Gå til innhold

Hjelp! Oppussing av Ford Anglia 1965

Ranger emnet


ViktorD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fersk i gem'e og har sett meg i surr etter hva folk annbefaler ditt og datt og om hverandre på mange forskjellige tråder og sitter egentlig mest igjen med masse surr..

 

Jeg trenger derfor og håper å få hjelp av noen der ute med erfaring kunnskap om omlakkering av bil.

 

Jeg har kommet fram til at min Ford Anglia trenger en omlakkering siden orginallakken er ganske slitt og matt.

Jeg har også et annet prosjekt på si, en gråtass. Denne har jeg sandblåst som starten på prosjektet.

 

Siden det er andre typer tykkelser av metall på karosseri på ford anglian min er jeg veldig usikker på om jeg skal sandblåse den eller ikke.og om jeg skal invistere i en trykk sandblåser. Noen sier det kan bli "bølge-metall" om man sandblåser karosseri og bør derfor pusse?

 

Jeg lurer også på hva slags papir jeg skal våtslipe med mellom lakken/fargen og klarlakken. Hvor mange lag med farge og klar lakk?

 

Håper derfor noen kan hjelpe meg litt med en sjekkpunkt liste på hva jeg skal gjøre fra start til slutt på min Anglia.

 

1. pusse ned lakken med hvilke type papir? /HVor mye?

2.Legge på ferro-bet som nøytraliserer metallet før primer?

3..

4.... ?

 

Mvh Viktor :mekke::ford:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger base og klarlakk trenger du ikke noe våtsliping før klarlakken, det trenger du heller ikke om du skal legge klarlakk over 2K lakk, den legger du våt i våt.

Hvor mange strøk med lakk er avhengig av hvilket merke lakk du skal bruke, og hvilken serie det er, og også hvor god dekkevne det er på fargen du skal legge.

 

Hvis du virkelig kan å sandblåse er det ngen problemer å sandblåse et bil karosseri, men som regel blir det brukt andre medier til å blåse karosseriet, og kun blåse med sand der det er rust.

 

Hvilke typer og korninger slipepapir du skal bruke er avhengig av hvilken lakkoppbyggning du skal legge, om du skal legge fyller/slipegrunning på hele, eller om du skal ha en oppbyggning med våt i våt grunning, eller sealer, og litt også om du skal legge base eller 2K lakk

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var ordentlig gøy bare det å få svar! : )

 

Som sagt så er jeg litt fersk i det her så noen ord og utrykk kommer jeg nok til å spørre om.

"legge base og klarlakk" Vil det si å legge primer og filler for så klarlakk?

 

Våt i våt, hva vil det si?

 

Njaa, jeg kan vel ikke skryte på meg at jeg er en proff sandblåser så da trur jeg at jeg blir nødt til å gå på papiret.

Har du noen forslag til pussemaskiner? hvor jeg kan kjøpe en som er god til karosseri puss.

 

Først og fremst lurer jeg på hva slags papir jeg jeg skal bruke for å pusse vekk den gamle lakken?

Og, skal jeg pusse ned helt til bart metall?

 

Hva er sealer?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge base og klarlakk vil si å legge "farge" og klarlakk, fargen fåes i to typer lakk, base som er en 1K lakk og må ha klarlakk over, den kan også fåes i 2K og trenger ikke klarlakk over, men du kan legge klarlakk på 2K lakk om du vil, NB 2K lakk er kun tette farger, metallic, pearl og andre effekt farger er base.

 

P120 kan du bruke til å slipe bort gammel lakk, om du skal slipe til bart metall, men du trenger ikke slipe til bart metall om det ikke er nødvendigt.

 

Sealer er en tynn våt i våt system grunning som blir brukt til heftgrunning,

 

Våt i våt vil si at du legger grunning, lakk etc i en "våt" oppbyggning, dvs at du ikke sliper grunningen før lakkeringen, men du må ha avluftnings tid på grunningen, så den er passelig tørr.

Endret av BossCat

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår