på ledningsnettet.

Du må ta av dørtrekke og sjekke ledningsnettet,det er som regel den rød eller brune ledningen.

Disse er litt tykkere en dem andre.

Det viser seg at etter noen år bli isolasjonen hard og stiv og sprekker.

Da begynner det og eire og brudd oppstår eller går til stålet i døra.

Det samme gjelder bakdørene og venstre bakdør er spesielt utsatt da slutter sentallåsen og virke.

Har selv klart å låsen meg ute,men jeg brukte falcen gjennom min forsikring og betalte en egenandel på kr.500.

Fra jeg ringte dem og til døra var oppe tok det ikke mere en 1time.

Når det gjelder spedometeret så har jeg lykkes med 95% så sjansen er jo stor.

Jeg vil jo teste dette med en bil før jeg sender det tilbake.

Men skulle jeg ikke lykkes så vil du jo få pengene i retur sammen med spedometeret(utenom returfrakt)

Da må du kjøpe deg et nytt/brukt,ser det ligger et par for salg på finn.no under bildeler pris kr.1000-1500

Og må da programmere nøkkelen på nytt og det sies at spedometerene skal ha samme serie nr. for å kunne utføre programmeringen.

Normalt vil det ikke ta mer en 3 dager fra du sender det og har det tilbake,posten her kommer rundt middags tider så jeg for det av sted samme dag før kl.1600.

Send meg en pm så skal du få navn og adr.

 

mvh

Mecen

Endret av Mecen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår