Gå til innhold

Trimming av 6.5td

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en 99 modell 6.5td som jeg vurderer å stille opp turbotrykket på. Er det noen her inne som har noe erfaring med dette, har hørt om att noen har fått sprekker i blokka som følge av dette. Noen her som har opplevd det? Har byttet ut eksosanlegget med 4 toms rør, og vurderer å sette på en stor intercooler som jeg har liggendes. Har hørt mye fram og tilbake med trimming av disse motorene, noen har kjørt i mange år med 80hk chip, menst noen raser motoren bare ved å stille opp turbotrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke alt har gjort det, så monter 3" downpipe og 2,5" crossover. Om du har motor med EGR så kjøper du komplett innsug fra motor uten innsug (+10hk der) Da trenger du også flash av styreenhet.

 

Du får aldri 80hk ut av den motoren med bare chip selvom mange påstår det.

Hjelper ikke å skru opp turbotrykket uten å gi den mer diesel. Kjøp chip fra heath eller kennedy diesel i USA.

Om dysene aldri er bytta før bør det gjøres også. Ikke gå for marine dyser..

 

dieselplace.com

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke alt har gjort det, så monter 3" downpipe og 2,5" crossover. Om du har motor med EGR så kjøper du komplett innsug fra motor uten innsug (+10hk der) Da trenger du også flash av styreenhet.

 

Du får aldri 80hk ut av den motoren med bare chip selvom mange påstår det.

Hjelper ikke å skru opp turbotrykket uten å gi den mer diesel. Kjøp chip fra heath eller kennedy diesel i USA.

Om dysene aldri er bytta før bør det gjøres også. Ikke gå for marine dyser..

 

dieselplace.com

 

Får vell chip hos Minges også? Har du hatt noe erfaring med sprekk i blokk/topper da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Minges har chip til 6.5.. Kjøp ordentlig chip fra de firmaene jeg nevnte. Ikke gå for powerboks, det dreper motoren.

 

Sprekt blokk gjelder somregel bare 506 blokka, altså fra 1997-2001mod. De 2 bakerste sylinderene sprekker grt. for lite gods.

Sprekte topper kommer somregel av at eksostempraturen blir for høy. Er normalt at toppene sprekker mellom ventilene, men dette er såkallt tørre sprekker og er ikke farlig. Toppakningene ryker somregel før toppene bir ubrukelige. Men vil jo anbefale å sjekke toppene nøye før evt montering om toppakningene har ryki.

 

Monter EGT måler, borr inn tempsensoren rett før turboen, i manifolden. Aldri overstig 1100f (600c)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tror ikke Minges har chip til 6.5.. Kjøp ordentlig chip fra de firmaene jeg nevnte. Ikke gå for powerboks, det dreper motoren.

 

Sprekt blokk gjelder somregel bare 506 blokka, altså fra 1997-2001mod. De 2 bakerste sylinderene sprekker grt. for lite gods.

Sprekte topper kommer somregel av at eksostempraturen blir for høy. Er normalt at toppene sprekker mellom ventilene, men dette er såkallt tørre sprekker og er ikke farlig. Toppakningene ryker somregel før toppene bir ubrukelige. Men vil jo anbefale å sjekke toppene nøye før evt montering om toppakningene har ryki.

 

Monter EGT måler, borr inn tempsensoren rett før turboen, i manifolden. Aldri overstig 1100f (600c)

 

Takk for gode svar, men er fortsatt skeptisk til dette med chip.

Tror nokk jeg kommer til å gå for en diesel flow operasjon istedenfor å chipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med operasjon dieselflow regner jeg med du mener å borre opp utgangen på dieselfilteret og inngangen på IP og bytte til større forbindelse mellom disse?

Da anbefaler jeg også at du monterer f.eks ei Walbro fødepumpe og trykkregulator i tilegg da den orginale pumpa ikke klarer å levere så mye trykk.

IP skal ha maks 9PSI, så still regulatoren til 8PSI.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med operasjon dieselflow regner jeg med du mener å borre opp utgangen på dieselfilteret og inngangen på IP og bytte til større forbindelse mellom disse?

Da anbefaler jeg også at du monterer f.eks ei Walbro fødepumpe og trykkregulator i tilegg da den orginale pumpa ikke klarer å levere så mye trykk.

IP skal ha maks 9PSI, så still regulatoren til 8PSI.

 

Stemmer det ja. Har bestilt en blue holey pumpe, denne blir levert med regulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår