Gå til innhold

The Mans 1.8 TSI 4x4 Stv 2009 - tips?

Ranger emnet


The Man

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er i leitemodus etter 2009-2010 Octavia med 1.8 TSI og 4x4. Har snakket litt med Møller her i Norge, de kunne fortelle at det er solgt ca 20-30 biler med denne motoren disse to årene. Hvorfor det, egentlig?

Pga. manglende bruktbiler med denne motoriseringen her i Norge ser jeg til utlandet, Sverige og Tyskland primært.

 

Uansett, det jeg lurer på er hvem som kjører disse bilene, og hvilke erfaringer har de med sine biler.

Jeg har skummet litt gjennom forumet og ser at det er et økende antall RSer. Kule biler, men desverre uten firehjulstrekk. Og ja, jeg SKAL ha trekk på alle fire nå.

 

Generelt må jeg spørre Octaviasjåføren (de som kjører siste generasjon); hva skal jeg se etter når jeg ser på disse bilene? Hva er "must have", hva er bortkastet, og hva kan/bør/må gjøres når bilen står på tunet? Typiske feil?

 

-The Man-

Endret av The Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Etter min mening et MEGET godt valg, bensin er min favoritt og 4x4 er bra!

Det er en sånn en du ser etter:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33112315&reference=2012%2F2%2F7%2F5%2F331%2F123%2F15_-742468451.jpg

 

Den har mye av det gode tilleggsutstyret, men jeg er litt usikker på om ryggevarsler er montert. Det er veldig kjekt å ha! Og så skulle den kanskje hatt sportsseter?

 

Gjøre med bilen når den står i tunet: ut og kjør! Men det er jo smak og behag hva man skal/bør gjøre. Sjekk ut: Superskoda.com

Typiske feil? Ukjent, kanskje litt hjulstøy?

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjempe god bil! disse bilene er så og si problemfrie utenom noen små ting som vidusvisker bak osv. :) av utstyr så vil jeg anbefalle parkeringssensor både forran og bak, cruise control, kjørecomputer, xenon, regnsensor, utvidende høytallerpakke(!) :) finnes mye mer å men er ihvertfall det jeg bruker mest, har L&K så den er jo egentlig full utstyrt men uansett, man trenger ikke alt...

4x4 er et must på disse bilene, er noe av det beste 4x4 jeg har kjørt (har kjørt litt), og det gjelder både grep og til sladding :) veldig artige biler som legger seg LETT til siden hvis man vil og vil alltid få deg opp uansett bakken :)

 

1.8tsi motoren er en av de beste motorene Vw har kommet med, har kjørt en superb med denne og synes det var helt fantastisk... hadde lett tatt en octavia med denne og 4x4 :)

 

når det gjelder styling av bilen så kan du besøke som sakt http://www.superskoda.com :) de har mye til disse bilene :)

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemfri har ikke min 2005mod 1.6 FSI vært ; Parkeringsensor defekt bak, AC virker ikke pga gasslekkasje, during fra motor når jeg triller på gir mellom 1500-2000rpm, pakninger rundt vinduer skriker og hyler når vinduene heises\senkes, vannlekkasje fra passasjerdør, vannlekkasje fra bakluke, Cruisecontroll er ikke alltid med og beltevarsler slår seg på selv om man har på beltet.

 

Alt dette er feil som er typisk for de første utgavene av MK2, så faceliften som du vurderer har forhåpentligvis blitt kvitt disse barnesykdommene. Dessuten har du jo garanti på en såpass nybil, 90% av feilene mine har kommet etter at garantien har gått ut desverre.

Endret av trra

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre at du har vært så plaget, trra.

Når det gjelder garantitiden er den vel tre år. Og bilen jeg ser på ble første gang registrert februar 2009, så da er vel den utløpt.

Men jeg ser Møller har noe de kaller mobilitetsgaranti på bl.a. Skoda. Hva er det, skal tro? Bilen har så langt fulgt serviceintervaller på merkeverksted (så vidt jeg vet), og det skal da være en slik mobilitetsgaranti. Eller er jeg helt på jordet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg VET at det er den jeg ser etter. Den er nå på vei ut av Finn.no og inn i garasjen min.

 

Åi, det var det eneste (raskeste) eksempelet jeg fant i farta.....

 

Gratulerer! Tror ikke du vil angre!

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, det var det eneste (raskeste) eksempelet jeg fant i farta.....

Jeg har sett etter denne bilen med denne motor- og drivverkkomboen i et drøyt år nå, og jeg tør påstå at det er det eneste eksemplaret som er/har vært lagt ut for salg her i landet det siste året.

Som nevnt tidligere er det ikke mange slike i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter denne bilen med denne motor- og drivverkkomboen i et drøyt år nå, og jeg tør påstå at det er det eneste eksemplaret som er/har vært lagt ut for salg her i landet det siste året.

Som nevnt tidligere er det ikke mange slike i Norge.

 

Det er nok et resultat av de siste års diesel-hysteri at denne perlen har kommet litt i skyggen!

 

Merker at jeg er ørlite misunnelig no, den er nok ganske nærme det jeg selv egentlig ønsker i en bil. Men jeg kan nok ikke skifte bil enda en gang. Tror jeg venter til den også kommer med DSG.....

Endret av Sjåføren

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre at du har vært så plaget, trra.

Når det gjelder garantitiden er den vel tre år. Og bilen jeg ser på ble første gang registrert februar 2009, så da er vel den utløpt.

Men jeg ser Møller har noe de kaller mobilitetsgaranti på bl.a. Skoda. Hva er det, skal tro? Bilen har så langt fulgt serviceintervaller på merkeverksted (så vidt jeg vet), og det skal da være en slik mobilitetsgaranti. Eller er jeg helt på jordet her?

 

Største problemet er vel egentlig AC, brukte 4000kr på Skoda for å bytte en bryter, men sluttet å virke igjen etter 1mnd. Blir vel til at jeg sender den til skoda igjen når varmen kommer.

 

Gratis med bilen! TSI med 4WD har jeg også lyst på!

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, trra.

Som en sikkert har skjønt er TSI og 4x4 noe jeg også har hatt lyst på i lang tid.

Regner med at jeg blir fornøyd. Skal bli fint med trekk på alle fire, og et betydelig lavere bensinforbruk enn det vi er vant med.

Noen som vet om disse tåler en pen, liten chip? Har tenkt tanken om at denne bilen fortjener det. Og jeg som sjåfør fortjener det, seffern.

Tåler motor og drivverk dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Mikael1977.

Nei, det er ikke importbil, så reklamasjonen skal gjelde som for alle andre.

Jeg har enda ikke fått bilen "inn på tunet", men merker at det er mange ting jeg har lyst til å forandre litt på.

Men det er IKKE senking og lavprofil, det er jeg så inni hampen ferdig med.

Octan skal få være akkurat så høy som det er meningen at den skal være.

Nei, det går mer på dette med vinge på bakluka, helt hvitt lys rund baut utvendig (bortsett fra bak- og bremselys, seffern), påmontering av div praktiskt ekstrautstyr (hengerfeste), motor- og kupevarmer, bestilling av nye sommersko osv osv.

Er det kun superskoda som har stæsj til bilene våre?

Og må man innom Møller for å få "programmert inn" hengerfestet dersom man kjøper og monterer hengerfestet selv? Leste noe om canbus en plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, trra.

Som en sikkert har skjønt er TSI og 4x4 noe jeg også har hatt lyst på i lang tid.

Regner med at jeg blir fornøyd. Skal bli fint med trekk på alle fire, og et betydelig lavere bensinforbruk enn det vi er vant med.

Noen som vet om disse tåler en pen, liten chip? Har tenkt tanken om at denne bilen fortjener det. Og jeg som sjåfør fortjener det, seffern.

Tåler motor og drivverk dette?

Denne motoren er FØDT til å trimmes! sier ikke noe mer, sleng i chip, juster trykker og bytt eksos! kan LETT få over 220hk fra disse motorene uten noe som helst problem :)

4x4 er sykt fun! var ute og sladda idag, octavia er sykt enkel å legge til siden! så om du er glad i sånn så må du bare ut og sladde på snøen! er ikke noe som helst problem med dette ihvertfall :)

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår