Gå til innhold

4AF-FE rådebank?

Ranger emnet


mekkal

Anbefalte innlegg

Hei

Nå enda mer imponert over denne motor, men jeg har nok kjørt litt hardt med den

Dette er andre gangen jeg kjører opp bakke med denne type motor, turtall over 4000, når veien flater ut igjenn har du fått en nydelig "slag"lyd fra 2000rpm og oppover, som bare blir værre og værre vist du fortsetter å kjøre med bilen, til bilen starter å varmskjære seg? Den stopper inn mot rundkjøringer osv. Du kan kjøre ganske langt, men det blir værre og værre Resultat = Motorhavari. Dette er erfaringen fra jeg kjørte min første carina 4af-fe, 1.6 Xli manuell, 1995. Byttet omsider motor i denne, som nå har fått samme symptomer.

 

Spørsmålet mitt denne gangen er, kan jeg redde min motor? Bilen har gått på tykk mineralolje fra i høst, vært nøye med etterfylling. Ulyden kom etter en langtur på motorvei, og fjellveier hjem, mye oppoverbakker med 3je giret (kø kjøring), og litt gassing på bygdeveier, før jeg omsider kom hjem, der jeg har noen heftige bakker før jeg når mitt hus ;) Etter jeg merket ulyden, fullførte jeg bakkene rolig på 2000rpm, og parkerte hjemme.

 

Bilen starter og går nå noe hakkete på tomgang, men oppfører seg normalt opp til 3000 på tomgang før tikkinga kommer. Denne lyden beskrives best som at noe slår i metall småheftig ved hver rotasjon.

 

Tanken blir å ta av toppen, sjekke hvordan det ser ut! så evt bestille seg opp en drøss deler å sette den istand, eller rett og slett fåtaki en delebil/motor fra høgger. Noen inputs? (er det evt greit å smekke neddi en 1.8? )

 

-mekkal-

Endret av mekkal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

7AFE som er 1,8 er ikke lik 4AFE da 4AFE har bankesensor på toppen. Er nok mest redd for at det er rådebank når det er fra 2000rpm og oppover. Om dette blir fikset tidelig så kan motoren reddes, da må veiven slipes, balanseres og ramme/rådelager må byttes. Deretter kan den bli montert. Jo mer du kjører med Rådebank desto mer kælver du motoren.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ikkjesaint! biln har no fådd stå i ei uka no... men hadde me mæ nåkka kompisa opp, startta han, å da gikk han som om d sku være tenningsysteme feiln lå, så bytta alt i dag, rotor fordelerlokk plugga osv, ingen bank i motor lengre, men går helt fjernt.... så kanskje registre har hoppa over eller ka fan, har ikkje peiling på d =P lukte bare pengesluk av dn dær no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår