Gå til innhold

Fordelerlokk 300E -91mod..


Roger'n

Anbefalte innlegg

Har hatt ett rart problem med bilen en stund. Fordelerlokket må byttes ofte, er på straks det 4. lokket iløpet av 30.000 km.

Ved innsetting av nytt lokk går motoren helt bra men etter noen hundre mil begynner motoren og gå ujevnt, tilslutt blir bilen ukjørbar.

 

Gjengansproblemet med fordelerlokket er at kontaktpunktene inne i lokket brenner ned akkurat der rotoren passerer.

Plugger, kabler og coil er også byttet uten at det hjalp på problemet.

Siste lokket har begynt å bli "brent" allerede etter 100 mil og nå begynner jeg å bli lei.

 

Er det noen som har vært borti dette problemet før eler kan komme med gode tips så blir jeg happy.. :)

 

Alle tenningsdeler er kjøpt på Torshov bil og lokket er prøvd i både Bosch og Delco..

 

Roger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne opp igjen i håp om at det er noen der ute med erfaring med lignende problem.

 

Gjorde i dag en liten "slipe over kontaktene i fordelerlokket" og motoren ble igjen "som ny" i trekkraft og gange. Sjekket over litt mer nøye denne gangen og oppdaget at O-ringen som tetter lokket mot topplokket var skadet og denne er bestillt ny.

Da jeg likevel var på BO fikk jeg pris på nytt fordelerlokk og rotor.... 2700 kr koster dette. :scared:scared..

 

Er det noen som har erfaring med at man bør handle rotor og lokk hos BO istedet for andre leverandører grunnet kvaliteten på delene eller kan jeg forvente at når O-ringen rundt fordelerlokket, som egentlig ikke var mye skadet men ikke helt tett, blir byttet så er problemet historie ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jups.. Rotoren er også byttet. Det første som slo meg når dette problemet begynte var at rotoren subbet imot kontaktpunktene i lokket. Det ser nemlig slik ut på kontaktpunktene, det blir ett svart slite/brennspor i dem. Men kontaktpunktene er støpt ned i lokket slik at det er plast i samme høyde som kontaktpunktet. Hadde rotor subbet ville det blitt slitespor i plasten også og det er det ikke.

Noen har foreslått at det kan være for høy spenning i systemet men slikt aner ikke jeg hvordan måles.

Jeg monterer ny O-ring og nytt lokk til uka og håper problemet kan være løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår