Gå til innhold

Oljetype

Ranger emnet


swing5379

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Hiace,kasse,lang type,2002 mod.Motor 2,4 Turbodiesel,90 hk.Skal skifte olje og filter på den.Hvilken olje skal jeg bruke,mineral,delsyntetisk,helsyntetisk.Bilen er kjørt 180 000 km og det finnes ikke indikasjoner på lekkasje eller st den drikker olje.

Neste spørsmål,her er vel flere meninger enn svar,men prøver, hvilket merke olje,Biltema ok.?:hmmmmmmmmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både helsyntetisk og delsyntetisk kan kjøres på denne mener jeg. 5-40 el 10-40.

Mineralolje er vel ikke egnet..

Sjekk i instruksjonsboka for å være sikker!

Biltema oljen oppfyller jo kvalifikasjonene som denne bilen skal ha, men om man bør kjøre på det er vel opp til enhver.

Personlig kjører jeg ikke med Biltemaolje på biler som jeg har planlagt å ha en stund.

 

Europris selger Mobil1 olje til 100,- literen, kjøper til mine biler der jeg!

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema fungerer supert :-) Olja kommer faktisk fra statiol's oljeraffineri.

Kjører alltid fullsyntetisk 5-40 på Hiacene jeg har hatt.. Det står helsyntetisk 5-30 i boka, men 5-40 gir bedre smøring på vinterstid.

Bruker selv fina olje, da jeg får den billigere enn olja til biltema.

Helsyntetisk motorolje 5W

05' Toyota HiAce 2.5 D-4D!

00' Mercedes-Benz E200 Elegance S210!

 

BoligPartner v/ Ken Tommy Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenge siden Biltemaoljen kom fra Statoil men for all del, bruker den selv jeg, men at 5W-40 skulle gi bedre vintersmøring enn 5W-30 er bare tull. Forskjellen er at 40-oljen er litt mer tyktflytende ved drifts-temperatur. Det betyr litt mere motstand, litt mindre skrangling men ikke noe bedre smøring om vinteren. Tvert om vil den om noe kunne være noe bedre i ekstremt høye temperaturer. Kaldstartsegenskapene eller hvor "stiv" olja er kald bestemmes av det første tallet og er altså likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være helt sikker er det bare å bruke oljen som Toyota anbefaler å bruke på Hiakken.

Hvis man skifter olje en gang i året sparer man ikke mange hundrelappene på å velge en "billig" olje, i forhold til den som bilprodusenten anbefaler.

Toyota Hiace 4x4 2004 mod Arbeidsbilen

Saab 9-5 2,0T 2006 mod Konebilen

Husaberg FE 650 2004 mod Leketøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenge siden Biltemaoljen kom fra Statoil men for all del, bruker den selv jeg, men at 5W-40 skulle gi bedre vintersmøring enn 5W-30 er bare tull. Forskjellen er at 40-oljen er litt mer tyktflytende ved drifts-temperatur. Det betyr litt mere motstand, litt mindre skrangling men ikke noe bedre smøring om vinteren. Tvert om vil den om noe kunne være noe bedre i ekstremt høye temperaturer. Kaldstartsegenskapene eller hvor "stiv" olja er kald bestemmes av det første tallet og er altså likt.

 

Det kan godt stemme det du sier der. Er det jeg blei fortalt av delelagersjefen på Toyota Drammen, men da stemmer visst ikke dette..

Da burde vel også Biltema endre annonsen sin..

 

Men tilbake til saken.. Bruk gjerne Biltema.. Skift olje høst og vår.

05' Toyota HiAce 2.5 D-4D!

00' Mercedes-Benz E200 Elegance S210!

 

BoligPartner v/ Ken Tommy Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var å kjøpte olje te min i dag. Spurte etter 5w 40, fikk full syntetisk 10 w 40. Mente dette ble feil.

Reiser å bytter i morgen. For så å kjøpe Castrol full syntetisk. 5watt 40 ! Det tror eg er mere rett enn svada oljen eg fikk. CARLUBE OLJE ka e det egentlig ?

Henter pengene mine, og reiser på Hella Nor !

Toyota Hi-ace 2004 Mod. Kombi. 4x4 D4d Turbo Diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carlube er vel ikke noen veldig dyr olje, men har brukt den på ett par bilen uten problem, ville ikke bekymret meg nevneverdig, men sammenligne den med castrol, mobil1 etc går ikke.

 

Men W i viskositeten står for vinter, ikke watt, er ikke effekt vi snakker om.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det går ca. 7,3 L. motorolje.

 

Girolje: 2 L. (1,6 på automat)

 

Fordelingskasse (4x4) 1,3 L.

 

Kardang/diff ca. 1,25 L.

 

 

Grattis med godbil og vellkommen på Bilforumet. Du får lage en tråd om bilen og legge inn noen bilder :race

Endret av ascona75

Toyota Avensis 2013

Toyota Hiace 2008

Opel Rekord 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår