Gå til innhold

Valg av Skoda Superb - erfaringer

Ranger emnet


Passat eiger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter mye om og men, har vi bestemt for oss å kjøpe ein brukt Superb ( ikkje eldre enn 2010).

Spm er kva slags motor vi skal gå for: 1.4 eller 1.8 tsi eller 2.0 CR., manuell el automatgir?

 

Vi kjører ein del over fjellet, mellom Trondheim og vestlandet, ca 530 km kvar veg, over to fjell. Køyrde ca 25000 km i 2012. I tillegg blir det ein del bykjøring.

 

Vi har med masse bagasje når kjører på langtur og vi er to voksne + eit barn som sitter i bakovervendt barnesete.

 

Hvilken modell vil vere best egna for oss?

 

Pr dags dato har vi ein 96 passat 1.9 tdi, eneste som er positivt med bilen er dieselforbruk og drar greit tunglasta. Vi ønsker ein bil som bråker mindre, men som drar opp fjella like godt.

 

Takker for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorene du nevner bråker mindre enn 1,9 TDI, men bensin er stillest! Jeg gikk fra 1,9 TDI til 1,4 TSI og har aldri angra på det (Octavia). Har greit med krefter, men ikke dreiemomentet som diesel har. Men p.g.a. turbo'n så går det unna likavel, og med turtallsområdet som bensinmotoren har blir det gøy. Dog med et forbruk som ligger noe over diesel. Har også kjørt endel med bra tur-last (men ikke campingvogn) og det er helt uproblematisk.

 

Vet ikke hvordan denne fungerer i Superb'en, som er litt større/tyngre. 1,8 TSI motoren skal uansett være en perle av en motor.

 

Det er vel et prinsippvalg mellom bensin og diesel.

 

Kanskje dette ikke hjalp?

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt din diesel/bensin-tvil. De har sine gode og mindre gode sider, begge to. Pengemessig er det litt forskjell, men kanskje ikke så mye som man tror. Jeg gjorde mine prioriteringer og fant ut at jeg er et "petrol-head", og tar den ekstrakostnaden uansett. Forbruket er ikke gærnt: På langtur kjører jeg på ned mot 0,5-0,55 l/mil (snitt på kjørecomputeren på sommerstid i Norge). Og jeg sinker IKKE trafikken....! På småkjøring bruker den kanskje 0,65 og 0,7-0,75 på vinterstid når jeg holder motoren på et noe høyere turtall manuelt.

 

Jeg har 7-trinns DSG. En perle av en "automat", kjapp og behagelig i giringa! Men der er et par ting man skal være klar over: De er satt opp for å spare drivstoff. Til daglig kjøring går den på LITT for lavt turtall, jeg kjører rundt i nærområdet ned mot 1200-1400 o/min. Forsåvidt uten problemer av noe slag, for den girer kjapt ned ved behov. Men f.eks vinterstid blir det relativt seint varme i motoren, og for å bremse noe særlig på gir må du manuelt gire ned.

 

Uansett: 1,4 TSI og DSG er en kjempefin kombinasjon som utnytter motorens kraftressurser veldig bra, 0-100 på rundt 10 sekunder og litt over 200 på topp (igjen på Octavia). 1,8 TSI bruker den samme DSG-kassa, men jeg vet ikke om den er satt opp med identisk utveksling og styring. Det er en tørr-clutch kasse som brukes på bensinmotorene opp til 250 Nm. DSG-kassen til 2 liter dieselen er en 6-trinns våt-clutch som jeg ikke kjenner noe særlig til (annet enn at den skal ha ny olje hver 60000 km til en ganske stiv verkstedpris, for det er litt plundrete å skifte).

 

Det beste er om du prøver forskjellig kombinasjoner av motor/girkasser, hvis du har anledning da.....

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår