Gå til innhold

Varmeapperat viften virker kun av og til, accent -95

Ranger emnet


Glenn_G

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er min første post her på forumet. Jeg har en accent 95 modell som er kjørt ca 90.000. For etpar mnd siden så sluttet plutselig viften i varmeapparatet å virke. Så begynte den igjen.. Den har virket opp til flere uker i slengen, men i det siste så kan den virke alt fra et halvt sekund til hele bilturen. Den kan finne på å gå av og på med varierende intervaller fra langt under ett sekund til flere sekunder. Når den holder på slik så hører jeg klikking i et rele under rattet et sted. Når vifta først virker så fungerer den på alle hastigheter og er helt uten ulyder. Jeg har gått over koblingene som går inn til selve motoren for å fjerne irr uten at dette hjalp noe. Har prøvd å "rikse" på alle koblinger jeg fant da jeg fjernet dekselet under rattet, det hjalp heller ikke. Jeg vil helst unngå å levere den inn siden vifta garantert virker akkurat når de skal se på den.. Periodiske feil er ikke enkle å ha med å gjøre! Har sett på forum at andre har hatt likt problem men der kom det aldri noe innlegg på hvordan eller om det ble fikset så det hjalp lite.

 

Har noen peiling på hva det kan være? Vinter uten vifte betyr at jeg ofte ikke kommer meg avgårde så det haster for å si det mildt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres typisk ut som utslitt børster, dog noe tidlig at de skal være utslitte etter 90k, men er vel ikke akkurat bilbransjens mest påkostee og ingen vet hvordan den er brukt.

 

Greier du å se børstene?

Har du strøm inn til vifta når den ikke virker(prøvelampe funker til en slik sjekk)?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Gikk ut en tur til, vifta ville ikke starte denne gangen heller. Men jeg lot tenninga stå på, så koblet jeg fra viftemotoren og koblet et 12v batteri direkte til motoren, da virket den. Det bekrefter iallefall at det ikke kommer spenning til motoren og at det heller ikke er i den enden problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår