Gå til innhold

Tykkelse på strømkabel?

Ranger emnet


DanielDask

Anbefalte innlegg

Hei;)

 

har gått til innkjøp av en http://www.ground-zero-audio.com/en/products/amplifiers_/gzna-12500dxii.html

 

Som skal drive 2 Rockford Fosgate T1D412 som da blir 1600 wrms totalt.

 

Har da ingen anelse hvor tjukk strømkabel jeg "burde" ha ifra batteriet bak til forsterkern, vil det holde med 35mm2 kabel ? noe mer jeg trenger å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subenes totale watt har ikke stort å si her, det er hvordan du kobler dette opp mot forsterkeren som har noe å si. Med de subene, så blir det mest naturlig å koble i 1ohm eller 4ohm totalt, og ved 1ohm yter den forsterkeren 2300w på det meste, og ved 4ohm så yter den 850w på det meste. Siden to slike suber vil ha minst 1200w rms, så bør jo du koble i 1ohm (alle spolene i paralell) og du vil da ha et potensielt strømtrekk på over 200A, så her holder det ikke med en grov kabel, her må du til med nytt batteri og oppgradert dynamo, for jeg regner med at du har en forsterker til høyttalere også, noe annet vil være helt høl i huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket har jeg ikke forsterker til høytalerne som står i dørene, det blir ordnet neste runde :)

 

Jeg regna med å måtte koble opp nye større kabler, men ikke dynamo og batteri. Det står jo ett ganske nytt batteri i bilen ifra før.

 

Men hvis du mener dette er noe som MÅ skiftes. Har du noen anbefalinger til batteri/dynamo? Dette skal monteres i en ford mondeo 95 stv 2.0 16v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket har jeg ikke forsterker til høytalerne som står i dørene, det blir ordnet neste runde :)

 

Jeg regna med å måtte koble opp nye større kabler, men ikke dynamo og batteri. Det står jo ett ganske nytt batteri i bilen ifra før.

 

Men hvis du mener dette er noe som MÅ skiftes. Har du noen anbefalinger til batteri/dynamo? Dette skal monteres i en ford mondeo 95 stv 2.0 16v.

 

Du KAN klare deg med kun et ekstra batteri, men da kan du ikke spille full guffe i lang tid av gangen.

Gå til innkjøp av et slikt batteri: http://www.judysbilstereo.no/batterier/odyssey-2150s og monter det bak i bilen. Så rekker du 50mm2 kabel fra batteriet foran. Da holder det med 35mm2 fra det batteriet til forsterkeren. Sørg for skikkelig jording i et solid punkt baki, sveis gjerne inn et feste i forbindelse med setebeltefestet baki. Videre da så oppgradere du kabelen mellom dynamoen og batteriet med en 35mm2, og jordkablene mellom batteri og motor, og mellom batteri og karosseri, bruk gjerne 35mm2 her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du klare dæ me et batteri. med en kabel lengde på 5 meter så vill kun spenningsfallet være på 0,3volt med en effekt på 1000watt. å den minste kabel tykkelsen burde være på 35mm2

kjøp ordntlige strømkabler å ikke hent disse på biltema. husk at subbene å forsterkeren peaker ikke hele tiden... effekten på subbene er 800w rms nominell å peaker kun på 1600w. vist du kun skal bruke dette til/fra jobb/loding så e det helt unødvendig å kjøpe ekstra batteri å en kabeltykkelse som en middels hest... så ser jeg ikke nødvendigheta. lykke til me bilstereobygginga :)

 

hilsen Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du klare dæ me et batteri. med en kabel lengde på 5 meter så vill kun spenningsfallet være på 0,3volt med en effekt på 1000watt. å den minste kabel tykkelsen burde være på 35mm2

kjøp ordntlige strømkabler å ikke hent disse på biltema. husk at subbene å forsterkeren peaker ikke hele tiden... effekten på subbene er 800w rms nominell å peaker kun på 1600w. vist du kun skal bruke dette til/fra jobb/loding så e det helt unødvendig å kjøpe ekstra batteri å en kabeltykkelse som en middels hest... så ser jeg ikke nødvendigheta. lykke til me bilstereobygginga :)

 

hilsen Arnt

 

Så du mener en dynamo på maks 80A, og orginalbatteri, samt en 35mm2 kabel holder til et potensiale på 2500w RMS?? Ja ja, lykke til med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører selv med 3 stk Alpine SWR-10D2 som er en nominell watt på 1000 PR STK. peaker på 3000 watt PR STK. å ei monoblokk av den her typen http://kickstart.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=349&Category2ID=366&List=1&Level=2&ProductID=5788

Jeg kjører en 21mm2 kabel ifra batteri med en 80 amp sikring framme. har også 4 stk http://kickstart.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=349&Category2ID=369&List=1&Level=2&ProductID=6154 på egen forsterker i dørene. jeg skal innrømme at kabelen ifra batteriet er noe i det minste laget, skal ikke krangle på det. MEN ser at på full guffe er jeg ALDRI under 13.5 volt på en 1.5 farads kondensator med voltmeter å dette med fordelings blokk på strømmen til begge forskerene. Har aldri byttet dynamo, aldri trengt å bytte børster på dynamo. pluss at batteriet mitt er på skarvelige 72 ampere... Og ja bare for å si det, subbene er koblet ned til 1.3ohm uten problem :)

Endret av Mondeosedan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoen klarer du deg med så lenge du ikke basser på fullt. uansett så vil forsterkeren kutte når du kommer under 10 volt. gå for 53mm2 lib kabel hele veien. kjempe billig kabel http://lydibilen.no/koblingsutstyr/lib-53mm-stromkabel-B den er super flexibel. selv i 20 minus. uansett så burde du skifte lade børstene på dynamoen din. du kan også kjøpe agm batteri på biltema. skal være gode de ;)

 

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/AGM-batteri-80700/

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår