Gå til innhold

B230F som ikke går som den skal.

Ranger emnet


Daniel Bakke

Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Har en 90 mod 240 med B230F motor som ikke går ordentlig.

Jeg får startet den, men den går ikke på tomgang, fjusker og vil ikke over 3-4 tusen.

 

Målte bensintrykket og det var på rundt 3 kilo, men var en som sa at det skulle være 4-6 kilo, stemmer dette?`

Så vi prøvde å klemme sammen returslangen, da oppnådde vi et trykk på 6 kilo. Jeg kjørte en runde med klemma på og da gikk den som den skulle og gassresponsen var bra.

 

Men når jeg skulle flytte bilen noen timer senere var den som da vi startet. (Fjusker og ikke over 4 tusen) Ikke nok kraft til å flytte på seg.

Noen som har no lurt jeg burde sjekke/prøve?

 

Er det to bensinpumper på denne bilen? En i tanken og en etter? Isåfal jobber de likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Denne bilen har to bensinpumper, en liten pumpe i tanken som "mater" selve hovedpumpa siden denne er av sorten som ikke er så god til å suge.

 

De kan visst bli noe furtne om denne ikke virker, og ett helvete med lite bensin på tanken.

 

Bensintrykket på denne er jeg noe usikker på men 3 bar høres rett ut, 4-6 bar høres ut som en som går på syre, eller aldri har hørt om noe annet enn K-jet(kompisen din altså)

Grunntrykket skal være 3 bar, med motor i gang skal det synke tilsvarende vakuumet i innsugsmanifolden

 

De pumpene går på samme relè mener jeg..

 

Siden det hjalp å øke trykket, kan noe tyde på at den får for lite bensin, sjekk luftmassemåler, gasspjeldsensor, tempsensorer og lambda.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å starte den med og uten høyere bensintrykk i dag, men den ville ikke starte i det hele tatt.

 

Så prøvde å dra av kontakta til lutfmassemåleren. Da gikk den. Den sleit litt, så juksa med bensintrykket. Kjørte noen timer med den slik og da gikk den kjempe fint, ingen nøling og kunne bruke hele registreret. Men hvorfor går denna bilen så bra utta LMM tilkoblet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har målt grunntrykket til 3 bar, så kan du i grunnen drite oppi den strupinga av returen.

 

Hvordan er trykket når du prøver å starte eller den går?

 

Uten LMM går den kun på lambdaverdi og spjeldvinkel, med LMM så ser den hvor mye luft den får og driter oppi lambdasignalet.

 

Prøv å finn feilen istedet for å lage flere, slanger og koblinger i systemet er ikke laget for så høyt trykk, du sliter ut både pumpe og overtrykksventilen i pumpa.

 

Ett godt tips er å få lest av feilkoder, dessverre kan du ha ødelagt muligheten til å få fram rette feilkoden med dette forbanna tullet.

 

Sett alt som det skal, napp ut sikringen til innsprøytninga(i nærheten av lysrelèet i motorrommet, vent ett par minutter, putt den inn igjen og prøv å start bilen. Så fort motorfeillampa tenner, så stopper du bilen, skir på tenninga og sjekker hvilken kode som kommer først, blir du ikke klok på det så sjekker du om det kommer flere koder etterhvert.

 

Kan godt hende du kan gå rett på feilen på denne måten, men det kan og hende det krever litt feilsøking.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår