the king Skrevet Desember 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2011 Hei. Synes temperaturen på bilen er så rar når jeg kjører, den blir sjeldent varm. Kjører jeg på motorveien ligger tempen på 60-70 grader, og i byen nærmer den seg normal temperatur. Kjørte hjem i dag, hadde da 80 grader når jeg kom til tunnelen 3 km før jeg var hjemme. Jeg rant ned tunnelbakken, og når jeg kom ned var tempen nede i 50-60 grader. Straffer jeg den litt hardt, kommer tempen fort opp i 100 grader. Så; Kan det være termostaten som står åpen? Føler dette blir litt rart egentlig, for blir motoren varm, så er den jo varm. Så mulig gåen tempsensor her? Takker så mye for svar, og god jul! :) Siter 95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt 90' Mercedes 230e - Død 96' Ford Fiesta kul edition - Kasta 90' Volvo 240 (snart turbo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
langbein01 Skrevet Desember 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2011 99,9 % termostaten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2011 Skift termostat, ikke kjøp vintertermostat, det ender bare med at vifta går mye og forbruket øker betraktelig. Temperaturen på denne skal ligge mellom 90 og 105 grader. Tror du termostaten kun regulerer en gang under kjøring? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the king Skrevet Desember 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2011 Skift termostat, ikke kjøp vintertermostat, det ender bare med at vifta går mye og forbruket øker betraktelig. Temperaturen på denne skal ligge mellom 90 og 105 grader. Tror du termostaten kun regulerer en gang under kjøring? Nei, men termostaten har en ventil som åpner ved en viss temperatur, og da synes jeg det er rart at tempen plutselig synker fra rundt 80 til 60 grader. Men takk for tipset, skal bytte den til uka ;) Siter 95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt 90' Mercedes 230e - Død 96' Ford Fiesta kul edition - Kasta 90' Volvo 240 (snart turbo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2011 Termostaten har ett vokselement som regulerer åpningen, den er som oftest lukket opp til en viss temperatur, så kan den stå delvis åpen, helt åpen eller lukket avhengig av motortemperaturen, de pleier normalt å være helt åpne ved merketemperatur. Hvis den ikke lukker seg i det hele tatt når motortemp synker ned pga lav varmeproduksjon fra motor, så vil motoren bli kjølet ned for mye og tempen synker unødvendig lavt. Dette er ikke uvanlig på M102, og termostat løser det som oftest. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.