Einar Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Det ser ut til at svaret mitt ikke blir sett så grundig på. Jeg tror dette er ett dårlig lokk på ekspansjonstanken. Grunnen: I ekspansjonstanken på VAG går det ofte en skjult kanal som er overløpet fra lokket. Lokket er en overtrykksventil som slipper opp ved trykk over det merkede på lokket, i tillegg sitter det en envegsventil som slipper inn luft ved undertrykk. Disse kan bli slitne eller utette, og da vil den kunne spytte ut litt væske der selv om trykket i systemet er lavere enn normalt. Ved trykk over det normale vil den selvfølgelig også kunne lekke ut der, og da er det jo noe galt, så da må trykket måles for å se om det går over det anviste, åpningstrykket på lokket skal stå på lokket, eks. 140, som er 1, 4 bars overtrykk. En annen ting som jeg har erfart, er at O-ringen rundt lokket kan bli skadet eller sprukket, og da vil man jo få samme symptomene. Nå skal ikke jeg påstå at du ikke har problemer med overtrykk i systemet, men det er dumt å satse på den verste feilen før man sjekker ut de enkle tingene først. Det kan og forekomme at noen har montert lokk med feil åpningstrykk også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 vill ikke si det er lekkasje, det blir trykk i systemet som gjør at det går ut i overløpet på eksp. tank. ville også tro at det skulle forsvinne mer kjøleveske om topp pakningen var dårlig, eller alt forsvinne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hundråførr Skrevet Desember 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2012 det er ikke gitt at alt vann forsvinner hvis topp pakninga lekker, kommer helt an på hvor stor grad det slipper ut trykk i systemet, hadde nettopp problemer med varmeapparatet hvor jeg hold på å fryse ihjel i bilen, tok av toppen å plana den en tiendels mm, det var igrunn nok for å få lekkasje, problemet ble borte da, å det er ikke mye, der pressa den ut akkurat nok vann til at den havna på minimums streken på ekspansjons tanken slangene på den motoren var ikke spesielt harde, men etter pakningsbytte ble de nesten helt myke, å som EINAR skriver at hvis lokket på tanken sleipper ut trykket over 1.4 bar så er det ikke rare trykket. men kontroller alle muligheter før du går løs på topp pakningen, kan bare være så enkelt som EiNAR skriver, å for din del får vi håpe på det ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2013 (endret) okei, da har jeg undersøkt en go del! har snakket med vw verksteder og en del andre verksteder om dette.. de mener at dette er topp pakning, men siden denne ble byttet for 2-3 måneder siden, tror de at det er en sprekk i topp som ikke ble sett under skifte.. så vet ikke hva jeg skal gjøre... blir en stor utgift uansett! så vet ikke om jeg går for en brukt motor istedenfor for å bare skifte topp.. fikk helt nytt lokk til ekspansjonstanken også.. Fikk også kjørt en test i tanken hvor det ble lett etter diesel gasser hvor denne "beholderen" skulle gå ifra blå farge til grønn om det var lekkasje, noe den gjorde! Endret Januar 18, 2013 av fatal1ty Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fatal1ty Skrevet April 15, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2013 Løst! bestillte planslipt og trykktestet topp for 4000,- fra utlandet og fikk dette skiftet på verksted for ca 14000,-.Dette var med nye bolter til topp, toppakning og registerreimsett m/vannpumpe! så nå virker alt i orden! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 15, 2013 Rapporter Share Skrevet April 15, 2013 Det er bra du fikk fikset det. Forøvrig, til en annen som kan lese tråden, om topppakningen har røket for ikke lenge siden, kan det fortsatt finnes spor av HC i kjølesystemet. Bil koster penger gitt :-) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.