Gå til innhold

Hjelp til forbedring av bilstereo (nye høytalere, bass og forsterker)

Ranger emnet


VassFEITEN

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg skal oppgradere det orginale høytaleranlegget til en BMW 320 e36. Og trenger i den forbindelse hjelp til valg av komponenter.

 

Planen min er som følger:

 

  • Bytte ut CD-spilleren med en laptop med 1DIN touchscreen.
  • Bytte høytalere i dørene.
  • Montere basskasse i bagasjerommet.
  • Montere forsterker. Skal jeg bruke en 4kanals forsterker + en monoforsterker til bass, eller skal jeg bare bruke en 4+1 forsterker?

 

Jeg bruker altså en 1DIN touchscreen til å velge musikk på en laptop som ligger i bagasjerommet. Lyden blir sendt fra laptopen i en Y-kobling til forsterker for høytalerene og til forsterker for bass (evt til en felles 4+1 forsterker).

 

Jeg har tilnærmet ingen erfaring med bilstereo. Men jeg vil anta at dette her vil fungere.

 

Hvordan blir det med kablene til høytalere, disse går pr i dag fra høytalerne til CD spilleren i front. Problemet blir da at jeg videre må trekke kabler herfra og til bagasjerommet.

 

Jeg håper noen gidder ta seg tid til å hjelpe meg med dette prosjektet. Jeg trenger tilbakemeldinger på dette oppsettet, valg av forsterker og høytalere. Om noen har forslag til forbedringer av PC prosjektet er det bare supert (PC prosjektet er beskrevet i en annen tråd jeg linktet til lenger oppe)

 

På forhånd takk :)

Endret av VassFEITEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med høgtalere framme + bass bak, trenger du 3 forsterkerkanaler.

Da trenger du 1 stk 2-kanals forsterker og ein monoforsterker. Eventuelt 1 stk 4.kanals forsterker der du brukobler 2 av kanalene til bassen.

 

Kva ca pris tenkte du på?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med høgtalere framme + bass bak, trenger du 3 forsterkerkanaler.

Da trenger du 1 stk 2-kanals forsterker og ein monoforsterker. Eventuelt 1 stk 4.kanals forsterker der du brukobler 2 av kanalene til bassen.

 

Kva ca pris tenkte du på?

 

Takk for svar. Eg beskrev det kanskje litt dårlig, men bilen er 4'dørs, og jeg skal da bytte ut 4 høytalere i dørene, og montere bass bak. Altså 4+1 forsterker.

 

Er det best å kjøpe en 4+1 forsterker, eller kjøpe en monoforsterker og en 4kanals forsterker?

 

 

Pris?

Tja, har ikke satt opp noe budsjett enda. Dersom jeg klarer å holde meg innenfor 8-9lapper, minus 3400kr til touchskjermen, må jeg vell være fornøyd. Men dersom dette blir stramt budsjett kan jeg alltids putte inn noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvor mye er det du kan/er villig til å bruke?er masse fint brukt også.men det er jo ikke gratis heller.hehe.uansett dropp høyttalerene bak.da sparer du 1000kr bare der ;) pluss at du trenger ikke høyttalere der.blir bare tullete lyd

 

 

mvh kim

Endret av kimafro

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår