Gå til innhold

Ugyldig forenklet forelegg?

Ranger emnet


Chrmi

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg fikk lappen for to dager siden og idag fikk jeg 5200 i bot og 6 prikker på førerkortet for en sak jeg ser på som ugyldig.

 

Jeg skulle kjøre ut på E18, før jeg kom ut på veien sto det et fullt stopp-skilt, som jeg var klar over. Dette var sent på kvelden og ingen biler. Jeg senket farten til 2-3km/t før jeg sto stille i et halvt sekund, da jeg hadde sett at veien var tom så langt øye kunne se. Jeg legger da ut på hovedveien for så å bli stoppet av sivilpoliti som hadde filmet hendelsen og mente jeg ikke stoppet. Ble deretter pålagt et forenklet forelegg på 5200kr og siden jeg har lappen på prøveperiode ble antall prikker dobblet fra 3 til 6.

 

Ikke nok med dette..

 

Da jeg satt i politibilen og fikk høre hva konsekvensene av handlingen ble, fikk jeg kun forelegget i handa, så jeg signerte, for jeg fikk aldri vite at jeg hadde rett til å nekte på å skrive under, før jeg kom hjem og informerte foreldrene mine. Er ikke politiet pålagt å informere meg om sånt?

 

Jeg hadde 3 kamerater i bilen da det skjedde, og de merket alle at bilen sto stille et lite øyeblikk før jeg kjørte ut på veien..

 

Det var to politimenn i bilen som stoppet meg, og videoen var filmet fra 70m avstand og da jeg fikk se den kunne man ikke SE at ikke stoppet.

 

Er det mulig for meg å ringe til en advokat og få opphevet underskriften av det forenklede forelegget? og hva er sjansene for at jeg eventuelt vinner rettssaken utifra de opplysningene jeg har nevnt ovenfor?

 

Håper på raskt svar, skal ringe advokat i morgen.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjedelig sak men du har tydeligvis ikke stoppet siden sivilen stoppet deg. Det at de har video i tillegg gjør jo saken umulig hvis det vises at du triller.

 

Boten er korrekt. Usikker på om dem skal informere deg om valga dine men så lenge du godtar i forelegget og skriver under er saken ute av verden. Godtar du ikke går det til retten og du kan få en dom som kommer på rullebladet. Her må du jo se sjansene dine. Blås i hva foreldra dine sier, du vet godt om du stod bom stille eller om det faktisk var en fisefin bevegelse i bilen. Med andre ord, du vet om boten er korrekt eller ikke...

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

 

Hvorfor skulle du nekte å godta forelegget? Hvis politiet har bevis for at du ikke stod stille har det jo ingen betydning. Stoppskilt betyr full stopp,ingen bevegelse i bilen. Dine sjanser mot politiet er lik null,legg saken bak deg og vær forsiktig i framtiden. Hvorfor vil du bruke mer penger på en sak du ikke kan vinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du sier at du stod stille i ett halvt sekund og at du hadde en fart på 2-3 kmt før det halve sekundet. Dette vil nok oppfattes som om du er i bevegelse hele tiden,halvt sekund...

 

Det skal være full stopp og du skal forsikre deg om at veien er klar før du kjører videre. Med all respekt,det klarer du ikke på et halvt sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte visst å nevne at der var nokså oversiktlig når jeg kjørte ut, jeg var fullt klart over at det ikke var noen biler på veien før jeg kom til full stopp-linja, men bestemte meg for å sjekke for sikkerhetsskyld. Som du ser så nevnte jeg at det ikke var noen bilder på veien, fordi dette var sent på kvelden.

Endret av Chrmi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe krav om stoppetid i skiltforskriften. 0,00000000000000000000000000001 sekunder stillstand er tilstrekkelig. I praksis bruker de fleste imidlertid noe mer, da det tar litt tid å bevege foten fra bremsen til gassen. I tillegg er ofte full stopp-kryss uoversiktelige, slik at man ikke har god nok mulighet til å se etter annen trafikk før man har kjørt frem til stopplinja. Det tar også litt tid, men kan gjøres simultant med fotarbeidet.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtakelse av ett forenklet forelegg er frivillig, og skjer ved at du signerer på forelegget. Før forelegget utferdiges, skal du gjøres kjent med forholdet du er mistenkt for, og du skal gjøres kjent med konsekvensene av å ikke vedta forelegget. Dersom man mener at man ikke har gjort noe galt, kan man velge å ikke vedta forelegget. Politiet vil da anmelde trafikkforseelsen, og saken sendes da til påtalemyndigheten for videre straffeforfølging. Vanligvis utferdiger da en politijurist ett forelegg i saken, og vedtas ikke dette sendes saken til tingretten for rettsbehandling.

 

Ett underskrevet forelegg er å betegne som en vedtatt dom i saken, og er i utgangspunktet vanskelig å få omgjort. Dersom du mener at forelegget er feilaktig ilagt må du sende en klage tid det politidistriktet som har utferdiget det. Polititjenestemannen som ga deg forelegget må da skrive en rapport i saken, hvor han redgjør for forholdet. Dersom man etter dette kommer fram til at det er gjort feil, kan forelegget oppheves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Business as usual. Kjører man bil i Norge er man i utgangspunktet kriminell til det motsatte er bevist. Vil politiet ta deg for et eller annet er du i praksis rettsløs hvis du ikke har mulighet til å svi av noen tusen på advokat

 

Noe er fullstendig galt

 

Uten å ha tatt standpunkt i denne saken

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår