Gå til innhold

er det påbudt med pigger i piggdekkene??

Ranger emnet


740stian

Anbefalte innlegg

Antall pigger har jeg ingen mening om, har hørt noen snakke om ikke mindre en 25% osv. Men står ingenting om dette i forskriftene. Så hvis du leser hva jeg har skrevet, så har jeg ikke nevnt noe om dette heller.

 

Men gummiblandingen i Piggdekk og Piggfri dekk er veldig forskjellige, så hvis noen f.eks hadde satt piggdekk framme å piggfri bak så kan dette påvirke kjøre egenskapene i negativ retning. Hvis du har hatt piggdekk framme å bak, men f.eks framdekkene har 2 pigger igjen. Så vil jo dette være direkte farlig å kjøre med selv om mønsterdyben der over 3mm. Er du ikke enig i dette?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åja, kan godt ta en ringe runde og høre hva forskjellige mener.. Men egentlig så driter jeg i det. Har jobbet som dekkmontør lenge, og der har vi praktisert 25% ca. + og -. Men fått opplæring i gummiblandinger... Å har fått erfart hvordan piggfri dekk og et Piggdekk som er blitt plukket ut pigger av oppfører seg.

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, såvidt jeg husker fra "gamle dager" så skal det være "samme type" dekk på alle hjul, jeg tror vel det også kan utvdes til å bety at alle dekk skal være omtrent like = gummiblanding / mønsterdybde / antall pigger.

 

PS:

mine "gamle dager" går tilbake til 60 tallet, tror nok det var før piggdekkene kom og før ferdige hull for å skyte inn pigger kom på markedet....... så jeg syns å huske hullene ble drillet manuelt på verksted, har mistet mange hår og farge i håret siden da, kanskje mistet litt "husk" også.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mønster og dimensjon på dekk som står på samme aksel skal være TILNÆRMET lik ja :) Går litt over i å tyde reglene her å, f.eks så er noen sånn at du SKAL ha like dekk på samme aksel. Mens hos noen andre så finner de dekk fra en annen produsent som er så likt som det går i mønsteret.

 

Gummiblandingen står det ingenting om, men mønsteret skal være tilnærmet likt så det ikke blir ubalanse i nedbremsing (ulikt vei grep) og ingen endring i kjøre egenskapene.

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har utspønne dekk bak, derfor jeg lurer, sa ingenting om det på eu heller og dei var like slitt da, er ikke en pigg igjen.. men framme er det greit med pigger.. kjørt med dekka i to sesonger uten pigger i bakdekk, har hørt at piggfri bak og pigg framme (el.omv) ikke er lov men aldri hørt noe om at minimum 75% av piggene skal vær der, hvordan kan det gå an når min.grensa er 3mm?

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 75% er rett eller galt så bør jo grensen gå en plass.

Tror nok alt er ok dersom mønsterdybde / mønster /type dekk er alt lovlig og dersom resterende antall pigger er omtrent det samme på alle hjul, enten det nå er 50% eller 75%

Endret av EaglePilot

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "tommelfinger" regelen jeg har hørt rundt om, er hvis det er mindre enn 25% pigger igjen. Så er det modent for utskift, pigger kan fint løsne ved varmegang uten at mønsteret er under 3mm. Dette pga. Gummiblandingen i piggdekk er hardere enn piggfri, så bruker lengre tid på å bli slitt vekk :)

 

Men noen her så mener at piggdekk er piggdekk selv om det mangler alle piggene visst. Å det er feil. Har bare lov å ha piggdekk på alle 4 hjul eller ingen.. Det er regelen :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall pigger har jeg ingen mening om, har hørt noen snakke om ikke mindre en 25% osv. Men står ingenting om dette i forskriftene. Så hvis du leser hva jeg har skrevet, så har jeg ikke nevnt noe om dette heller.

 

Men gummiblandingen i Piggdekk og Piggfri dekk er veldig forskjellige, så hvis noen f.eks hadde satt piggdekk framme å piggfri bak så kan dette påvirke kjøre egenskapene i negativ retning. Hvis du har hatt piggdekk framme å bak, men f.eks framdekkene har 2 pigger igjen. Så vil jo dette være direkte farlig å kjøre med selv om mønsterdyben der over 3mm. Er du ikke enig i dette?

Jeg har jo skrevet at piggfrie vinterdekk på en aksel og piggdekk på en annen er ulovlig.. Hva jeg mener er farlig eller ikke har ingenting med en eu kontroll å gjøre.. Kan jeg ikke slå opp i ktf eller ktk og henvise til en regel , er det i utgangspunktet tilatt. Og j a , jeg mener det er ugunstig å kjøre med 2 pigger i framhjulene hvis bakhjulene har 90 pigger. Men det er ikke diskusjonen. At jeg i tillegg mener det er minst like farlig med 5 år gamle billigdekk bak og nye Nokian foran spiller desverre heller ingen rolle.

Saken er at pr definisjon så er piggdekk ( med piggdekk gummiblanding og oppbyggning) piggdekk uavhengig av antall pigger. Dvs et piggdekk uten pigger. Husk , det er stort sett på speilblank holke man " bruker" piggene i piggdekk. Piggfrie vinterdekk er som noen har sagt tidligere en annen type dekk som har ganske annerledes egenskaper på snø.

Men at ikke alle er enige i dette synes jeg er greit. Jeg har som sagt ikke noen diagnose , så at jeg skal sitte med 4 sider med tettskrevne tungleste loverk i hodet på dekk , eller og alle andre temaer på en eu kontroll er det ingen som forventer eller forlanger.. Men man skal kunne finne ut av regelverket ved å lese eller ringe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal på eu kontroll med bilen på mandag og lurer på om det er påbudt med pigger i dekkene?(utspunnet) har en del pigger i framdekka... å JA, jeg skal ha nye vinterdekk til neste vinter;)

 

DRA UT de få piggene som er igjen i dine vinterdekk, så er alt OK dersom dekkene er tilnærmet like og har lovlig dypt mønster.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jo de fleste med halvgamle piggdekk kjøre ulovlig . De fleste setter de beste foran , og at det er over dobbelt så mange pigger i de gode dekkene vs de dårlige i mange tilfelller er ganske sikkert. De er da en mangel hvis du mener dette fra Om bruk av kjøretøyet skal følges..

 

Hjulene/dekkene skal/bør roteres/flyttes hvert år slik at de blir slitt gjevnt. Da slipper du "problemer" med at 2 er utslitte og 2 er bare 1/2slitte.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ sier du det:pray Det hadde jeg ikke peiling på..740 stian. IKKE dra ut de få piggene du har igjen i dekkene dine.. Ikke en kjeft i verden som kan ta deg på eu kontrollen for det..Og de kan jo være med å bedre trafikksikkerheten og framkomligheten , så det forslaget er aldeles bak mål. . Til sommeren dog , da kan du det hvis du vil kjøre med ubrukelige sommerdekk..

 

Er det noen kontrollører her inne som har satt en mangel på manglende pigger i piggdekk noen gang? Eller er det noen hvermansen som har fått mangel på manglende pigger i piggdekk? Ikke? Så snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar har jo etter mitt syn helt rett her. Rsele med fler skriver som at de har fasiten i hånd , og alikevel er det feil.. Kan du dokumentere at det ikke er lov med piggdekk bak uten pigger , hvis man har pigger i piggdekkene foran? Et piggdekk med eller uten pigger har normalt ca de samme egenskapene. Piggdekk vs piggfrie blir regnet som for ulige egenskaper.

 

Du vrir deg unna alt. Det startet med ditt første innlegg på denne tråden hvor du påstår at du kan kjøre med piggdekk uten pigger på en aksling og piggdekk med pigger på en aksling. Et piggdekk med pigger og et uten pigger har forskjellige egenskaper og er derfor ulovlig. Bilen skal ha piggdekk med pigger på alle fire hjul hvis du velger piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avklart.. Uten at alle innlegg dere har skrevet er riktig , så må jeg legge meg flat og si at den delen jeg siterte før i tråden er gjeldende for oss pkk kontrollører også.. Dvs , dekk skal ha tilnærmet samme antall pigger på begge akslene.. Men der er ikke noe minstekrav til antall pigger. 5 pigger i alle hjul feks er lov.. Det er forskjellen alene som gjelder.. Samtidig ble jeg opplyst om at dette er nok et punkt det "syndes" mye imot på pkk`r. Så jeg er ikke alene :-)

Beklager , men jeg lærte da noe av det og kansje noen andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette feks er ikke nødvendigvis riktig.. Hvis der er få eller feks 4 pigger i framhjulene , må ikke bakhjulene ha pigger.. Men i hovedsaken i diskusjonen tok jeg feil..

 

Du innrømmer at du tok feil i hovedsaken. Hva var hovesaken for deg? For meg var det at velger du piggdekk på en bil under 3500 kilo skal alle fire hjul ha pigger. Nå starter du pånytt,jeg er oppgitt!

 

Skal det være lovlig som du sier må de fire piggene vipes ut Pigger og ikke pigger er en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår