petterht Skrevet Oktober 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Jeg fylte frostvæske og vann i beholderen for litt over en uke siden, men i går(som flere ganger før) kokte bilen over, da det var for lite vann. Oljen er ikke hvit, så toppakningen er i orden. Jeg antar at det er smålekkasjer i radiatoren eller at termostaten er ødelagt. Selv om jeg ikke kan se noe direkte stor lekkasje, har jeg kjøpt radiatorsement fra Biltema. Tenkte jeg kunne forsøke dette før jeg sjekker termostaten. Problemet er at det står at sementen må rett i radiator eller ekspansjonstanken. Jeg får ikke helt det rett på radiatoren. Er ekspansjonstanken det samme stedet som jeg fyller vann/frostvæske? Dette gjør jeg på venstre side i bilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Det ville jeg virkelig ikke blanda i kjølesystemet mitt. Prøv heller og skifte termostaten først. Det er heller ikke dyre saken. Er det lenge siden du har skifta vannpumpa da? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterht Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Jeg er usikker på hvor lenge siden den er skiftet. Hvertfall mer enn 2 år! Poenget er at jeg har lite peiling på bil, så vil helst prøve den enkleste løsningen først :) Hvorfor ville du ikke blandet det inn? Det kan vel ikke skje noe skade av det? Men kan jeg blande det rett inn der hvor jeg heller i frostvæsken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Tror jeg ville begynt med en skikkelig motorvask jeg. Så kanskje du finner en lekkasje. Husk forøvrig at toppakning kan være gåen uten at vannet går i olja. Ellers er vel vannpumpe en gjenganger Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Litt skeptisk til biltema sine enkle løsninger. Er det ingen synlig lekasje på radiatoren så er den tett. Du ville fort sett det. Om du vil prøve det så kan du jo ta av den øverste slangen på radiatoren og tømme det inn der. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterht Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 Da forsøker jeg å ta det i øverste slangen. Takk for hjelp. Kommer tilbake om jeg har problemer etter dette :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2011 IKKE ha i det der. I hvertfall ikke før du finner ut om du faktisk har lekkasje, eller om det er tett termostat eller defekt toppakning Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterht Skrevet Oktober 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2011 Jeg brukte ikke biltema sin løsning! Men jeg tror jeg fant lekkasjen i dag. Det drypper fra sirkel 1 på tegningen. Virker som det lekker fra en rusten ledning/rør i sirkel 2. Dette er rett ved høyre fremdekk, under beholderen for kjølevæske. Jeg vet ikke engang hva denne delen heter, og kan ikke bytte den selv. Noe ide om hva slikt koster på verksted? Bilde: http://imageshack.us/photo/my-images/11/20111022141729.jpg/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2011 Er vel en times jobb. Røret er jeg usikker på prisen på Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterht Skrevet Oktober 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2011 Det høres ikke så galt ut. Vet du hva røret heter, så jeg kan sjekke på mekonomen? Takk for hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Du må nok til Ford der. Og det er jo oftest billigere enn Mekonomen Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg