Gå til innhold

Motorproblem Corolla E10 93 modell. PROBLEM LØST:)

Ranger emnet


Thomaspizaro

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jaja, prøver på nytt. Ble logget ut før jeg fikk skrevet ferdig så alt ble slettet:(((

 

Har en Corolla 1.3XLI 93mod. med en 4E-FE motor. Km.st: ca. 203000

 

For ca. 1mnd siden begynte den plutselig å fuske ved rask aksellerasjon. Dette skjer kun fra tomgang og opp til ca. 2000 omdr. Over 2000 omdr fungerer den helt fint. Så jeg har store problemer med å starte igjen i lyskryss, bakker og når jeg må stoppe foran rundkjøringer.

Jeg må trø helt forsiktig på gasspedalen for at jeg i det hele tatt skal komme meg i gang igjen eller få den over 2000 omdr, men da er det snart slutt på clutchen:(

 

Jeg hører den går litt ujevnt på tomgang, virker som den feiltenner av og til men det er veldig lite.

Det kommer en liten plystre lyd fra pvc ventilen som står mellom topp dekselet og innsug, har prøvd å koble denne fra men det endret ingen ting. Det står også en grå plastventil monter på venstre siden av innsuget, denne har en voldsom tikke lyd, nesten som ventil tikking. Når jeg struper vakuumslangen som går fra undersiden på denne ventilen og til innsuget synker tomgangen og tikke lyden forsvinner.

 

Ting som jeg har skiftet og kontrollert: skiftet olje/filter, luft filter, bensin filter, drivreimer, plugger og fordelerlokk. Kontrollert pluggledninger, ok. Kontrollert og justert tps sensor, ok. Kontrollert forbindelser til alle kontakter i motorrommet. Feilsøkt med startgass, ingen falskluft. Batteri og lading kontrollert, ok. I forbindelse med en nylig Eu kontroll ble det skiftet en utluftingslange på bensintank og pakning på Lamdasonden.

 

Når jeg monterte nye plugger så ble den litt bedre, men dette varte bare noen dager. Jeg har nå kontrollert pluggene på nytt, for meg så virker de litt lyse i fargen (tynn blanding), spesielt i midt elektroden. Alle pluggene har samme farge.

 

Kan også tilføye at jeg har en liten kjølevæske lekkasje i celleverket til radiator, men dette er så lite, etterfyller maks 2-3dl i mnd. Det eneste jeg har opplevd er at temp måleren en dag gikk nesten til 0 og etter en stund gikk tilbake til normalt og der har den hvert stabil den siste tiden.

 

Det ble litt mye dette men håper noen forstår hva jeg har skrevet og kan komme med noen gode tips/råd. Føler jeg har prøvd alt snart og bilen er et stress å kjøre slik den er nå.

 

Takker på forhånd:)))

 

Liten oppdatering: Jeg ser i Haynes boken at åpningen på pluggene skal være 0.043inch= 1.092mm, kan dette være riktig? Pluggene har nå 0.8mm, kan dette være hele problemet. Har ikke prøvd å justere de enda, 1.092mm høres litt mye ut for meg:wonder:

 

 

PROBLEM LØST:) Det var defekt coil ( Innebygget i fordeleren)

Endret av Thomaspizaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bytte den grå plast delen inn på toppen som tikker .

 

du sa du har kontrolert med start gass for lekarser i vakumen ? har du også sjekka vakum klokka på fule railen ( prøvd med en anna ) ?

 

det skal ikke ha så mye og si på luft mengde målern men du kan prøve og koble ut den ( sitter i lokket på luft filter boksen , eller på røret )

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bytte den grå plast delen inn på toppen som tikker.

 

Denne grå plastventilen står plassert rett inn på innsugets venstre side (sett forfra) med en vakumslange på undersiden som går ned på et rør på baksiden av innsuget. Det er denne som har en voldsom tikkelyd, det skal den vel ikke ha?. Det er vel den som heter air control valve. Kobler jeg fra denne så stopper motoren, samme med map sensoren som sitter på torpedoveggen. Tror du at denne kan være årsaken?

du sa du har kontrolert med start gass for lekarser i vakumen ? har du også sjekka vakum klokka på fule railen ( prøvd med en anna ) ?

Ja har sjekket denne, er vel bensintrykk regulatoren. Har også sjekket bensintrykket og om det er vann i bensinen, alt ok.

 

det skal ikke ha så mye og si på luft mengde målern men du kan prøve og koble ut den ( sitter i lokket på luft filter boksen , eller på røret )

Har sjekket denne og, rengjort, sjekket spenning til den og resistansen ved forskjellige temperatur. Dette er vel bare en luft temp sensor.

 

Takker får svar foresten:) Har du noen flere tips/råd så tar jeg i mot det med takk.

Endret av Thomaspizaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår