Gå til innhold

Bass Overload? :S

Ranger emnet


VW Golf lll

Anbefalte innlegg

Heisann. Ble ferdig med å koble opp Mac Audio anlegg i bilen min. Mac Audio SX 112 BP kasse, og Mac Audio 1500W Monoblock. Når jeg spillet litt hardt, så blinker det rødt i remote bass volum lampen. Når bassen ikke slår inn, lyser den grønt. Vil det skade Subwooferen hvis jeg spiller sånn at lampen blinker rødt? I manualen står det kun at det indikerer "Bass Overload". Dunker ganske greit. Kjenner det i ryggen. :)

 

Takker for svar. Hilsen Magnus.

Endret av VW Golf lll
Skrivefeil. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere overbelaster forsterkeren deres, og det er ikke bra. Dette kan komme av flere ting, men mest sannsynlig av lite strøm, som igjen kan komme av flere ting. Dårlig jording er en gjennganger her, så hvor har dere jordet? Har dere brukt tykke kabler, kabelsko og pusset ned til rent metall? En annen ting kan være at dere rett og slett spiller høyere enn det anlegget tåler, dette burde dere høre, men det er dessverre alt for mange som tror at det skal være sånn. Låter det anstrengt, så er det nok det ;)

Gud vet hvor mange biler jeg har vært borti som eieren lurer på hvorfor suben kutter ut innimellom, eller hvorfor suben har brent, og når vedkommende da demonstrerer for meg så spiller han så høy at det låter helt jævlig, jeg kan høre det lang vei at ting sliter skikkelig, men det kan tydligvis ikke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har brukt 10mm2 kabel til jordig og strøm fra batteriet. Har pusset ned lakken ved beltefestet. Har jordet i den bolten. Det låter ikke akkurat forferdelig, men det dunker godt. Kjenner det i seteryggen. :) Brukte også kabelsko for sikkerthets skyld. Vet at kobber klarer seg greit uten sko, men satte på det for sikkerhets skyld. :) Her er video på Youtube av anlegget:

 

Spilte litt hardt der, men vil ikke si at det er noen overbelastning. :O

Endret av VW Golf lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er monoblokka koblet i 1ohm? I såfall så er 10mm2 alt for lite. Kjenn på kabelen et sted den ligger under teppe feks, så er den sikkert god og varm. Håper du har sikring ved batteriet ;)

 

Den videoen sa meg foresten ingen ting, annet enn at det virket som det var litt lite effekt av den kassa.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvor mange Ohm forsterkeren er koblet inn på. Tok meg kun av høyttalerene i dørene og dashbordet. :P Men har spilt ganske hardt i 30 min nå. Ingen av kablene er varme, så jeg antar at motstanden er bra. På forsterkeren er det 2 lamper en grønn som det står Power og en rød som heter Protection. Den røde lampen på forsterkeren blir aldri tent selv om jeg spiller veldig hardt. Er litt rart at lampen på Remote Subwoofer volume knappen blinker rødt. Eller har de lampene ingenting til felles?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvor mange Ohm forsterkeren er koblet inn på. Tok meg kun av høyttalerene i dørene og dashbordet. :P Men har spilt ganske hardt i 30 min nå. Ingen av kablene er varme, så jeg antar at motstanden er bra. På forsterkeren er det 2 lamper en grønn som det står Power og en rød som heter Protection. Den røde lampen på forsterkeren blir aldri tent selv om jeg spiller veldig hardt. Er litt rart at lampen på Remote Subwoofer volume knappen blinker rødt. Eller har de lampene ingenting til felles?

 

Takker for svar. :)

tenk viss du spiller i ein time eller 2 , skal ikke mye til for at ledningene begynner og smelter da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da koblet om alt i bagasjerommet og pusset mere på festet. Byttet ut jordingsledningen til 21mm og satte forsterkeren på en åpen plass.

 

Men fortsatt blinker den, uten at jeg spiller så allt for høyt.

 

Edit: Og da har jeg Bass Remote'n på 1/4 av max...

Endret av 306Racer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da koblet om alt i bagasjerommet og pusset mere på festet. Byttet ut jordingsledningen til 21mm og satte forsterkeren på en åpen plass.

 

Men fortsatt blinker den, uten at jeg spiller så allt for høyt.

 

Edit: Og da har jeg Bass Remote'n på 1/4 av max...

 

Jodledningen er såpass kort, at den hadde vel kanskje holdt å ha som den var, men det er nok værre med plusskabelen ;)

Så lenge forsterkeren ikke kutter, og kabelen fra batteriet ikke smelter, så er det tut og kjør, men du kan med fordel oppgradere div kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodledningen er såpass kort, at den hadde vel kanskje holdt å ha som den var, men det er nok værre med plusskabelen ;)

Så lenge forsterkeren ikke kutter, og kabelen fra batteriet ikke smelter, så er det tut og kjør, men du kan med fordel oppgradere div kabler.

 

Vell, + kabelen er 21mm også, jeg byttet bare Diskant og Mono kabelen.

 

Forsterkeren har jo allerede kuttet en gang, akkurat idet jeg byttet sang, hvis det har noe å si ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldrig bytte sang på veldig høyt volum, hvis det var det du gjorde.

Finn fram et multimeter og spill så høyt du mener du kan, og måk over pluss og jord på monoforsterkeren. Her bør det ihvertfall holde seg over 12 volt ;)

 

Jeg har Volt måler på Diskant forsterkern, og den viser ca 13.8 på full guffe og det er ikke noe problem med Fjernlys ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat samme oppsett + egen forsterker til diskant bak. kjører 1 farhad kondensator. bass remote lyser rødt på høyt volum men bassen høres ikke "anstrengt" ut og ikke noe blir spesielt varmt. kjørte tur retur eidsvoll-kr sand med myyye høy musikk og ikke et eneste problem ennå. har hatt dette bass oppsettet siden juni og den har enda ikke kutta. jording på setebelte festet og strøm fra batteri til kondis til forsterkere:) detta funker veldig bra. ingen problemer. bare hold et øye med forsterkeren og kabler etter at dere har spilt lenge høyt:)

 

dette er også en golf 3 det er snakk om:) utroli nok er bass og forsterker plassert på samme sted som på videoen hehe.. bare at det er skrudd fast i en plate jeg har lagt på gulvet:)

Mercedes 190D 2.0 < Bruksbil

VW Golf III 1.8 < Solgt

Opel omega B 2.5 v6 < solgt

volvo 850 2,5 10 v < solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår