Gå til innhold

Mikky'en: Volvo 940: B230FB -----> B230FK [Update 24/08: BILDER + VIDEO]

Ranger emnet


Mikal B

Anbefalte innlegg

Info om bilen:

Dette er en 940 fra 91, med B230FB motor. Bilen var original når jeg kjøpte den, men har gjort litt småting med den.

 

Tidligere eiere:

Bilen har hatt 2 eiere før meg (begge eldre karer). En fra 91 - 93, og en fra 93 - til slutten av Januar i 2011. Sistnevnte gikk desverre bort, og enken som satt igjen bestemte seg for å selge bilen. Den har blitt godt tatt vare på i alle år, med garasjeplass i vinterstider, og regelmessig vedlikehold.

 

Stand:

For å være fra 91, vil jeg påstå å si at dette er en sjelden pen 940. Eneste rust, er innfesting til hengerfeste. Ingen merkbar slitasje i interiør, og setevarmen fungerer som aldri før. Det eneste som går an å sette fingen på, er at det er en del lakkriper, spesielt merkbart er det på taket, men ellers er bilen i meget bra stand.

 

Planer:

Eksteriør:

Hvite blink rundt hele - Done

Senk - Done

Takvinge - Done

850R vinge - Har liggende, må lakkeres

Super DTM 18" (e.l.) - må kjøpes

Addon-leppe - Har liggende, må lakkeres

 

Motor:

B230FK og M90L2 er kjøpt inn, og under finner dere linker til div. snacks som skal på plass :)

Turbo: Precision 6031E

IC: Garrett

Grenrør: 8V Extreme T3

Råder/stempler: H-profil råder + smidde stempler

Wastegate: 50mm HKS-style mod.1 Kommet i hus!

Bensinpumpe: Bosch 044

Dyser: Grønne Bosch 968 450cc Kommet i hus!

3" LMM er og på sin plass

 

Chipper er bestilt fra Turbotrimming.no (Maks-effekt chipper). Med det oppsettet som er satt opp ovenfor, fikk jeg en fin beskjed om at dette kom til å gi noen fine tall på bremsepapirene :D

 

Og med tiden blir det hellakkering og datasprut =)

 

 

Alltid kjekt med litt bilder:

post-31635-13804854741223_thumb.jpg

 

Oppdateringer kommer fortløpende!

Kom gjerne med innspill =)

 

Mvh: Mikky'en

post-31635-13804854740848_thumb.jpg

post-31635-13804854740958_thumb.jpg

post-31635-13804854741051_thumb.jpg

post-31635-13804854741139_thumb.jpg

Endret av Mikky'en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det!

Grunnen til at jeg velger datasprut, er fordi det gjør egentlig det meste mye enklere i forhold til chipping. Man kan drive å justere og tutle på for seg selv, om man plutselig en dag ønsker seg litt mer hk enn en chip kan gi, såfremt at alle komponenter holder, er det kun å åpne laptop'en og kose seg. En annen ting er at med datasprut, er sjangsen for ujevn gange betraktelig mindre enn ved chipping. Så kort fortalt: datasprut gjør alt mye enklere! Prismessig var det ikke sånn kjempedyrt, men går jo selvfølgelig noen lapper :P Har sett litt på et som heter Civinco, og har hørt at det skal være gode greier til en rimelig penge!

Bilder av motor kommer så kjapt FK kommer i (ikke fullt så interessant å se bilder av en B230FB :P ). Har desverre ikke kommet så langt enda, men får FK og M90 om en ukes tid om alt går etter planen. Muligens motorbytte vil da skje samme helg =) Bilder kommer fortløpende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt riktig! Kjøper det jeg kan når jeg kan, men har ikke planer om å bruke utallige måneder for å få den ferdig, selvom studentøkonomien kan tilsi noe annet :P

Takker for det, blir gøy å kunne kjøre bil med guffe :p

Må ha lykke til du og! Blir nok en bra opplevelse =) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida' date=' ikke noe styr det, men plug'n'play er jo gull :D Hørt mye positivt om VEMS og, men tar det litt på sikt :p[/quote']

 

Gode greier det! :) VEMS er det vel ikke så mange av som MS? Tenkte på om du skulle trenge hjelp til noe underveis, og da finnes det jo egne forum til megasquirt rundt om ;)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye mer MS enn VEMS ute å ruller ja, men kvalitetsmessig skulle VEMS være bedre greier, men også da litt dyrere :p Kommer mest sannsynlig til å gå for MS eller Civinco. Sistnevnte var faktisk ikke galen pris på heller, rundt en 9-10K ca. men da igjen, kvaliteten er nok ikke fullt så bra :p Og som du sier, er det nok mye lettere å få hjelp med MS enn noen andre, spesielt på Volvo har jeg inntrykk av :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye mer MS enn VEMS ute å ruller ja' date=' men kvalitetsmessig skulle VEMS være bedre greier, men også da litt dyrere :p Kommer mest sannsynlig til å gå for MS eller Civinco. Sistnevnte var faktisk ikke galen pris på heller, rundt en 9-10K ca. men da igjen, kvaliteten er nok ikke fullt så bra :p Og som du sier, er det nok mye lettere å få hjelp med MS enn noen andre, spesielt på Volvo har jeg inntrykk av :p[/quote']

 

Ja jeg hadde stortrua på at jeg skulle få til å sette opp MS i Omegan min selv.. Fikk jo det NESTEN til ;p Hadde kobla feil ei ledning og litt mapping så startet den, det fikk jeg hjelp av en kar til, og han ga meg en god innføring i å mappe selv :) Har fått min til å gå OK på 0,7 bar.

 

Men det med kvaliteten skjønner jeg ikke, syns det virker som bra greier. Det har vel mest med hvem som lodder det. Derfor anbefaler jeg Velox Motor, jeg kan gå god for at min MS er skikkelig bygd. Tviler ikke ett sekund på kvaliteten! :D

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er ikke så mye som skal til før det ikke vil gå nei :P Stilig! Du har mappet den helt selv til å gå på 0,7?

Hehe, er svært mye delte meninger om MS, men de som er misfornøyd er stort sett folk som har gjort ett eller annet feil ja, hehe :p

Velox har godt rykte på seg, så blir nok eventuelt å kjøpe hos de ;)

Takker så mye for tips forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår