Gå til innhold

Høyttaler spesifikasjoner sier meg ingenting...

Ranger emnet


Brightside

Anbefalte innlegg

Hei!

Bruker dette som eksempel:

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration

 

2-veis betyr at det både er mellomtone og diskant?

 

165mm (6,5") Bass/mellomtone

Bredden på elementet, eller skruehullene?

 

Polyglass membran (ren ufarget klang)

Hva annet kan de være laget av? Er ikke trefiber bra?

 

Faseplugg (for bedre spredning av mellomtone)

Fase? Plugg? WHAT?!

 

25mm Svingspole

Jaha? Hva "bør" den være? Hva påvirker denne og hva er årsaken til det? (Må du ha Master i fysikk for å forstå forklaringen?)

 

90mm Magnet

Skjønner like mye av dette som av svingspole.

 

Delvis hornladet invertert aluminium diskant (høy følsomhet og lite retningsbestemt)

Er dette bare et salgstriks?

 

2-veis integrert delefilter (for enkel montering)

Nok en gang: What?

 

Maks effekt: 140W

Bryr meg ikke.

 

RMS effekt: 70W

Bør ha forsterker på 70 w per kanal?

 

Følsomhet (2.83V/1m): 92,6 dB

Høy følsomhet er bra, fordi du får ut mer lyd? Hva er ok følsomhet?

 

Frekvensrespons: 60Hz-20kHz

Bass, mellomtone, diskant. Ulike meninger her. (Noe har jeg fått med meg...)

 

Monteringsdybde 49,9 mm

Hvor mye rom bør du ha i tillegg? Eller er dette med vibrasjoner?

 

Griller inkludert

Løp og kjøp :p

 

Mange av forslagene mine er sikkert helt bak mål, men jeg setter pris på alle forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-vei betyr i teorien to elementer, i dette tilfelle to separate elementer, og de er diskanten og bassmellomtonen. Diskanten spiller da de høyeste tonene, og bassmellomtonen spiller "resten".

6,5" er en "felles" betegnelse for den størrelsen. Man har også 4", 5,25", 8" osv. 6,5" skal være ca 16,5-17cm i diameter.

Polyglass er da materialet membranen er laget av, har bruke mye forskjellig, som karbon og papp feks. Polyglass er lett og solid.

Fasepluggen er den "saken" som stikker opp midt i bassmellomtonen, og er for bedre spredning av lyden (som det står der)

25mm svingspile er størrelsen på svingspolen, som regel er "jo større, jo bedre" og 25mm på et 6,5" element er regnet som ganske stort

Magnetstørrelsen har litt med hvor mye kontroll man har på spolen, en kraftig stor magnet vil ha mere kontroll over spolen.

Integrert delefilter vil si at delefilterkomponentene er festet til høyttalerene.

Effekten har ikke så mye å si, men du bør ha MINST 70w rms ja.

Følsomheten sier hvor høyt du kan spille med 1watt inn, målt på 1 meter avstand. Dobbler du effekten så øker dette med 3db, så jo høyere følsomhet, jo høyere kan du spille med en "liten" forsterker. Alt over 90db er å regne som høy følsomhet.

Frekvensresponsen indikerer hvilke frekvenser settet klarer å spille, i dette tilfelle alt fra 60hz til 20khz. Under ca 80hz er å regne som sub-bass.

Når det gjelder monteringsdybden, så skal selvsagt ikke magneten ligge inntil metall. Vibrasjoner bør man uansett unngå da dette ødelegger for lyden, så sørg for en solid innfesting uansett.

Grillene er med slik at du kan dekke dem til hvis du monterer dem åpent. Monteres de i orginalhull bak orginalgrillene i bilen, så brukes selvsagt ikke disse.

 

Håper dette hjalp deg litt :)

Det settet er forresten et veldig bra og vel-låtende sett i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25mm svingspile er størrelsen på svingspolen, som regel er "jo større, jo bedre" og 25mm på et 6,5" element er regnet som ganske stort.

 

"Ganske stort"? tror aldri jeg har sett en ettermarkeds bassmellomtone med mindre enn 25mm talespole, unntakene er stort sett fulltoner med en diameter under 4" der 18-20mm kan forekomme.

 

25-35mm er helt vanlig, 40-50mm er ganske stort, 75mm er vel noe av det største du kan finne i en 6,5" (feks Morel)

 

Magnet størrelse er også noe som fort kan bli misvisende, en optimalt konstruert motor kan lett gi et langt høyere flux i gapet med en liten magnet, enn en dårlig motor med en eller flere svære ferittpucker av tvilsom kvalitet.

 

Jeg vil også påpeke at 2,83V er rigtig nok 1W i 8 ohm, men i 4 ohm snakker vi plutselig om 2w ved 2,83V inn.

Så dette Focal elementet har med en watt inn en følsomhet på 89,6db. Hva som er "riktig" måle metode, kan diskuteres. men skal en sammenligne følsomhet på 2 forskjellige bilhøytalere, må en passe på at begge er målt på samme måte.

 

Focal er et merke med et godt rennome, så en kan som regel anta at svingespole størrelse, magnet størrelse og selve konstruksjonen er vettugt dimensjonert og at summen av delene gir et bedre resultat enn feks visse andre billigmerkers ofte mer imponerende spesifikasjoner (på papiret vel og merke)

 

 

Til tråd starter: Se deg ikke blind på spesifikasjoner, jo billigere utstyret blir, jo større er sjangsen for at produsenten pynter på tallene, eller fremhever ting som har liten betydning.

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår