harbart Skrevet April 20, 2012 Rapporter Share Skrevet April 20, 2012 Er det mye plunder og heft med å bytte kupevifte på en 1990 100? Virker ikke på noen av innstillingene, og sikringen er ikke røket! Noen som har en god oppskrift på hvordan det gjøres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 20, 2012 Rapporter Share Skrevet April 20, 2012 Sjekk formotstanden og termosikringen først, samt bryteren. Viften sitter fint til på 100en, rett under dekselet over vannkassen :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet April 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2012 Hvor finner jeg disse tingene da? Termosikring og formotstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 20, 2012 Rapporter Share Skrevet April 20, 2012 Termosikringen sitter ved formotstanden, som regel montert på (inni) selve viftehuset. Ledningene kommer fra viftebryteren inni bilen, via formotstanden og videre til viftemotoren. Bilder fra en C4 under. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet April 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2012 Merkelige saker, dette! En ting kommer sjelden alene. Bilen stoppet, bensinpumpa ville ikke gå, skiftet sikringen, fikk kjørt 500 meter, stopp igjen. Har nå skiftet pumpa etter endel klunder og heft, så nå går bilen som ei kule igjen. Det rare er at kupevifta også går, hvis jeg ikke skrur den av når jeg stopper bilen. Hva kan dette være symptomer på? Skal sjekke sikringen til vifta og se om det kan være dårlig kontakt der. Er det noe rele i sikringsboksen som har med kupevifta å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 26, 2012 Rapporter Share Skrevet April 26, 2012 Kan høres ut som det er viftebryteren din som er dårlig, altså den som regulerer viftehastigheten. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Hei! Hvordan åpner jeg huset som viftemotoren sitter inni? Står bare beskrevet hvordan du bytter på eldre modeller i haynesboka mi, og der står det at en må tømme kjøleanlegget først? På min ser det nesten ut som på vedlagte bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Sjekk bryteren din først du før du legger ut på en større jobb ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Ja, ok det, men hva kan det være med bryteren? Er det bare å nappe den løs? Eller må jeg demontere hele stasen med alle 3 hjulene på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 (endret) Nei, du må jo måle om det kommer spenning ut av den. Mål i pluggen inn til formotstanden med pluggen på[/u.] Tegning over systemet, Quattro73 - Fresh Air Fan Mål med viftebryteren på trinn 1, du skal da måle 12V mellom jord og pinne 3 i pluggen til formotstanden. Mål med viftebryteren på trinn 2, du skal da måle 12V mellom jord og pinne 5 i pluggen til formotstanden. Mål med viftebryteren på trinn 3, du skal da måle 12V mellom jord og pinne 2 i pluggen til formotstanden. Mål med viftebryteren på trinn 4, du skal da måle 12V mellom jord og pinne 4 i pluggen til formotstanden (12V over viftemotoren). Får du disse målingene så sjekk at jord inn til viftemotoren er ok. Er alt ok så er viftemotoren defekt (børstene utslitt). Eller du kan måle mellom de to ledningene som går inn til viftemotoren, fortsatt med pluggen på. For hvert trinn du går opp på bryteren inni bilen så skal spenningen over viftemotoren stige. På trinn 4 skal du måle 12V. Tenningen må selvsagt være på når du måler. Endret April 27, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet Mai 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2012 Hei igjen! Spenningen over de to ledningene inn på viftemotoren øker for hvert hakk, og viser 12V på trinn 4! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harbart Skrevet Mai 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2012 Trinn for trinn, quattro73, hvordan bytter jeg vifta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg