Gå til innhold

"545i" i "518"??

Ranger emnet


MeSs

Anbefalte innlegg

Originally posted by Jonte

Å bygge en E28 518 om til 520, 525, eller 535 skal jo ikke være noe problem. Da dette er modeller som er levert orginalt fra BMW. Du kan sikkert ta kontakt med BMW importøren i Norge, og få et skriv på hva som skal gjøres for å bygge den om til den modellen du vil ha, også får du det godkjent hos biltilsynet..

 

Skal du derimot bygge om en modell som Overläddaren gjorde, E30 med M5 motor, så må du nok ta kontakt med Tüv, siden dette ikke er en orginal motor i en E30. Da må du sannsynligvis til Tyskland med bilen din også.. Tüv har godkjent mye greier i BMW'er, f.eks en E30 med V12.. Så alt er mulig. Og Tüv går forran norsk lov, så det skal vel ikke være noe problem. Men, biltilsynet er jo lettere å ha med å gjøre om du prater med dem, og har kontakt med dem under hele godkjenningsprosessen, som Overläddaren sier..

 

Kan du ikke ihvertfall skrive at du tror du vet/kan ting??

Folk som ikke vet hvor mye du kan, får jo inntrykk av at det du skriver er rene faktaopplysninger...:rolleyes: Noe det ikke er:o

Trond Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

1. For å få godkjent en ombygd BMW må du enten ha papirer fra TÜV eller Dekra, eller en identisk bil som allerede er godkjent som du kan bruke som grunnlag for godkjenningen.

 

2. M3 understell holder til M5 3,8. Dvs 340 hk og 440 Nm.

 

3. Jeg hadde godkjenning på sotingen på Subaruen min fra TÜV, men iht den norske kjøretøyforskriften så er det ikke tillatt med soting på rutene foran. Dvs du får TÜV-godkjenning i Tyskland på soting foran, men den er ikke verdt noenting i Norge.

 

Okei.

 

1. Greit, flott å vite. Takk skal du ha! :)

 

2. Tøft det. Stor dim er det på M3 bremsene egentlig?

 

3. Hmm, det kan jo hende man klarer å lure en eller annen tulling på biltilsynet. Du har ikke disse papirene?

Originally posted by STROSEK 911

 

Kan du ikke ihvertfall skrive at du tror du vet/kan ting??

Folk som ikke vet hvor mye du kan, får jo inntrykk av at det du skriver er rene faktaopplysninger...:rolleyes: Noe det ikke er:o

 

Vel. Jeg trudde det jeg sa var rett. Men, nå rettet jo Overläddaren meg, så hva er problemet? Man lærer hele tiden vet du.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1. BMW Norge sluttet å gi ut godkjenningspapirer i 1995."

Det fikk jeg beskjed om òg.

Men hvordan er det å få ettermontert turbo med tanke på godkjenning? Er det noe som er vanskelig å få godkjent eller? Jeg har lyst på turbo i min bil men etter alt klusset med BMWen min er jeg blitt litt vel skeptisk kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Classs

Har en ombygd BMW E34 525 med turbo.

Er det hele tatt mulig å få den godkjent hos biltilsynet, nå i ettertid? :(

 

 

Er ikke noe problem det, men du må ha en effektmåling som viser hvor stor effekten er på motoren. I tillegg til det må du ta en prat med biltilsynet og høre hva de trenger dokumentasjon på. Med en moderat effektøkning holder det nok med bytting av bremser fra f.eks 535 e.l. I værste fall kan de kreve TÜV dokumentasjon, men hør da først med et annet biltilsyn om deres krav til dokumentasjon før du reiser til Tyskland.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med mitt biltilsyn angående godkjenning av min M535 E28 turbo.. Det var ingen problemer, så lenge jeg hadde papirer på at jeg hadde under 250hk.. (15%)

Skulle jeg ha godkjent bilen for mere effekt, måtte jeg ha papirer fra f.eks bmw norge sa de..

 

Så min er det 249hk i, når jeg blir ferdig.. ;) :D Om jeg får den så lav da.. :D :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, får ta en prat med biltilsynet når tiden nærmer seg.

 

Kjører nå på bare 0,4 bar pga en lekasje i intercoolern. Da ladern ca. 250 hk.

Har hatt måling på den med 0,9 bar og da lada'n 347 hk i motorn.

Har papirer på målingen med 0,9 bar.

Begynt på nytt prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Classs

Okay, får ta en prat med biltilsynet når tiden nærmer seg.

 

Kjører nå på bare 0,4 bar pga en lekasje i intercoolern. Da ladern ca. 250 hk.

Har hatt måling på den med 0,9 bar og da lada'n 347 hk i motorn.

Har papirer på målingen med 0,9 bar.

 

Oi! Det var mye!

Er dette i den orginale 2,5 litern din? Eller er det 745 motor?

Hva er gjort med den?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litte grann er blitt gjort ja ;)

 

Motorn er original ja, 2,5 liter 12V (M20).

 

Stempla er dreiet ned til det laveste punktet på stempelet med med en sirkel diameter på 60mm.

Avbalansert veiv og råder.

 

Originale dysene er byttet ut med noen som gir 237ccm ved 3 bar.

 

1:2 progresiv bensin regulator. øker bensin trykket med 2ganger turbo trykket. ca 3kg i grunn trykk er den stilt på nå.

 

Turboen er en KKK K27

Seperat waste gate fra audi s4/rs2

 

Intercoolern er egentlig fra en lastebil, men er litt modifisert for å få plass. (er nesten like brei som bilen ) :cool:

 

Micro dynamics tilleggs sprut med 2stk ekstra dyser på 511ccm. Dysene blir aktivert ved 0.4bar. stilbar regulator for når den skal bli aktivert.

 

Ekstra bosch bensin pumpe med catch tank.

 

Og selvfølgelig dumpventil, 4 punkts zinter lamell clutch, 3" eksos fra start til slutt uten katt. Eksosen er dårlig bygd så det skal lages på nytt.

 

Kommer ikke på mer akkurat nå... :o

 

LMM'en er forøvrig original, så kunne tenkt meg en fra 535i. Tror det skal holde?

PS. hvis noen har en slik LMM i god stand så si ifra ;)

Begynt på nytt prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
LMM'en er forøvrig original, så kunne tenkt meg en fra 535i. Tror det skal holde?

PS. hvis noen har en slik LMM i god stand så si ifra ;)

 

Jeg har flere liggende...

 

Nytt og brukt...

 

Bare send meg en PM hvis du er seriøst int.

 

mvh

 

Pedi

BMW E21 cab 330i TIC (modified edition..)

BMW E34 540i Touring vare

BMW E30 320i cab (for salg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MeSs:

 

Skakke prøve no som ikke er gjort i norge før.....E30 m3 motor i 518 din....en kompis var inne på tanken...ringte til biltilsynet...trengte 528 driverk eller bedre trur jeg, og sterkere kasse.....ring å hør da vel....hadde vært fett..han karen i tlf sa at det aldri var gjort i norge før..

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MeSs:

 

Skakke prøve no som ikke er gjort i norge før.....E30 m3 motor i 518 din....en kompis var inne på tanken...ringte til biltilsynet...trengte 528 driverk eller bedre trur jeg, og sterkere kasse.....ring å hør da vel....hadde vært fett..han karen i tlf sa at det aldri var gjort i norge før..

veita faen lenger jeg.. er så helsikkes dyrt å 8o i detta drit landet at jeg er rimelig lei..

MVH :P

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
1. For å få godkjent en ombygd BMW må du enten ha papirer fra TÜV eller Dekra, eller en identisk bil som allerede er godkjent som du kan bruke som grunnlag for godkjenningen.

 

2. M3 understell holder til M5 3,8. Dvs 340 hk og 440 Nm.

 

3. Jeg hadde godkjenning på sotingen på Subaruen min fra TÜV, men iht den norske kjøretøyforskriften så er det ikke tillatt med soting på rutene foran. Dvs du får TÜV-godkjenning i Tyskland på soting foran, men den er ikke verdt noenting i Norge.

 

Haisann :) hørtes interesant ut angående godkjenning av e30 med m5 motor...

Siden jeg nå har en slik bil...Hadde du fått godkjent en sånn ombygging ja?

Hva mener du med å ha biltilsynet med seg "hele veien",. ? At di ser delene før å ettter montering ?? Nå har jeg ikke m3 understell,kun 325. Men hvis det er mulig å godgjenne med m3 bremser så må jeg nok få tak i det litt etter hvert :)

Har putta en 3,6 m5 motor i å er ikke helt ferdig enda . Men skal bli gøy å teste den ut når den tid kommer :) hehe.

 

Må en ha anderledes br.kraft forsterker?? eller er 325 god nok?

 

Åssen tar du kontakt med tuv i tyskland? mail /ringer ? eller??

 

 

Mange spørsmål her da,hehe

 

Mvh Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MeSs:

 

Skakke prøve no som ikke er gjort i norge før.....E30 m3 motor i 518 din....en kompis var inne på tanken...ringte til biltilsynet...trengte 528 driverk eller bedre trur jeg, og sterkere kasse.....ring å hør da vel....hadde vært fett..han karen i tlf sa at det aldri var gjort i norge før..

Åssen biltilsyn er det då? Her i Bergen rynker de på nesen om du har senket bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår