Gå til innhold

2,0 ohc motor fusker og går dårlig + automatkasseproblem

Ranger emnet


Wundermagge

Anbefalte innlegg

Hei, sitter 2,0 forgassermotor i 1978 modell Granadaen min. Problemet er at den går latterlig dårlig i forhold til hva den skal, og hører at den ikke går på alle sylindre. når motoren har blitt passe varm, ryker det opp av oljelokket på toppdekselet (tror det er oljedamp). jeg har sjekket at den tenner på alle pluggene.

 

har også et problem med automatkassa. Når jeg setter den i gir går den rett i gir med en gang. det går ikke å holde bilen igjen med bremsen som man skal. da bare kvæler den seg. motoren har passe turtall på tomgang så trur ikke det er problemet. kan det være noe med at forrige eier ødela simringen ut til mellomakselen, så den kan ha blitt kjørt uten olje på kassa før det ble fiksa?

 

er det noen av dere som har noe erfaring med dette? Håper på svar

Endret av Wundermagge

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er noe feil med kassa jeg.

 

Dårlig komp kan resultere i at motoren har lett for å kvele seg ved den minste belastning på lavt turtall...

 

Hadde en sierra som førstebil med for lav komp, og den måtte jeg lure igang hver gang, men om jeg girte ned for å gi gass under kjøring gikk den som et skudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk, da trur jeg bare jeg prøver bytte motoren i første omgang.

 

Er den noen ford 2,0 gassermotorer som ikke passer på denne girkasssa? eller kan jeg bare ta motor fra hvilken som helst gammal ford med 2,0 gassermotor? ohc, doch, sohc? har søkt men finner ikke noe godt svar på dette :/ er en 2,0 ohc i den nå

Endret av Wundermagge

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste 2 liter forgassermotoren du finner til ford som passer er OHC'en. Den gamle V6 eren mener jeg at ikke passer til girkassa..

 

og du kan fint bruke en motor som har gått med manuell kasse, bare sette over flexplate og converter.

 

MEN før du setter inn den nye motoren, så skifter du simmeringen bak svinghjulet. den koster deg vel ikke 200 kroner engang, og det er sammejobben igjen om du må skifte den senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste 2 liter forgassermotoren du finner til ford som passer er OHC'en. Den gamle V6 eren mener jeg at ikke passer til girkassa..

 

og du kan fint bruke en motor som har gått med manuell kasse, bare sette over flexplate og converter.

 

MEN før du setter inn den nye motoren, så skifter du simmeringen bak svinghjulet. den koster deg vel ikke 200 kroner engang, og det er sammejobben igjen om du må skifte den senere

 

Så en 2,0 dohc fra sierra vil ikke passe på automatkassa mi? jeg veit om en jeg kan få gratis som er i god stand

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en 2.0 som er fra 86 eller nyere, flytt over innsug, eksos og gasser, samt fordeler fra din nåværende motor.

 

Det må være en 2.0 OHC, men om den kommer fra Granada, taunus, sierra, scorpio, forgasser eller innsprøytning har lite å si, men de etter 86 har litt mere krefter og er litt solidere.

 

Kassa kan og krangle pga dårlig vakuum som følge av dårlig komp.

 

DOHC er her i landet kun levert med innsprøytning, og jeg er noe usikker på om den passer på kassa di.

 

Ville kanskje vurdert elektronisk tenning fra en Granada fom. 82 eller tidlig sierra, om du kunne tenke deg å slippe stiftejustering.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en 2.0 som er fra 86 eller nyere, flytt over innsug, eksos og gasser, samt fordeler fra din nåværende motor.

 

Det må være en 2.0 OHC, men om den kommer fra Granada, taunus, sierra, scorpio, forgasser eller innsprøytning har lite å si, men de etter 86 har litt mere krefter og er litt solidere.

 

Kassa kan og krangle pga dårlig vakuum som følge av dårlig komp.

 

DOHC er her i landet kun levert med innsprøytning, og jeg er noe usikker på om den passer på kassa di.

 

Ville kanskje vurdert elektronisk tenning fra en Granada fom. 82 eller tidlig sierra, om du kunne tenke deg å slippe stiftejustering.

 

Dersom det er støpt inn nummeret 205 på sida av motorblokka har du motoren Einar snakker om... husker ikke helt hva som vet bedre på disse, men det er en forbedret konstruksjon.

 

som nye var de også klargjort for blyfri bensin. så om det ikke erbytta til en gammel topp på motoren er den det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en 2.0 som er fra 86 eller nyere, flytt over innsug, eksos og gasser, samt fordeler fra din nåværende motor.

 

Det må være en 2.0 OHC, men om den kommer fra Granada, taunus, sierra, scorpio, forgasser eller innsprøytning har lite å si, men de etter 86 har litt mere krefter og er litt solidere.

 

Kassa kan og krangle pga dårlig vakuum som følge av dårlig komp.

 

DOHC er her i landet kun levert med innsprøytning, og jeg er noe usikker på om den passer på kassa di.

 

Ville kanskje vurdert elektronisk tenning fra en Granada fom. 82 eller tidlig sierra, om du kunne tenke deg å slippe stiftejustering.

 

oki takk. Men tror du dohc'en fra sierran passer om jeg også tar med manuell kassa fra den?

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du tar med elnettet og så, DOHC er det jo injection på. men da er du nødt til å bytte pedalsettet og... eller sette inn en clutchpedal. Vet ikke hvordan motorfester passer.

 

Hadde jeg først skulle bytta motor og gir, ville jeg sett etter en 2.8, helst injection med automat. Granada er helt konge å kjøre når du har litt motor. Men Dohc'en er en momentsterk motor, bare pass på at registerkjedet/strammer og termostat er i orden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår