Gå til innhold

Mazda 323f rykker og napper

Ranger emnet


Høvard Føssli

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen kan komme med tips om hva som kan være galt med motoren min.

Den virker i perioder helt fint, men oppfører seg veldig rart innimellom.

 

Om bilen

- 2000 modell

- automat

- bensin

- 1.4 l

 

Symptomer

- kan nesten dø på tomgang med mindre jeg holder turtallet oppe med gasspedalen

- rykker, napper og rister veldig mye ved rygging og sakte kjøring

- går ikke rent i det heletatt, nesten så jeg skulle tro den gikk på kun 3 sylindere

- i oppoverbakker er det nesten ikke akselrasjon i det hele tatt

- bruker ca dobbelt så mye bensin i det humøret

- det er automat og når den er rar så virker det som den har en viss load innenfor det giret den er i. Altså helt uavhengig av hvor hardt/løst jeg tråkker, uten at den girer om, så har den samme load. Trykker jeg løsere eller hardere enn nevnt skifter den selvfølgelig gir, men da med annen load.

 

Problemet inntreffer (oftest)

- etter pauser på mindre enn en halvtime / time

- konsekvent ved fylling av drivstoff

- i parkeringshus med uren luft / mye eksos

- om jeg står på tomgang mer enn 5 minutter

- den ser ut til å like fuktig kaldt vær ekstra dårlig

- det er ikke noen klare mønster. vet aldri når den vil oppføre seg bra eller ikke.

 

Problemet forsvinner (oftest)

- etter å ha kjørt jevnt og noe forsiktig i fem/ti minutter

- om det ikke forsvinner da så kan det vedvare helt til bilen har stått i ro en time eller mer

 

Problemet kan som sagt forsvinne på et blunk - som om det aldri eksisterte! Glad dette ikke er kjerringa mi!!!!!

 

Har prøvd motorrens og rengjort tennpluggene. Så ut til at det ga resultater for noen dager / en tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår