watski Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 :):)har kjøpt meg ny sub element men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette med ohm koblingen? va vil 2+2 ohm si? http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17015 Til dette sub elemente er det anbefalt lukket kasse på 15-19 liter. Syns selv at lukket er best siden det tar minst plass. Men blir det mye mere futt av bassrefleksrør? skal kassestørrelse være etter hvor stor forsterkeren er? •diameter: 30 cm / 12" •power handling: 800 WRMS •Alucone •teflon alu voicecoil •impedance: 2 + 2 / 4 ohm / 1 ohm •voice coil: 63 mm / 2.5" aluminum •excursion: X max. 22 mm / 0.9" •rubber surround for big excursion •resonance frequency: FS 23,5 Hz Så har jeg denne monoblokken http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio/p_21515_Cadence_FXA-1700.aspx 4 Ohm RMS Power: 1 x 500 Watts @ 13.8 Volts 2 Ohm RMS Power: 1 x 700 Watts @ 13.8 Volts Frequency Response: 20Hz - 300Hz S/N Ratio: >100 db Damping Factor: >200 @ 100Hz Minimum THD: <0.05% Dimensions: 13" x 11" x 2.75" Er denne forsterkeren litt for liten? Har en ford mondeo stv. som jeg skal ha det i, så er jo åpent inn til bagasjerom:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BaardI Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 2+2 ohm = 2 spoler på 2 ohm hver. seriekobler du disse, så blir det 1 ohm. Forsterkeren du siktet til, er ikke stabil ned til 1 ohm, dermed kan du ikke koble sub'en slik. Du burde ha en forsterker som tåler 1 ohm, for deretter å seriekoble sub'en på (+ på ene siden av sub'en og - på den andre kobles til forsterkeren. De 2 resterende polene kobles sammen (ikke sikkert det er nødvendig, men på min GZ sub måtte jeg ihvertfall det)) Blir mer lyd av bassreflekskasse, ja. Men bedre lydkvalitet / mer kontrollert av lukket kasse. Kassestørrelsen er etter hvordan sub du har, siden det går på hvor mye luft bassen trykker. Denne størrelsen er oppgitt fra leverandøren, og anbefales å følge etter beste evne :) Siter /// BIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
watski Skrevet November 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Saken er at jeg har begge disse delene. så må jeg bare få utnyttet det så godt som mulig. Er det da mulig å kjøre dennes usben i 2 ohm? er vell det jeg får mest effekt uta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Suben har 2 spoler. Disse spolene er på 2 ohm kvar. Du kan parallellkoble spolen og få ein impedans på 1 ohm. Du kan seriekoble spolene og få ein impedans på 4 ohm. Ser du på effekten forsterkeren kan gi ved forskjellige impedanser, so ser du at den lågaste impedansen er på 2 ohm. So da kan du ikkje koble suben i 1 ohm, fordi forsterkeren ikkje tåler dette. Da må du koble suben i 4 ohm. (seriekoble) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
watski Skrevet November 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Tror dere dette vill gi noe futt? eller burde jeg ha en større forsterker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BaardI Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Du burde vel helst hatt en ikke nødvendigvis større forsterker - men en som tåler 1 ohm i motstand. Det vil vel gi noe futt, avhengig av strømtilførsel o.l, men en forsterker som tåler 1 ohm, vil gi enda mer :) Siter /// BIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 16, 2011 Rapporter Share Skrevet November 16, 2011 Er vel berre å teste. Eg rekner med at det skal fungere greit. Eg har sjøl ein 1000w sub og ein forsterker som kan gi 530w til dette. (hadde forsterkeren liggende) Dette fungerer utmerket.Eg har sikkert stilt volumet på sub ein del lågare enn mange andre. Suben skal jo berre ligge i bakgrunnen og ikkje overdøve alle andre frekvenser. Men er formålet ditt å ha høgast muligt volum på sub, so må du kankje bytte forsterker Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petteraldo Skrevet November 17, 2011 Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 2+2 ohm = 2 spoler på 2 ohm hver. seriekobler du disse, så blir det 1 ohm. Forsterkeren du siktet til, er ikke stabil ned til 1 ohm, dermed kan du ikke koble sub'en slik. Du burde ha en forsterker som tåler 1 ohm, for deretter å seriekoble sub'en på (+ på ene siden av sub'en og - på den andre kobles til forsterkeren. De 2 resterende polene kobles sammen (ikke sikkert det er nødvendig, men på min GZ sub måtte jeg ihvertfall det)) Blir mer lyd av bassreflekskasse, ja. Men bedre lydkvalitet / mer kontrollert av lukket kasse. Kassestørrelsen er etter hvordan sub du har, siden det går på hvor mye luft bassen trykker. Denne størrelsen er oppgitt fra leverandøren, og anbefales å følge etter beste evne :) ikke følg denne, her er det feil forklart! ser helt også at når mann skal svare bør mann vite hva man driver med Siter [x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD [x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000 [x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban [ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style [x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimafro Skrevet November 18, 2011 Rapporter Share Skrevet November 18, 2011 helt riktig.men til trådstarter,ville gått for portet kasse da trenger du mindre forsterker til å få det til å trykke mere.bare pass på gain og bass boost så du ikke dreper elementet eller forsterker.hehe husk at kasse har MYE å si mvh kim Siter Chrysler Stratus LE 98mod Toyota Corolla 92mod Ford Sierra is 85mod Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
watski Skrevet November 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2011 Har bygget en tett kasse nå på 19,7L men hvordan skal jeg koble dette? -til- og +til+ da blir d vell serie kobling? og kommer da ut i 4 ohm? e det mulig å få dette elemente koblet i 2 ohm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petteraldo Skrevet November 19, 2011 Rapporter Share Skrevet November 19, 2011 da paralell kobler du. minus fra den ene spolen og pluss fra den andre, så har du en jumper mellom de 2 resterende spolene. nei ikke mulig og få 2 ohm, så sant du ikke bruker bare den ene spolen da :P hehe jøss så liten kasse den skal ha da :S har 15" av den samme serien og den skal ha det dobbelte :S Siter [x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD [x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000 [x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban [ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style [x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimafro Skrevet November 19, 2011 Rapporter Share Skrevet November 19, 2011 og når det er sagt så ikke bruk kun 1 spole da dette kan skade elementet :) det skader ikke å lage litt større kasse i lukket.husk at elementet stjeler litt plass også.jo større kasse jo dypere bass.bare ikke alt for stor da ;) mvh kim Siter Chrysler Stratus LE 98mod Toyota Corolla 92mod Ford Sierra is 85mod Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petteraldo Skrevet November 19, 2011 Rapporter Share Skrevet November 19, 2011 og når det er sagt så ikke bruk kun 1 spole da dette kan skade elementet :) mvh kim var ment som en fleip men ikke sikkert alle skjønte den, men bra du utdypet den litt så det nå at det kunne bli litt misvisende Siter [x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD [x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000 [x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban [ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style [x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
watski Skrevet November 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 Vill det boi mere trykk inne i bilen med en bassreflex kasse på 40L istede for en lukket kasse på 19,7? Dette er da di anbefalte målene fra ground zero. Har en stasjonsvogn så er ikke et lukket bagasjerom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 20, 2011 Rapporter Share Skrevet November 20, 2011 25 liter lukket kasse ville jeg kjørt på det elementet i din bil, det funker veldig bra ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg