finnipinni Skrevet Mai 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2012 KU motor og 3girs mekanisk kasse overhalt og skifta diff for under 100.000 siden. Olja er ren og pen. Eneste "elektronikk" er et rele for startsperre når i gir og samtidig mulig å bevege spaken når tenninga er av. For 1 mnd siden låste den seg da jeg fylte bensin, men redda meg ved å røske hardt i gearspaken. I går var det alvor.... Prøvde å banke litt på skiftearmen på v. side av kassa (sitter sammen med kickdownarmen) Det nyttet ikke. Det som hjalp, var at noen huska hele bilen mens jeg dro i spaken. Så nå tør jeg jo ikke sette den i park. Må jeg lære meg å bruke brekket, eller har noen tips til hva dette kan skyldes ? Er det noe jeg kan gjøre om situasjonen oppstår igjen ? Takker for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2012 Har ikke erfaring med C3 og automat, men på C4 må bremsepedalen tråkkes på for at man skal kunne få den ut av park. Om bryter på bremsepedalen er defekt eller ute av stilling kan dette skje, eller ledning av inn på sperre (solenoid) på girvelgeren. Vet ikke om det er likt på C3, men sjekk dette. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
finnipinni Skrevet Mai 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2012 Takk for svar Quattro ! Jo, det er nesten sånn på min også. Din påstand er gyldig når tenninga er på. Er tenninga av, kan spaken beveges fritt så lenge tommel-knappen er trykket inn. Jeg vet ikke helt hvordan den parkbremsen funker, men innbiller meg at det er utgående aksel som sperres - den før diffen. Hvordan det skjer, og hva som kan være årsaken - og seff hvordan det kan rettes, er det som er intressant for meg. Så tror jeg det er veldig få slike biler med automat. Dette er en CD. Ikke corps diplomati da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
finnipinni Skrevet Mai 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Svarte litt dårlig på dette. Mekanismen som sperrer spaken i park ligger i gearkonsollen. Den virker sånn at for å få den ut av park må en trå på bremsen samtidig med at man trykker inn knappen på gearstanga. Den sperra fungerer som den skal, det ser jeg. Jeg vet ikke hvordan selve parkeringsbremsen virker, men det er nok mekanisk. Feks. bare en stang som forskyves e.l. Det kan være her den har kilt seg fast ? Eller noe - Jeg finner ikke ut akkurat dette så må vel ringe til han som overhalte kassa den gangen....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Om sperren på gearmekanismen inni bilen fungerer som den skal så er nok feilen i selve girkassen eller overføringen dit. Kjenner lite til automatkasser så kan ikke hjelpe deg med den biten. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
finnipinni Skrevet Mai 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2012 Du skal iallfall ha takk for forsøket :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg