Gå til innhold

Er dette vanvittig? Prisforskjell USA-Norge på 350Z

Ranger emnet

Soldat2000

Anbefalte innlegg

Tror litt av grunnen til at Sverige har hatt billige biler og slikt er at regjeringa der borte har forstått at nye biler er sikrere for folket,derfor gjør de det de kan for å holde avgiftene på dette nede.. Vi kan ta veiene som et annet eksempel,Sveriges statsminister sa for ikke lenge siden at hvis vi kan spare noen flere liv,så er det på veiene,så det er det vi skal fortsette å satse.. (Ta dette, sammelign det med hav Torild Skogsholm sier,så ser du hva Norge mangler!! SYKT!!)

Tror det EU spørsmålet kan diskuteres,og det MÅ diskuteres.. Tror vi er nødt til å sette ned eller kutte ut noen av de tullete avgiftene hvis vi blir medlemmer,men det er som sagt ikke sikkert.. Bondevik-regjeringa skulle vært kasta for leeeenge siden spør du meg!!

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er avhengig av hvordan du ser på det... Du kan f.eks. jobbe i Norge i 5-8 år og tjene opp en del gryn for så å flytte over f.eks... Da kan du velge bil fra øverste hylle...

På en annen side så hvis man fra man er 18-50 er VELDIG opptatt av bil og har dette som en av sine hovedhobbyer og er villig til å bruke mye penger på dette så sier det seg selv at du mest sannsynlig ville blitt lykkeligere i et annet land...

Når helsa begynner å svikte er det jo bare dra hjem til Norge igjen for å snylte av de pengene du allerede har kastet inn i statskassen når du var 20...

Og har man forsikring og en nice jobb i USA (og ikke lever i Los Angeles eller New York) så er det fullt mulig å ha det knall uten å være fucked hvis man blir sjuk...

Dessuten... Hva ville dere valgt? Et liv hvor man må bare betale egenandeler (men som blir en del etterhvert som man har vært på noen besøk), betaler 5x prisen på biler som andre og fryser ræva av seg i et land som har vinter 7 måneder i året, og har to gode sommermåneder.

Eller leve i 20-40 deilige grader 10 måneder i året, med to 5-20 graders måneder, biler som er verdens billigste, bensin som er 1/4 av hva det var i gamlelandet og ikke minst være sikret DE ALLER BESTE leger og hjelp man kan få så lenge man har en god forsikring (vi har jo tross alt helseforsikring i Norge og da, folkens!)

Men smak og behag naturligvis... Hadde Norge hatt været og TV-programmene/kanalen pluss Oreo cookies & Dunkin' Donuts så tror jeg faktisk jeg hadde tatt Norge over USA... :P

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sporer visst litt av her ja.Men det er et offentlig helsevesen i USA og.Amerikanerne synes det er dårlig, men jeg er sikker på at en selv en fattig uteligger i Bronx slipper å vente i 3 timer på legevakten slik som vi må her.Og Norge må vel være det eneste landet i hele verden hvor det er umulig å få en lege hjem til seg???

Når man skryter av at man har gratis helsevesen i Norge og "bare" betaler en egenandel så husk at du betaler 80% selv.Trygdekontoret spytter feks bare i 30 kroner for en fysioterapitime mens du betaler en "egenandel" på 150.Gratis?Folk som bor på gamle hjem må betale 80% av trygden sin i "husleie".Gratis?

Dessuten ville en yrkesaktiv i USA aldri gått sykemeldt i flere år for en enkel opperasjon slik som man ofte må gjøre her.

Har man en noenlunde jobb i USA er helseforsikring ofte inkludert i lønnen din, og selv uten det koster en forsikring mye mindre en det vi betaler her i form av skatt.Jeg har selv en ung kollega på ca 25 år som har gått sykemeldt i 2 år og ventet på en operasjon som er gjort på et par timer !Sjangsen for at han har fått varige men har ifølge legene steget fra 20 til 80% pga vente tiden.I USA ville noe sånt aldri skjedd!

Nei for folk som ikke liker biler, er sjukelige eller ikke har lyst/gidder å jobbe er Norge sikkert Paradis på jord.

For oss andre...tja.Hadde det ikke vært for veteranbilreglene våre hadde jeg flyttet til Sverige eller USA for lenge siden.(Sikkert mange som har sagt det men, men...)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS jeg mener ikke vi sporer av på denne tråden, dvs vi diskuterer jo hvorfor vi har den bilkulturen vi har.....

Originally posted by Tommy_erwin

Var det ingen som så 60 minutes innslaget om Norge og det norske velferdssystemet for et par år tilbake? At det var et land i verden som hadde råd til å la innbyggerne sine få trygd og gratis helsestell var for en sensajon å regne for de nesten. Greit nok at vi er på et bilforum her, men prisen på en bil er ikke hva som avgjør om et land er godt å leve i eller ikke.

Jo det var et innslag, husker selv og ha sett det, reporteren(e) laget en norgesreklame som vi ikke kunne laget bedre selv....

Originally posted by AJ82

Tror nok ikke bil blir billigere her i landet selv om vi blir medlem av EU. Se på Danmark, som har vært medlem av EU lenge. I Sverige var bilene billig allerede før de ble medlem...

Men vi vil da bli tvunget til og ha lavere priser pga at "varer" skal kunne flyte fritt. Vet det er noe med akkurat det, men jeg husker det ikke lengre, kunne det før da.... Men at vi ville fått billigere biler, det er det ingen tvil om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i California i Januar, noen av høggerne vi oppsøkte som forøvrig hadde høyere snittalder på bilene på høggern enn bilene på veien i Norge, lå midt i fattige strøk, litt morsomt å kjøre gjennom de fattige strøkene å se bobilene og papp husene de bodde i, men alikevel hadde de biler stående utenfor som er utenkelige for en vanlig ærlig arbeider i Norge å kjøpe, en tankevekker spør du meg.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider