Gå til innhold

Problemer med Brunox og syregrunning

Ranger emnet


mr morten

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg litt her.

 

Jeg skulle fikse på noen rusflekker foran på panseret og snakket med to lakkeringsverksteder på tlf, og de anbefalte begge at jeg brukte Brunox pluss syregrunning. Resultatet ble at grunninga reagerte med Brunox´en og sprakk opp.

Syregrunninga jeg brukte heter U-Pol Acid 8 1K Etch Primer

http://farvehandel.no/no/forsiden/nettbutikk/til-bilen/billakk/grunninger/u-pol-acid-8-etch-primer

 

Dette var planlagt fremgagsmåte:

1. Pusse bort rusten så godt som mulig (skjønner at det helst skal være helt reint, men har ikke tilgang på sandblåser)

2. Brunox (registrerer nå at det er delt meninger om dette produkter her på forumet)

3. Syregrunning

4. Filler (ColorMatic 1K Fyllprimer)

5. Lakk

 

Dette var jo helt klart ikke den beste måten å gjøre det på, så spørsmålet er hva jeg burde ha gjort.

Er det valg av syregrunner som ble feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på dette området. Lot du Brunox en tørke helt ut i den foreskrevne tørketiden? Det du kunne ha gjort er å ha på polyester spakel oppå Brunox en. Etter å ha slipt sparkelene kunne du ha tatt på syregrunningen oppå sparkelen. Oppå syregrunningen kunne du ha tatt på filleren.

 

Jeg har ikke brukt Brunox, men har i stedet brukt Würth "rustmelk" som forbinder rusten til metallet og stopper videre rust. Før jeg tok på rustmelken slipte jeg ned til platerent. Oppe på rustmelken har jeg tatt på Corrorless rustgrunning (oljebasert rustgrunning). Oppe på rustgrunningen har jeg tatt på polyester sparkel. Oppe på sparkelen har jeg tatt på syregrunning, akkurat den samme som det du har. Oppe på der har jeg tatt på filler før baselakk og klarlakk til slutt. Det har ennå ikke kommet noen reaksjoner på den fremgangsmåten jeg valgte. Blir spennende å se om det gjør det. Jeg håper i alle fall at rusten ikke kommer tilbake på samme plassen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det står at Brunox skal tørke i 12 timer, men etter råd lot jeg den tørke i 24 timer. Men uansett ble den ikke helt knallhard.

 

Jeg har en boks sparkel fra Torshov Bilrekvisita som heter Presto Kombisparkel, men jeg klarer ikke å finne ut av om den er polyestersparkel, selv ikke på nettsidene til produsenten. Men det virker som de alle fleste av disse sparkelene er laget av polyster.

 

Men skal man pusse på Brunox´en før man sparkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe galt med den brunoxen din om den ikkje blei heilt hard. Brukte det i nesten 3 år, aldri hatt problemer:P

skal forøvrig påføres ganske tynt.. har lagt på 2k grunning over brunox etter under 6 timer uten problem.

 

Brunox og wurth sin rustmelk er mer eller mindre akkurat samme greia. Bruker wurth sin nå, pga eg har skifta arbeidsplass.

 

Men, et par ting eg ser som kan ha hatt en innvirkning

1. U-pol er no jalla greier

2. 1k er aldri noe særlig, og kan være grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slip vekk mest mulig,ha på et tynt lag med brunox.

La tørke anbefalt tid,slip bort nesten alt så bronoxen bare blir liggende i rustporene.

Ha på et TYNT lag med syregrunning,f.eks sikkens washprimer.

Ha på grunning,helst skikkelig 2k for å få et tykt lag,men kan å bruke evt sikkens spot primer,veldig bra spray grunning som tørker raskt og ikke reagerer på noen lakk.

Slip over og lakk.

Hvis rustporene er veldig stor må det sparkles etter at spotprimeren er lagt,tørket og mattet ned.

D må grunnes på nytt over sparklet.

Syre skal være på bart stål eller aluminium,har ingen hensikt å ha den på grunning eller lakk.

Som det ble nevt tidligere skal brunoxen du bruker helles over i en kopp eller noe. Penselen må ikke dyppes i flaska,for da blir alt ødelagt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår